Tirosint plotseling schildklier op hol

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Wilma
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2017, 12:35

Tirosint plotseling schildklier op hol

Bericht door Wilma »

Bedankt voor het toevoegen. Ik ben nieuw hier en heb een vraag of iemand hier ervaringen mee heeft.

Sinds feb vorig jaar slik ik 137 Tirosint. Dat ging goed. Alleen in maart van dit jaar werd ik elke keer om 1 uur 's nachts wakker en kon niet meer slapen. Volgens huisarts zat ik tegen hyper (T4 21 en TSH 0,3) aan en is de dosis verlaagd naar 125.
Na 6 weken bloedprikken was T4 nog steeds 21 maar TSH 5. Inmiddels last van depressieve klachten, kortademig. Huisarts adviseerde om terug te gaan naar 137.
Weer 6 weken verder was mijn T4 inmiddels gestegen naar 30 en mijn TSH bleef 5.
Dus weer terug naar 125. Na drie weken is mijn T4 35 en TSH 5.

Huisarts heeft met endocrinoloog gebeld omdat zij het ook niet meer snapte. Deze heeft haar verteld dat dit vaker voorkomt bij Tirosint en zijn advies is om terug te gaan naar Thyrax.

Kortademigheid is steeds erger geworden, heb een enorm gejaagd gevoel en ben ook depressief.

Heeft iemand hier ervaring mee. En hoe krijg ik mijn T4 snel naar beneden zodat ik mij weer een beetje normaal voel.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tirosint plotseling schildklier op hol

Bericht door Kiek »

Welkom, Wilma!

Stel dat je schildklier overproduceert, terwijl je TSH dat niet laat vermoeden.
Dan lijkt het net alsof er een spulletje in de Tirosint zit, dat de labuitslag van de TSH verhoogt.
Dan zou je moeten stoppen met de Tirosint.

Want een overmaat aan FT4 moet je natuurlijk niet nog eens extra voeden met T4 (=Tirosint/levothyroxine).
En je TSH moet geen kattekwaad uithalen, maar serieus blijven.

Als je drie dagen stopt, dan krijgt je FT4 de kans om traag te dalen.
Want door de halfwaardetijd tijd van gemiddeld een week, gaat dit niet binnen een dag.
Dus na een week is gemiddeld de helft van je voorraad T4 pas weg.

Een alternatief zou zijn om 9 dagen niets in te nemen.
En op dag 0 - 3 - 6 - 9 FT4/TSH 's ochtends prikken.
Daarna op dag 9, na het prikken, op geleide van je FT4 met een ander levothyroxine starten.
Dát zou ik in jouw schoenen doen.

Je kunt met zo'n reeksje waarden namelijk een schat aan informatie krijgen.
Bijvoorbeeld over het gedrag van je teveel aan FT4.
En/of over je halfwaardetijd, en misschien zelfs over de restwerking van je schildklier.
Dit is afhankelijk van de daling van FT4 in die 9 dagen.

In eerste instantie kan deze info belangrijk zijn voor jezelf.
En verder ook voor je huisarts/endocrinoloog.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Wilma
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2017, 12:35

Re: Tirosint plotseling schildklier op hol

Bericht door Wilma »

Beste Kiek,

Dank voor je reactie. Laatste voorstel klinkt goed ware het niet dat ik morgen op vakantie ga voor 1,5 ga. Dat was ook de reden dat ik vorige week al na drie weken ben gaan prikken. Voelde mij steeds slechter.

Ga morgen als bejaarde op vakantie :(, vreselijk balen. Hoop door te stoppen dat ik me toch wat beter ga voelen.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tirosint plotseling schildklier op hol

Bericht door Kiek »

Hallo Wilma,

Goed voor te stellen dat je je beroerd voelt met zo'n FT4.

Neem tijdens je vakantiecondities minstens 3 dagen geen levothyroxine.
En als je je dan nog opgefokt voelt, doe er nog een paar dagen bij.

Misschien is het mogelijk in de plaats waar je verblijft een keer een TSH/FT4 te laten bepalen?
TSH en FT4 zijn wereldwijde begrippen. Vertaling niet nodig.

Veel ontspanning toegewenst tijdens de komende weken!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie