Vraag over test resultaat

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Jeroenrusland
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017, 09:01

Vraag over test resultaat

Bericht door Jeroenrusland »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en woon zelf in Rusland voor mijn werk.
Nu heb ik uit nieuwsgierigheid mijn bloed laten meten en weet niet echt wat ik met de waardes moet doen.

Zelf ben ik stevig figuur en heb de kenmerken van een trage-schildklier eens nagelezen:

Traag schildklier:
Gewichts toename , ja
Mist in je hoofd ? Mijn werk is vrij stressvol, run een bedrijf met 40 medewerkers
Droog haar, ja (kaal worden, maar kan ook iets genetisch zijn)
Stemmingswisseling, normaal altijd heel vrolijk, maar kan ook wel eens kwaad worden (vaak naar iets op het werk)
Vermoeidheid, ik ben niet moe, dat ik gaap of ogen dicht willen, maar mis wel eens energie

Mijn oma krijgt tabletten voor haar schildklier weet.
Digestion is ook traag

Resultaten van mijn test waren:
TTG 0.732 mkME/ML
Triiodothyronine vrij 4.71 PMOL/L
Thyroxine vrij 15.63 PMOL/L

Volgens de referentie getallen zit ik overal in het midden behalve bij de TTG.


Iemand advies?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over test resultaat

Bericht door Teun »

Heb je in Rusland laten prikken? Wat zijn daar de normaalwaardes? Als je waardes binnen het referentiegebied zit, dan zou ik zeggen, niets aan de hand wat betrefd dit deel van je gezondheid.
De TTG zjn antistoffen op coeliakie zag ik op internet en als je dan laag zit is er niets aan de hand, dus ook daar geen zorgen over zou ik zeggen.
Misschien moet je het in een andere richting zoeken, werkdruk, stress, teveel of ongezond eten etc.
In ieder geval veel succes en ik hoop dat je je binnenkort weer beter gaat voelen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over test resultaat

Bericht door Kiek »

Hallo Jeroen en Teun,

Ik denk dat TTG in Rusland, het TSH in Nederland en elders is.
Met wat fantasie is dat hier uit te halen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22792746.
TTG is een thyreotroop hormoon = thyrotropine = TSH.
De referentie van TSH is grofweg 0.4 tot 4 mU/l.

[Aanvullend: In de vertaalmachine komt 'hormoon' eruit als 'gormon'. Dat is dan de G van TTG.]


Een TSH van 0.732 is mooi met een FT4 van 15.63 pmol/l.
Zou je een zwakke schildklierproductie hebben, dan is de FT4 laag, en de TSH (de stimulator van je schildklier) verhoogt in reactie op een te lage FT4.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jeroenrusland
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017, 09:01

Re: Vraag over test resultaat

Bericht door Jeroenrusland »

Ik voel mij verders wel goed, alleen aantal symptomen komt overeen met trage schildklier en aangezien mijn oma hier ook iets voor krijgt dacht ik laat ik het eens testen.

Ga komend weekend nogmaals laten testen in een andere kliniek hier in Rusland.
Voordeel kost hier haast niks en dan weet je wat meer.

G-is inderdaad hormoon. Had het niet goed vertaald.

Index Hemolysis 72 conventineel eenheid
Index Lipemia 11 conventineel eenheid
Index Icteric 1 conventineel eenheid
Plaats reactie