Nuchter: verschil in tsh of ft4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Gast2

Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door Gast2 »

Ik ben door omstandigheden nuchter de schildklier geprikt, geen schildkliermedicatie op ook.
Maar, ik doe dit altijd niet nuchter, maar uren na inname sk medicatie in de late ochtend/vroege middag.

Dus ik kreeg ook andere waarden dan ik "gewend" ben.

Weten jullie, of nuchter -voor sk medicatie- prikken een groot verschil uitmaakt met niet nuchter? Zo ja, hoeveel kan dat verschillen?
En, heeft dat invloed op je TSH alleen, of ook je ft4? Zou mijn waarde als ik "gewoon" was gaan prikken, alleen de tsh lager geweest zijn, of ook de ft4 hoger?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door laura »

Emmalien,

Kun je je waarden vermelden?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast2

Re: Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door Gast2 »

Denk niet dat het veel uitmaakt voor mijn vraag...

tsh nn 0.8, tsh n 2.7
Kan dit verschil verklaard worden door prikken voor inname sk medicijn, of is deze stijging dan te hoog?

ft4 nn 20 - ft4 n 18
Heeft prikken nuchter invloed op ft4?
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door Kiek »

Dat scheelt niet een beetje, dat scheelt veel.

Als je hebt gegeten en gedronken, en je levothyroxine hebt ingenomen, dan is alles aan het kolken en wolken, waardoor je geen helder TSH/FT4-(F)T3-beeld meer hebt.

Ook in wetenschappelijke onderzoek, waarbij de waarden onderzocht worden, worden nuchtere beginwaarden gebruikt: niet eten - niet drinken en geen levothyroxine in je buik.

De levothyroxine van de vorige dag is dan opgesnoept en netjes verdeeld, waardoor geen wolkerig beeld.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast2

Re: Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door Gast2 »

Probleem is, dat ik normaal nooit nuchter kan prikken. Ik kan dus niet dit aanhouden nu en voortaan nuchter prikken.

En ben al jaren bekend ben met mijn waarden die niet nuchter zijn, en dus een tsh die zo 0.5 - 1.5 is en dat is voor mij acceptabel. Als het daarboven of daaronder zit, geeft dat vaak problemen en is dat een reden om iets met de schildkliermedicatie te doen.

Gezien de tsh is gestegen zou ik denken; er is ruimte voor wat ophogen. Echter, die tsh is nuchter en dus sowieso hoger dan "normaal"; en daarom wil ik graag weten wat een acceptabel verschil is.

De Ft4 vind ik mooi genoeg om niet met de medicatie te rommelen, ik wil niet hyperen.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nuchter: verschil in tsh of ft4

Bericht door Kiek »

Om je een idee te geven zie je hieronder een plaatje over TSH-FT4 bewegingen over 24 uur met ook de FT3 uit een artikel van Saravanan uit 2007.
Deze mensen slikken levothyroxine of levothyroxine met liothyronine.

Alle waarden van de mensen zijn bij elkaar opgeteld en een gemiddelde genomen.
Dat zie je op deze plaatjes. De stijgingen en dalingen worden in percentages weergegeven.
Ieder mens heeft een eigen ritme, en een persoonlijk 24-patroon.
De overeenkomst is in ieder geval dat na inname van levothyroxine de hoogte van FT4 stijgt, en de TSH daalt, om in de loop van de dag weer te dalen resp. te stijgen.

Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2007 Apr;115(4):261-7.
Twenty-four hour hormone profiles of TSH, Free T3 and free T4 in hypothyroid patients on combined T3/T4 therapy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17479444
Saravanan 2007 TH profiles combi T3-T4.jpg
Saravanan 2007 TH profiles combi T3-T4.jpg (60.12 KiB) 1887 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie