TSH 5.5 van dochter

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Klaartje
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:05

TSH 5.5 van dochter

Bericht door Klaartje »

Mijn dochter van 14 jaar heeft last van haaruitval. Verder heeft ze geen klachten. Haar bloed is onderzocht en de TSH waarde was 5.5 en de T4 14.1. Volgens de huisarts is er niets aan de hand vanwege de T4 die wel binnen de normaal-waardes ligt.
Aangezien ik zelf sinds mijn jeugd de ziekte van Hashimoto heb en ik me bij zo'n TSH waarde heel slecht zou voelen maak ik me toch wel wat zorgen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen.
Hartelijk bedankt alvast voor een reactie.
Groeten van Klaartje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Teun »

Vervelend dat je dochter last van haaruitval heeft en ik begrijp je zorgen. Hoe is het met haar vitaminegehalte, vit d tekort kan ook zorgen voor haaruitval.
Dat jij je als gebruiker van levothyroxide bij deze waardes beroerd voelt is anders als dat de waarde bij je dochter nu zo is. Ft4 is keurig binnen de waardes, tsh wat ruim, maar niet zo dat er nu behandeld moet worden. Het is daarnaast ook een momentopname, ook afhankelijk van het moment van de dag. Ik zou wel vragen aan de huisarts om over drie maanden weer te controleren, en te kijken hoe het dan is. Gaat nu de ft4 dalen en de tsh stijgen dan kom je op een ander verhaal.
Sterkte.
Klaartje
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:05

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Klaartje »

Bedankt voor de informatie! Dat stelt me wel meer gerust. Maandag spreek ik de huisarts dan zal ik vragen om een extra controle over 3 maanden. Hoop dat het dan goed is. Morgen maar eens de zon in voor extra vitamine D.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Kiek »

Hallo Klaartje,

Het is misschien toch een idee om je huisarts te vragen dan ook haar anti-TPO schildklierantistoffen (misschien zelfs meerdere antistoffen?) mee te laten bepalen?
Haaruitval van een puber met een subhypothyreoïdie, met een Hashimoto-moeder vind ik best verdacht.
Mogelijk ben ik gevoeliger voor de suggestie omdat ik als Hashimoto-moeder 2 Hashimoto-dochters heb.
Zijn er meer vrouwen [voormoeders, nichten, tantes] in jouw familie met auto-immuunziekten?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Klaartje
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:05

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Klaartje »

Hoi Kiek,
Bedankt voor je antwoord. Voor zover ik weet heb ik een nichtje met schildklier problemen maar verder niet. Misschien heeft de huisarts de anti-TPO ook wel laten prikken, want hij had erg veel onderzocht. Vanmiddag zal ik daar naar vragen. Zegt de uitslag daarvan dan meer over de aanwezigheid van een auto-immuunziekte? Verandert dat het beleid van de huisarts?
Groeten, Klaartje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Kiek »

Hallo Klaartje,

Het is de boodschap van de positieve antistoffen.
Dat geeft onderhandelingsruimte.
Bovenop het feit dat jij Hashimoto hebt.
En ook nog een nichtje.

De ene huisarts doet niets, omdat haar TSH niet fors verhoogd is.
En houdt zich strak aan de richtlijn.
De andere huisarts bekijkt het kind hoe het in d'r vel steekt.
En zal met jou en je dochter de mogelijkheden bespreken.
Ik hoop dat je met het laatste 'soort' te maken hebt.

Het is een belangrijke periode in haar leven.
Ze heeft nu alle energie nodig.

Haaruitval past bij wisselende schildklierhormoonniveaus.
Daarnaast bestaat er ook nog alopecia areata, een haar'uitval''-ziekte.
Net als Hashimoto heeft dat ook een autoimmune origine.
Heb je eenmaal een autoimmuunziekte dan ben je wat 'bevattelijker' voor een andere autoimmuunkwaal.

Zijn haar klachten herkenbaar?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Klaartje
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:05

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Klaartje »

Hallo Kiek,

Wat ik me afvraag is het volgende. Stel mijn dochter heeft een beetje last van een subklinische hypothyreoïdie. (Als dat al mogelijk is) Zou ze dan beter af zijn met een aanvulling van levothyroxine of kan het lichaam het beter af zonder? Misschien maakt extra schildklierhormoon je lichaam ook wel lui?

Groeten, Kaartje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH 5.5 van dochter

Bericht door Kiek »

Hallo Klaartje,

Een juiste dosering overrulled de werking van de onbetrouwbare schildklier.
Bij juiste substitutie wordt de schildklier op een zijspoor gerangeerd.

Dat is ook de bedoeling.

Je slikt natuurlijk alleen levothyroxine als je het nodig hebt.
Dus als je klachten hebt, en als je schildklierwaarden dat uitwijzen.
Want er gaat niets boven de schildklierhormonen uit je eigen schildklier(-hormoonfabriek).

Een gezonde schildklierhormoonfabriek levert immers iedere fractie van een seconde de juiste hoeveelheid hormoon, in de juiste samenstelling, voor individuele toepassing.

Dit verdwijnt als je levothyroxine gaat slikken.
Zelfs een beetje levothyroxine gooit al roet in de schildklierhormoonmachine.
Een deel van de hormonen wordt gemist.
Je voelt je dan ook nooit meer zoals je je met een gezonde schildklier voelde.

Dus heb je levothyroxine nodig, dan wijst de TSH/FT4 dat uit.
Vaak bevestigd door anti-TPO.

Begin nooit met normale waarden aan de levothyroxine, of aan andere hormonen.
Je dochter heeft een TSH van 5.5 mU/l met een FT4 van 14.1 pmol/l.
Deze waarden moeten natuurlijk nog wel bevestigd worden.
Begin niet aan de levothyroxine als dit slechts eenmalig is aangetoond.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie