3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Gast2

3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Gast2 »

Ik weet dat je na 6 weken moet prikken voor een goed beeld.
Maar, als je na 3 weken al prikt, zegt dat ook al wat? Misschien een steigende tsh of juist ft4, zodat je evt aanpassing al kan maken? Of zegt dat helemaal niets en is het te snel?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Patricia31 »

Na dosisverhoging moet je echt wachten omdat na zes weken het maximale effect is bereikt.
Tussentijds kun je wel zeggen of het wat doet maar meer dan dat zegt het niet of je moet klachten hebben die richting hyper gaan.
Gast2

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Gast2 »

Ik heb eerder idee dat ik wat te laag ben gestart, ik dacht als ik dan nu al kan kijken en net ietsje meer nemen, kan ik voorkomen dat het erger wordt.

Ik heb geen dosisverhoging gehad, maar een switch tussen twee merken, en ben met nieuwe merk wat lager gestart omdat het bij veel wat sterker werkt en ik geen ruimte had om hoger te gaan.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Paulet »

Mijn internist zegt dat je na 4 tot 6 weken kunt prikken. Ik vind dat nogal vreemd, want ik vind 2 weken best veel voor een lichaam.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Kiek »

Paulet schrijft:
"Mijn internist zegt dat je na 4 tot 6 weken kunt prikken. Ik vind dat nogal vreemd, want ik vind 2 weken best veel voor een lichaam."

Levothyroxine heeft een halfwaardetijd van gemiddeld 7 dagen.
Je slikt iedere dag een hoeveelheid, maar je verbruikt ook iedere dag een hoeveelheid.
Het niveau kruipt daarom traag naar het uiteindelijke punt, waarop je per dag evenveel slikt als verbruikt.

Kijk eens op het plaatje op Schildkliertje:
Daarop zie je dat de uiteindelijke grens gemiddeld bereikt wordt na een dag of 50.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast2

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Gast2 »

Misschien dat ik na 4 weken prik, aangezien ik na 7 weken sowieso een groot lab moet en de sk daar meestal al bij zit.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Paulet »

Kiek,
Bedankt voor de link. Verhelderend. Maar zou dan niet prikken na 7 weken het beste zijn?
Overigens kan het ook zijn dat ik me 's morgens na een paar uur voel opknappen vanwege de T3, Cytomel, nu ik dat stukje lees. Of dan misschien de combi, met de stijgende FT4.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Francis »

Dat zal dan van de Cytomel zijn Paulet. Dat werkt snel en kort.
Paulet
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 feb 2017, 21:54

Re: 3 weken na switch / aanpassing dosering al prikken?

Bericht door Paulet »

Ik denk toch dat het ook de ochtenddosis Tirosint is. Want de opleving duurt niet kort, maar gaat gestaag in een stijgende lijn, tot een uurtje of 5 's middags. Dat kan niet alleen door de Cytomel komen.
Of ik ben gewoon een middagmens ;) is wel zo.
Plaats reactie