behandelde Graves, nu L-thyroxine

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
katia
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2017, 00:33

Re: behandelde Graves, nu L-thyroxine

Bericht door katia »

Even in het kort situeren...Ongeveer 18 jaar geleden kreeg ik de ziekte van Graves. Het lukte niet om me onder controle te krijgen, heb dan uiteindelijk radioactief jood gekregen. Ik sukkel nu al jaren met spier- en gewrichtspijnen. Kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik heb het gevoel dat dit toen begonnen is, natuurlijk niet zo erg dan nu. Vorig jaar heb ik 2 operaties gehad, 2 nekhernia's en schouderoperatie. Daarna zijn de klachten alleen nog maar erger geworden. Zit nu meer dan een jaar thuis (terwijl ik echt een actieve bij was).
Ben ondertussen bij een moleculair therapeut in behandeling.
Blijkbaar zijn mijn antistoffen te hoog. Er zou ook een link zijn tussen mijn schildklier en bijnieren (stress regulatie). De verhoogde transcortine zou betekenen dat cortisol (stresshormoon) moeilijk zijn werk kan doen.
Voor mijn schildklier neem ik L-thyroxine 125 mg
Tsh 1,4
FT4 14,3
Thyroglobuline 0,3
TPO 19 (blijven deze waardes niet altijd aanwezig, als je graves had?)
cortisol binding globuline 60
kan iemand mij hier enige uitleg geven. Indien ik zelf informatie wil opzoeken, blijf ik een graves patient of zoek ik onder hypothyroidie?
spijtig dat je zo weinig informatie krijgt van dokters. En zowiezo blijft het een moeilijke materie...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: behandelde Graves, nu L-thyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Katia,

Je schrijft:
Blijkbaar zijn mijn antistoffen te hoog. Er zou ook een link zijn tussen mijn schildklier en bijnieren (stress regulatie). De verhoogde transcortine zou betekenen dat cortisol (stresshormoon) moeilijk zijn werk kan doen.
Je hebt gelijk om eerst uitleg te vragen.
Ken je de normaalwaarden van het lab van je moleculair therapeut?

De CBG is verhoogd tijdens zwangerschappen, gebruik van de pil, en bij zeer ernstige ziekten, etc.
Het CBG is verlaagd bij leverziekten en nierziekten en ook bij vermagering/vasten en bij teveel insuline, etc.

Het CBG heeft eenzelfde soort doel als de TBG van de schildklierhormonen.
Het bepaalt de hoogte van de vrije cortisol, zoals de TBG de hoogte van de FT4 bepaalt.
Het cortisol en de FT4 hebben allebei een 24-ritme. Dat is bij cortisol vele malen sterker dan bij de FT4.
Moest je op een bepaalde tijd bij het lab van je molecualire therapeut zijn?

Je hoeveelheid antistoffen van anti-TPO is volkomen normaal.
Je bijnieren worden gestimuleerd door ACTH, en de schildklier wordt gestimuleerd door TSH.
ACTH en TSH worden gemaakt in dezelfde fabriek (hypofyse) op aparte werklocaties binnen de hypofyse.
Teveel of te weinig schildklierhormoon betekent niet teveel of te weinig bijnierhormoon.

Helpt deze info?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie