Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

Hoi allemaal,

Mijn vraag lijkt op de vraag van Suus.
Ik ben sinds een paar jaar aan de Euthyrox vanwege Hashimoto, maar ik krijg het in al die jaren niet goed ingesteld. Ik ben bijna altijd moe, moe, moe. Ook heb ik het koud en ben ik vergeetachtig.

Nu was ik afgelopen half jaar weer zo moe dat ik mijn Euthyroxhoeveelheid in stukjes en beetjes had verhoogd.

Dit blijkt geen goed plan. Mijn TSH is nu <0,01 en vrij T4 32 bij 190mcg Euthyrox.

Ik ben erg geschrokken en wil nu een paar dagen niets nemen.

Normaal voel ik me OK bij een TSH van 0,03 of 0,04. De vrij T4 waarde daarbij weet ik niet want die werd toen niet geprikt. Ik denk zo 20-22.

Wat nu?
Ik dacht een week niets nemen en dan verder met 150mcg en na een paar weken weer prikken.
Ik denk dat ik dan in de buurt zit.
Wat denk jij Kiek?

Ik wil dit maandag met de huisarts bespreken.

Ik heb trouwens meer problemen van hypoklachten dan van hyperklachten. En minderen is geen probleem, maar ophogen lukt me alleen met kwartjes van 6mcg.

Alvast bedankt voor het meedenken!

En ik heb mijn lesje geleerd, ik laat het nooit meer zover komen.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

De referentiewaarden voor vrij T4 zijn 10-25 in dit laboratorium.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door laura »

Francis schreef: 19 mar 2017, 00:07 Mijn TSH is nu <0,01 en vrij T4 32 bij 190mcg Euthyrox.

Ik ben erg geschrokken en wil nu een paar dagen niets nemen.
Hoi Francis,

Het lijkt er veel op dat je te veel slikt.
Dat los je niet op met een paar dagen niet slikken.
Dat los je op met een lagere dosis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Bella »

Laura, Francis geeft zelf al aan de dosis te gaan verlagen van 190 naar 150 mcg, na 'n paar dagen geen Euthyrox. Prima oplossing, lijkt me.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

Dankjewel Belle en Laura voor jullie reactie. Ja, ik moet duidelijk naar beneden met de dosis.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Kiek »

Ja, een dag of twee niets slikken, Francis.
Dan is de kop van die overdosering weg.
En dan naar een lagere dosis.

Eigenlijk lijk je chronisch een beetje te hoog te zitten met je dosis, denk ik.
Want een te lage TSH betekent heus overdosering.
Niet best voor hart en botten.

Als je geen jonge blom meer bent, dan zou je je dosis in het algemeen beter kunnen heroverwegen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je reactie. Ik ben halverwege veertig.

Ja, ik ga vragen om een verwijzing naar een internist om mijn medicijnen optimaal in te stellen.

Misschien is het een T3-conversieprobleem.
Wellicht kan ik beter idd nog minder Euthyrox gebruiken met een beetje cytomel erbij.
Of ik probeer eens Tirosint te gebruiken (ik kan niet tegen veel E-nummers, maar Euthyrox leek wel goed te gaan).

Ik stel me maar in op veel vermoeidheid komende tijd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door laura »

hallo Francis,

Wie weet word je juist minder moe.
Van te veel hormoon kun je namelijk heel moe zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

Ik voel me inderdaad iets fitter, Laura.
Ik kan me ook beter concentreren.
Hopelijk houdt dat aan.

Ik denk dat de ergste hyperpiek eraf is. Vanaf morgen ga ik 150mcg slikken en dan vrijdag prikken en binnenkort krijg ik een verwijzing naar de internist.

Ik hoop dat ik alles ooit goed ingesteld krijg en weer kan sporten. Dat lukt me al vier jaar niet, zonder dat precies duidelijk is wat de oorzaak is.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag voor Kiek: Teveel vrij T4 met Euthyrox

Bericht door Francis »

Ik begin me gelukkig al iets fitter te voelen zonder al te veel bijwerkingen. Ik geloof niet dat ik een setpoint kan bepalen. Want de afgelopen jaren is meestal alleen TSH geprikt zonder vrij T4.

Kan ik misschien de vrij T4 waarden gebruiken van de periode voordat ik ziek werd?
Dat was TSH=1.34 en vrij T4=19,1.
En anderhalf jaar later met lichte klachten was het TSH=2,23 en vrij T4=17,7.

Kan ik misschien ervanuit uitgaan dat een vrij T4 van 19,1 plus 10%=21 goed bij me past?

In de jaren sinds de diagnose heb ik nog nooit iets in die buurt gehad (zover T4 geprikt is).

Het meest in de buurt was een prikmoment met TSH=0,18 en vrij T4=18 maar toen voelde ik me niet goed maar moe en verstrooid.

Voor de diagnose had ik al een paar jaar verschrikkelijke klachten (die weg zijn gegaan na schildkliermedicijnen).
Mijn waarden waren toen TSH 2,73 en vrij T4=11 en drie maanden later TSH 2,53 en vrij T4=15,8.
Met deze waarden ging het zo slecht met mij dat ik maar twaalf uur per week simpel werk kon doen. En ook dat ging niet goed. Ik begreep niets meer.
Gelukkig is het veel later na de start met Euthyrox weer goed gekomen.

Alvast bedankt voor jullie ideeen.
Plaats reactie