Over GBP en aanpassen dosis

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
MarjaR
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2013, 14:34

Over GBP en aanpassen dosis

Bericht door MarjaR »

Hoi,

Al jaren ben ik bekend met Graves en heb daar een jaar of 4 geleden een jodiumslok voor gehad. Daarna goed ingesteld op thyrax en na het overstap drama van vorig jaar op de euthyrox leek het weer goed te gaan.

Vorig jaar januari heb ik een GBP (gastric bypass) gehad en ben nu in totaal bijna 60kg afgevallen. De hoeveelheid euthyrox is niet aangepast. Wel heb ik toen laten prikken en het leek allemaal redelijk stabiel. Tot nu dan....

Gisteren bloed laten prikken op eigen verzoek, want ik heb het gevoel dat ik weer langzaam richting hyper ga. Vanmorgen de assistente van huisarts aan de telefoon en die vertelde mij dat alles prima was. Heb toen toch maar even mijn waardes gevraagd. Mijn TSH was net onder 1, maar mijn ft4 was 24. Volgens haar alles nog binnen de normen. Ik heb toen toch maar aan gegeven dat ik me beter voelde bij een ft4 van net onder de 20. Volgens haar kon het niet zo'n verschil maken maar moet morgen toch maar even terug bellen zodat ze kan overleggen met de arts. O ja, ik slik nu 175 mcg euthyrox per dag.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of er meer hier zijn die na een GBP en veel afvallen hun dosis hebben moeten aanpassen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Over GBP en aanpassen dosis

Bericht door Kiek »

Hallo Marja,

Als mensen met een hypothyreoïdie voor het eerste starten met levothyroxine dan gokken de dokters de dosis mede op het gewicht.
Dus afvallen van 60 kg (gefeliciteerd!) zal zeker invloed hebben op je dosering.
Je hebt groot gelijk om dit ter sprake te brengen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie