Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Elski
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2015, 13:31

Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Bericht door Elski »

Ik voel me het best met een TSH in het laag normale gebied (rond de 0.5). De T4 is altijd goed bij mij (rond 15). Ik slik hiervoor 0,125 Euthyrox. Laatste meting TSH was 0.3, mijn huisarts vond dit te laag terwijl ik mij hier eigenlijk erg goed bij voel. Ik moest medicatie verlagen tot 0,1 Euthyrox. Wat voelde ik me belabberd (moe, traag, koud, obstipatie, toename gewicht, pijnlijke vingers etc). Mijn TSH liep in een paar weken op naar 4.3. De huisarts vond deze waarde precies goed en wilde mijn medicatie niet veranderen. Na een lange discussie mocht ik weer terug naar 0,125 Euthyrox. Nu zit ik weer op een TSH van de 0.3 en ik voel me als herboren, maar de huisarts vindt dit niet oke. Is een TSH van 0.3 echt schadelijk?
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Bericht door Francis »

Volgens mij zijn de meningen hierover verdeeld.

Volgens dit artikel geeft een TSH tussen 0,04 en 0,4 mogelijk geen extra risiko, maar meer onderzoek is nodig:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/1 ... se%20flynn

Ik hoop zelf ook dat het OK is, want ik voel me helemaal niet goed bij een TSH van 0,4 of meer.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Bericht door Patricia31 »

Je FT4 is keurig bij deze waarde en wat nog veel belangrijker is.....jij voelt jezelf goed.
Weer een gevalletje "blind staren op waardes" zou ik zo zeggen.
Maar nu je Huisarts nog zien te overtuigen!
Succes!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Bericht door Teun »

Er zit ook nog wat tussen 125 en 100 mcg. Misschien zit daar iets voor je in? Tsh is wel laag als hij 0,3 is. Eigenlijk is dat niet goed voor je botten en hart.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: Vraag over laag normaal TSH (0.3)

Bericht door Paulet »

Ik schrik me rot?
Ik heb al 5 jaar een TSH van 0,01 en draai daar min of meer goed op.
Hoezo slecht voor je hart en botten?
Moet ik me terecht zorgen maken?
Ik slik Tirosint (tussen de 88 en 100 mcg, ben momenteel aan het instellen) en 6,25 mcg Cytomel.
Plaats reactie