Nieuw - mezelf informeren

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Jet1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017, 16:46

Nieuw - mezelf informeren

Bericht door Jet1966 »

Hoi allen, ik ben nieuw hier, dus zal me even kort voorstellen:
Ik ben Jet, 51 jaar, getrouwd, 3 volwassen zonen.
Twee weken geleden ontdekte ik een behoorlijke bult in mn hals, gelukkig kon ik de dag erna bij een waarnemend HA terecht (mn eigen HA is op vakantie). Die voelde zowel rechts als link een flinke bult op mn schildklier. Hij dacht niet direct aan iets enge, maar ik moest wel een echo laten maken. Echo gaf idd cystes op mn schildklier aan. Daarna bloedonderzoek: T4 waarde 14 en TSH 0,32.
Deze HA vond het niet nodig om mij door te sturen, maar ik moest wel contact opnemen met mn eigen HA als hij terug is ...
Kan iemand mij uitleggen, wat deze waardes (kunnen) betekenen?
Bedankt alvast!!
Gast1

Re: Nieuw - mezelf informeren

Bericht door Gast1 »

Hoi Jet,

Welkom!

Een nuttige, betrouwbare bron van schildklierinfo is schildkliertje.blogspot.nl, naast toch ook schildklier.nl

Daar vind je ook enige infor over die T4 en TSH-waardes.

TSH = schildklier-stimulerend hormoon. De manier van het menselijk lichaam om je schildklier aan te sporen (hoge waarde) of af te remmen (lage waarde) om hormonen te produceren.
T4 = schildklierhormoon. De waarde T4 geeft aan hoeveel hormoon er in je lichaam "op voorraad" is.
TSH zit meestal tussen 0.4 en 4.0
T4 zit meestal tussen 9 en 24

Soms hanteert een lab iets afwijkende referentiewaarden.

Je T4-waarde is normaal, je TSH is vrij laag (mijn eigen lab hanteer 0.27 als ondergrens, dan zou het nog net normaal zijn).
Jet1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017, 16:46

Re: Nieuw - mezelf informeren

Bericht door Jet1966 »

Bedankt voor je reactie!! Het duizelt me allemaal een beetje, al die getallen ...
Ik ga zeker verder lezen op de sites die jij aangaf en volgende week een afspr bij de HA maken.

Groetjes, Jet
Gast1

Re: Nieuw - mezelf informeren

Bericht door Gast1 »

Niet te veel focussen op getallen, lees wat je interesse trekt en bespreek een en ander eerst gewoon open met je huisarts.
Jet1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017, 16:46

Re: Nieuw - mezelf informeren

Bericht door Jet1966 »

Ga ik zeker doen! Ik ben iig niet meer ongerust, het ontdekken van een dergelijke bult in mn hals riep hele verdrietige associaties bij me op, ik ben iig gerustgesteld door deze HA.
Plaats reactie