Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
petra2412
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017, 17:32

Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door petra2412 »

Vrouw 68 jaar en ruim 30 jaar schildklierpatient. Afgelopen 5 jaar Thyrax geslikt (150) zonder veel problemen. Nu noodgedwongen overgestapt op Levothyroxine TEVA (150). Eerste 2 maanden voelde ik me goed. Na 6 weken Teva bloedwaardes tsh 2.2 / t4vrij 22.5. Na opnieuw 6 weken Teva eerste klachten hoofdpijn misselijk en spierpijn (nek en schouders). In overleg met HA Teva verlaagt naar 125. Dezelfde dag niets ingenomen en bloed geprikt.
Uitslag tsh 4.1/t4vrij 20.7 Kon van de spierpijn niet meer uit bed komen. Daarna ook pijn in de beide handen (steken) vooral s'nachts en heel de ochtend. Handen worden dik (vocht) Kan steeds moeilijker iets pakken en vasthouden. In de loop van de dag zakt de pijn. Dit duurt nu al 7 dagen en daarbij slechts 6x125 = 750 Teva geslikt. Normaal 7x150 = 1050 Teva. Dus veel minder. Heb twijfels of Teva wel het juiste medicijn voor mij is gezien de klachten.Heb HA gevraagd om ander medicijn, maar die denkt heel anders. Die wil laten onderzoeken of het hier gaat om (spier)reuma. Moet daarom weer bloed laten prikken. Nu heb ik nog spierpijn in de nek (stijf). Het meeste last heb ik van de pijnlijke en dikke handen Dit baart me zorgen omdat het steeds erger wordt.

Inmiddels nieuwe bloed waardes binnen:
Bezinking (BSE) 72 (bovengrens 30)
TSH 9,9/ T4vrij 22,5
Volgens HA zit er een ontsteking en die kan de TSH beinvloeden.
(laatste twee bloedwaardes met medicijnen gemeten)

Op dit moment blijven de volgende klachten:
- spierpijn nek
- pijnlijke dikke handen (vocht) vooral s' nachts (wordt wakker stekende pijn)
- voeten lijken nu ook dikker te worden (vocht)
- idem dikke oogzakjes (wallen)

HA wil me naar de reumatoloog verwijzen doch daar is een drempeltijd van 5 weken (klachten moeten minstens 5 weken aanwezig zijn).
In afwachting van reuma onderzoek krijg ik Naproxin (ontstekingsremmer en pijnstiller) Dit vermindert wel de pijn en kan iets beter slapen. Eveneens ben ik overgestapt naar Euthyrox (137,5) omdat ik geen vertrouwen meer in TEVA heb.

vragen:
1. Er zit een duidelijk stijging in de TSH waarde kan dit iets te maken hebben met T3?
2. Altijd alleen geprikt op TSH en T4vrij. Nooit op T3 geprikt is dat normaal?
3. Hoe kan het zijn dat de TSH over de bovengrens gaat en de T4vrij goed blijft. Hoe moet ik dat interpreteren?
4. Herkent iemand zich in deze klachten?

Graag een reactie.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door laura »

hallo Petra,

Blijkbaar zit er een ontsteking.
Als het reuma zou zijn heb je daar natuurlijk pijn door.

Ik ben het spoor wat bijster met de wisselende doses teva en nu de overstap naar euthyrox.
Op facebook kom ik dat ook veel tegen dat mensen maar blijven veranderen.
Dat terwijl elk middel weer anders is en weer zorgt voor instelproblemen.

Normaal is dat alleen tsh en fT4 geprikt worden.
Een verhoogde tsh en normale fT4 wil zeggen dat de dosis mogelijk hoger mag.

Mijn vraag: slik jij altijd voor of na het prikken?
Aangeraden wordt om altijd 's ochtends zo vroeg mogelijk te prikken voor het slikken van je pilletje.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
petra2412
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017, 17:32

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door petra2412 »

Hallo l aura bedankt voor je reactie. Ja de keren daarvoor geen medicijnen ingenomen met prikken. Ik hadden gewoon geen vertrouwen in teva doordat ik me steeds slechter ging voelen, en ik las overal dat meer mensen klachten hadden en dat ze minder in moesten nemen als je boven de 100 mg slikt.Ik heb zelf voor thyrax ook euthyrox geslikt en hadden ik deze klachten niet.Stond toen wel met tsh altijd rond de 1 en t.v rij rond 18. Zou het misschien kunnen dat de waardes die ik nu hadden ook reumatische klachten kunnen geven.?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door Teun »

Dag Petra, wat vervelend is dat toch weer dat je door een overstap zo ontregeld raakt. Mijn ervaring is toen ik nog niet goed ingesteld was bij de hypothyreoidie dat ik veel meer pijn had van de fybromyalgie als dat ik nu heb. Lijkt me dus zeker van invloed. Je Tsh is dan ook ten opzichte van eerdere keren waar je je goed bij voelde flink verhoogd, dus zou ik zeggen je hebt meer euthyrox nodig.Beterschap.
petra2412
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017, 17:32

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door petra2412 »

Dank je voor je reactie ga ik zeker proberen
Tessita87
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2017, 00:08

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door Tessita87 »

Hoi Petra, ik heb ook last van pijnlijke en dikke handen en spierpijn. (Zie onderwerp, wie kan mij helpen? In het forum van hypothyioride). Ik ben ook doorverwezen naar een reumatoloog omdat ik 9 jaar geleden reumatische klachten had en hoge ontstekingswaarden. Ik heb een te hoog eiwit in mijn bloed wat leidt naar een reumaziekte (syndroom van sjögren), maar het kan niet met zekerheid gezegd worden.
Paar dagen geleden heeft de reumatoloog gezegd dat het geen reuma is, maar dat wel mijn schildklier achteruit is gegaan en daar ook dezelfde klachten bij komen kijken.
Ik heb ook nog geopperd dat het misschien spierreuma is ook al weet ik dat deze vorm bij 50 plussers voorkomt en ik ben 29 jaar. De reumatoloog vertelde me dat daar andere klachten bij kwamen kijken.
Ik heb ook vaak dat snachts mijn handen vollopen met vocht en mijn nek en schouders pijn gaan doen en ik kan amper uit mijn bed komen. Ik heb het ook in mijn benen.
Op het moment ben ik van 100 Mg naar 125 Mg levothyroxinenatrium gegaan (sinds een aantal dagen mee gestart) en ben nooit geswitched van Thyrax naar levo.
Ik hoop dat je snel wat antwoorden krijgt!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Pijnlijk, dikke handen en spierpijn

Bericht door Patricia31 »

Ik ben ook met Fybromyalgie gediagnostiseerd maar ik geloof daar werkelijk helemaal niets van.
Er was toen nog niet bekend dat ik een hypothyreoidie had en ik durf er om te wedden dat wanneer ik straks goed ingesteld ben de pijnklachten in spieren en gewrichten over zijn.
Dit is natuurlijk anders bij mensen die verhoogde ontstekingswaarden hebben
Plaats reactie