Setpoint bepaling

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Sophia
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2017, 21:07

Setpoint bepaling

Bericht door Sophia »

Hallo lotgenoten

Eventjes voorstellen ik ben 44 jaar heb 3 kinderen, en sinds december 16 voelde ik me niet goed.
Had allerlei klachten van gewrichtspijn, slaapstoornis, extreem moe, tijdens mijn werk viel ik slaap achter mijn computerscherm,darmen helemaal in de war, wazig zien, ik hoorde niet meer goed, kon niet helder denken en had concentratie stoornissen. Ik dacht dit kwam door stress want had de voorbije jaar veel stress gehad.

In februari 17 ben ik naar de huisarts gestapt, na een bloedonderzoek bleek dat mijn schildklierwaardes niet ok waren (ook vit D en Ferretine tekort)
-25/02/17 T4 --5,8 en TSH ++61,00
Ik moest schildkliermedicatie nemen L-thryroxine 75

Ondertussen heb ik een afspraak gemaakt met endocrinoloog, zij verhoogde de medicatie nr 110mg
Heb ook een echo en scan laten uitvoeren. Bleek dat ik een nodus heb op mijn schildklier. Moet binnen 4 maanden een nieuwe echo laten uitvoeren. Hierover ben ik beetje ongerust.
bloedwaarden
- 10/05/17 T4 16,4 en TSH -0,04
de medicatie verlaagd nr 75 mg. De endocrinoloog vond mijn waardes te goed, en zei wanneer de waardes snel te goed zijn dat dit ook geen goei teken is ? Weet je wat ze hiermee wil zeggen?

Nu sinds 10/05/17 neem ik 75 mg maar moet zeggen dat ik mij top voelde toen ik 110 mg nam.
Kan ik mijn medicatie verhogen nr 100mg of moet ik nog wat wachten?

groetjes,
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Welkom, Sophia!

Je klachten zijn zo typisch voor een hypothyreoïdie!
Als je dan kleine kinderen hebt, dan valt dat niet mee.
Of zijn ze al pubers? Dan vinden ze het gebrek aan aandacht vast niet zo erg.

Het lijkt me dat de 110 µg thyroxine gewoon teveel is voor jou.
Dan is het logisch dat je TSH daalt naar 0.04 mU/l.
Zonder dat je gaat swingen van hypo naar hyper en omgekeerd.

Nee, je moet niet terug naar de 110 µg, zolang je niet weet wat die 100 µg voor effect heeft.
Zorg dat je na 6 weken op één dosis je je TSH/FT4 weer laat bepalen.
Pas dan zie je het effect van die ene dosis (van 100 µg) voor jou.

Wees niet bij voorbaat ongerust over je nodus.
Het komt erg vaak voor dat vrouwen van veertig-vijftig nodussen op hun schildklier krijgen, zonder consequenties. Meer dan de helft van de middelbare vrouwen hebben nodussen met een prima werkende schildklier.

Heb je nog meer TSH/FT4-waarden van de tussenperiode?
Om nou met slechts 2 setjes waarden een set point curve te maken, is een beetje mager.
'k Heb het wel gedaan, hoor.
Set point FT4 11.71 pmol/l met een TSH van 1.02 mU/l.
't Kan nog alle kanten op. Alleen zal je FT4 niet meer dramatisch stijgen.
De steilheid van de curve, dat wordt hier phi genoemd, bedraagt 0.69.

Ga niet experimenteren met je dosis levothyroxine.
Leer eerst wat je waarden voor betekenis hebben.

Sterkte!
Kiek
SophieJuni2017.jpg
SophieJuni2017.jpg (38.76 KiB) 423 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sophia
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2017, 21:07

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Sophia »

bedankt Kiek , voor de snelle reactie;
Ik zal na 6weken opnieuw een bloedtest doen.
Plaats reactie