schildklierwaarden en haaruitval?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
lizy
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:11

schildklierwaarden en haaruitval?

Bericht door lizy »

Hallo,
Ik ben nieuw op deze site en ik hoop dat jullie mij een beetje raad kunnen geven. Ik ben een vrouw van 41 jaar. Neem nu al verschillende jaren schildklierhormonen voor een te trage schildklier. Verder kamp ik met zenuwpijnen in mijn darmen en neem ik hiervoor deanxit. Wat ik het minst leuk vind is dat mijn haar maar blijft uitvalllen, heel erg zelfs en dit is nu al heel lang bezig en geraakt niet opgelost. Toch denk ik dat mijn schildklier hier voor veel tussen zit. Ik nam 60 mg thyroid erfa en 25 mcg l-thyroxine. Mijn haarverlies werd precies nog erger en er komt dan plots nog veel jeuk bij op mijn hoofdhuid (heb ik steed met l-thyroxine).Dus nu heb ik de l-thyroxine even weggelaten en probeerde ik 75 mg thyroid erfa maar dan werd ik precies misselijk en voelde mij niet goed in mijn vel. Nu neem ik dan maar gewoon 60 mg thyroid erfa tot ik terug naar arts ga. Mijn laatste bloedwaarden in oktober waren:
vrije t4: 11,2 (ref. waarde 9 - 20,6 pmol/L)
vrije t3: 7,14 (ref.waarde 2,63 - 5,71)
TSH: 0,47 (ref.waarde 0,35 - 4,94 mU/L)

Wat wil dit nu eigenlijk zeggen? Kan ik best gewoon aan 60 mg thyroid erfa blijven? Ik probeer maar een zo goed mogelijke dosering te krijgen want mijn haar baart mij veel zorgen! Wat denken jullie?
Groetjes
lizy
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:11

Re: schildklierwaarden en haaruitval?

Bericht door lizy »

En nog vergeten te zeggen: mijn ijzerwaarde is 134 (ref.waarde 37 - 145) en ferritine 60 (ref. 10 - 204) dus ik denk niet dat mijn haarverlies hiervan verder komt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: schildklierwaarden en haaruitval?

Bericht door Kiek »

Welkom, Lizzy!

Het lijkt dat je helemaal van het pad bent geraakt.
Je FT3 toont een forse hyperthyreoïdie van 7.14, waar 5.71 de maxwaarde is.
Ik kan me voorstellen dat je buikpijn hebt.

Bij mij geeft te vaak wisselende schildklierwaarden altijd haaruitval.
Slik je weleens erfa tussendoor?
Of andere supplementen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lizy
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:11

Re: schildklierwaarden en haaruitval?

Bericht door lizy »

Hallo!
Bedankt voor je reactie. Ik neem reeds enkele jaren thyroid erfa, het laatste jaar minstens 60 mg. De laatste maanden is de dosis weleens verandert (in samenspraak met arts), heb zelfs enkele weken 90 mg genomen maar ik was zo ziek! Misselijk, braakneigingen, helemaal in overdrive. Dus nu neem ik sinds deze week enkel 60 mg thyroid erfa. Verder neem ik geen supplementen, wel deanxit en mercilon (anticonceptie). Enkele maanden geleden heb ik even jodium bijgenomen maar was ook niet goed. Wat kan ik dan nu het beste doen? Ik ga nu toch wel afspraak maken bij endocrinoloog en hopelijk kan hij alles bijstellen. (nu was ik in behandeling bij orthomoleculaire arts, vroeger ook bij internist maar was helemaal geen succes!); Waar kan ik het beste op letten, wat kan ik het beste vragen,...misschien kan jij me wat op weg helpen. Bedankt alvast!
Guido01
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 okt 2016, 18:08

Re: schildklierwaarden en haaruitval?

Bericht door Guido01 »

@lizy

Bij mij op dit moment vallen al mijn haren van mijn benen eraf. Ik ben geen wielrenner, wel lijkt het er op.
Plaats reactie