Eetlust

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Eetlust

Bericht door rosan »

Hi Allemaal,
Ik wilde het graag hebben over eetlust en de schildklier.
Ik ben in 2015 gediagnosticeerd met de ziekte van Graves. In de periode voorafgaand aan de diagnose kampte ik met een heel sterk eetlustverlies. Eten was werken..(!!!) terwijl ik er eerst zo van genoot. Een normaal bord eten kostte heel veel moeite.
Alsof mijn maag verkrampte, of alsof ik heel zenuwachtig was (ik weet niet of mensen dat herkennen? Als je zenuwachtig bent haast niet kunnen eten? Dat gevoel!). Ik was een soort van opgelucht met de diagnose Graves. Ik zou mijn schildklier goed instellen en dan zou de eetlust wel weer komen.

Ik heb een jaar en een paar maanden aan de medicijnen gezeten en ben begin maart gestopt. In al die tijd heb ik heel veel moeite met eten gehad, terwijl mijn schildklierwaardes zowel te hoog als te laag zijn geweest in die periode. Mijn eetlust was soms echt heel ver te zoeken. Ik heb uiteindelijk zelf op eigen kosten mijn maaltijden aangevuld met nutridrink. Dat ging namelijk wat makkelijker. Ik werd door de huisarts niet serieus genomen, en ben toen overgestapt. Mijn nieuwe huisarts nam het gelukkig wel heel serieus en heeft een hele rits aan tests gedaan. Er kwam eigenlijk alleen een veel te laag vitamine D uit. Maar ook nadat deze op een goed niveau was gebracht bleef mijn gebrek aan eetlust aanwezig. Ik dacht eigenlijk niet meer aan de schildklier, omdat ik zowel te hoog als te laag had gezeten in die periode, en het even erg was.

Begin maart ben ik dus gestopt met de medicijnen. De eerste weken was mijn eetlust nog steeds niet goed, ik kreeg ook nog een buikgriep en toen was het helemaal ver te zoeken en raakte ik eigenlijk een beetje in paniek. Wat als het nooit meer terugkwam? Ik altijd moest vechten om mijn gewicht op peil te houden..?? Maar, na 3 a 4 weken, kwam mijn eetlust weer terug! Mijn plezier in eten ook! Een heel groot verschil.. iets wat ik al 2 jaar niet meer had gevoeld. Heel fijn! Nu hopen dat ik in remissie blijf, en dat ik ook wat aan kan komen.. :)

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, schildklierproblematiek en eetlust problemen?
Laatst gewijzigd door rosan op 18 apr 2017, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: eetlust

Bericht door Francis »

Hallo Rosan,

Fijn dat het nu beter gaat.

Ik heb juist dat ik heel veel eetlust heb als mijn waarden niet goed zijn: TSH te laag en Vrij T4 te hoog.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: eetlust

Bericht door rosan »

Hi Francis,
Ik heb die versie wel vaak gehoord inderdaad.. Ik weet niet wat erger is, eigenlijk.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Eetlust

Bericht door laura »

Voor mijn diagnose Graves had ik vooral heel veel dorst.
En dat moest vooral sinaasappelsap zijn van een bepaald merk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Eetlust

Bericht door rosan »

Dorst had ik inderdaad wel, in mijn hypertijd. Ik dacht zelf eerst nog aan suikerziekte, kan ik me herinnern.
Plaats reactie