Verschil t4 en ft4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Verschil t4 en ft4

Bericht door Nanette77 »

Stomme vraag misschien.. maar ik kreeg mijn waarden vandaag mee.
Tsh wist ik al. Die was 3,3 maar t4 is 20. Dat vond ik hoog (zeker omdat ik mij zo belabberd voel) tot ik besefte dat het t4 is. Dan is hij laag?
Hmmm al jaren hashimoto patiënt en ik dacht dat ik mij aardig had ingelezen, maar hier snap ik het toch niet
(Ps met opzet een ander topic aangemaakt, omdat het een algemene vraag is, hoop dat dat goed is)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Teun »

Het is in het algemeen de ft 4 die geprikt wordt. T4 alleen op specifieke aanvraag. Dus waarschijnlijk bij jou ook het geval. Misschien handig om dit nog een keertje te checken.
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Nanette77 »

Ja je hebt gelijk. Er staat t4 vrije thyroxine.
Mooi hoog eigenlijk.. zo hoog heb ik ft nog nooit gehad..
Wat vreemd.
Of haal ik alles nu door elkaar?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Teun »

Nee dan heb je het inderdaad over ft4 (free thyroxine). Misschien weet je de waardes waarbij je wel goed voelde, daar zou je dan weer naar moeten streven.
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Nanette77 »

Tsh was 0,5 ft4 was toen 18 meen ik. Daar voelde ik mij super bij.
Ik moet me toch eens in die samenhang gaan verdiepen.. komt door dit forum. Ik lette eigenlijk alleen op tsh.
Maar nu lees ik vanalles over een setpoint.. dus maar weer opnieuw inlezen :shock: ;)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Teun »

Hier op het forum zit een geweldige vrouw met heel veel kennis over de schildklier en bijbehorende afwijkingen. Zij is in het bezit van een app waarmee ze het persoonlijke setpoint kan bepalen. Dit kan als streefwarde gezienworden. Als je dat wilt moet je een rijtje tsh met bijbehorende ft 4 opschrijven. Maar als jij je goed voelde bij tsh van 0,4 en ft 4 van 18 lijkt me dat een prima streven. Misschien een check met je setpoint om te kijken of dit nog past.
Nanette77
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2017, 17:39

Re: Verschil t4 en ft4

Bericht door Nanette77 »

Ik zal al mijn waarden eens opvragen. In ieder geval heel erg bedankt voor al je antwoorden!
Plaats reactie