Benauwd bij inspanning erger

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Essie233
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017, 14:45
Locatie: Rotterdam

Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Essie233 »

Ik durf bijna geen vraag meer te stellen, maar doe er nog eentje :o
Ik ben zo benauwd ook als ik stil zit, maar bij inspanning is het helemaal erg en een druk op mijn borst.
Dat maakt mij zo bang ik moet zaterdag vliegen.

Kan dat ook van die tyrax komen ? Ookal zijn mijn waardes goed ?
Tsh was 57 nu 7.9
En de t4 vrij was 4.8 en is nu 18.
Ik ben heel snel omhoog gegaan naar 100, na deze uitslag wilde de huisarts hem nog meer ophogen, maar ik ga zaterdag op vakantie
Gisterenvoor die benauwd heid terug naar de huisarts en had een andere huisarts gezegd dat ik zelf het idee had dat het in 6 weken zo snel ging dat ik zelf het idee had iets naar beneden te moeten.
Zij vond het weer veelste snel gegaan en stelde ook voor 75 te nemen inplaats van 100.

Anders ga ik weer bellen ben iedere keer bang dat het van een vernauwing komt ofzo en ik boven in de lucht erin blijf 😳
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Teun »

Ik heb in 2015 ook op het punt gestaan om de vakantie niet door te laten gaan, niet door benauwdheid maar door enorme hartkloppingen was bang dat ik dood zou gaan in een vreemd land.
Gelukkig had ik ondersteuning van een maatschappelijk die me met beide benen op de grond zette. Moet zeggen dat ik het daarna nog doodeng vond, in de vakantie er ook veel last van heb gehad maar er inderdaad niets is gebeurd wat ook thuis zo zou zijn. Maar wel genoten van even ergens anders zijn.

Je bent gisteren bij de huisarts geweest die je beluisterd heeft en geen rare dingen heeft kunnen ontdekken neem ik aan, probeer dit tot je door te laten dringen en weet dan ook dat er weinig fout kan gaan.
Probeer te ontspannen, probeer opwinding of stress te voorkomen, (ga je misschien van hyperventileren waardoor de klachten verergeren) ga terug naar 75 mcg. en ga lekker op vakantie.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Francis »

Hallo Essie,

Misschien kan je vragen om zo'n blauwe puffer met Salbutamol eenmalig voor de vakantie. Ik heb die ook een tijd gebruikt vanwege benauwdheid en dat hielp goed.
Nu ik me iets beter voel heb ik hem niet meer nodig.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door laura »

Essie233 schreef: 26 jul 2017, 08:48 Ik durf bijna geen vraag meer te stellen, maar doe er nog eentje :o
Ik ben zo benauwd ook als ik stil zit, maar bij inspanning is het helemaal erg en een druk op mijn borst.
Essie, dit forum is ervoor om vragen te stellen.
Ga dus gerust je gang.

Zo'n druk op mijn borst heb ik geregeld gehad.
Gelukkig heb ik er nu al tijden geen last meer van.

Toen ik dat nog wel had, hielp het wel om iets minder hormoon te slikken.
En mijn huisarts heeft me eens goed onderzocht en alles klonk gezond.

Zomaar puffers gaan slikken, lijkt me geen goed idee.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Essie233
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017, 14:45
Locatie: Rotterdam

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Essie233 »

Dank je wel laura, vandaag op de spoedeisende gelegen. En ze hebben mij binnenste buiten gekeerd. Hart is goed en ze zien verder geen aanwijzingen voor verder onderzoek, behalve morgen een long test of daar de benauwd heid van komt. Ik vroeg of het kon komen van de medicatie ende schildklier op de spoed zeiden ze denk het niet want je schildklier werkt al weer goed , maar dat zou betekenen dat mijn waardes in 6 weken goed zouden zijn. En waarom wilde mijn huisarts dan eigenlijk weer ophogen ? Ik ga wel met een iets geruster gevoel op vakantie :P ondanks die rot ebnauwdheid en druk op de borst had jij het ook erger bij inspanning ?
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Pip »

Hallo Essie en alle anderen,

Wat lees ik het nu veel, de benauwdheid, overslagen van het hart en ritme stoornissen.
Mij houdt het ook al geruime tijd bezig en ik krijg steeds meer vertrouwen dat het niet direct kwaad kan.
Door de overslagen en druk op m'n borst ben ik helemaal afgebouwd maar met een TSH van 15,6 voelde mijn hart goed maar dat is niet de oplossing. Nu slik ik weer 75 mcg en ik voel dat ik weer zin heb om iets te ondernemen. Wat triest toch dat er alweer zoveel futloze tijd voorbij is gegaan. Maar goed, het is niet anders. Wat mij wel bezig houdt is wat de reden is dat bij velen van ons het hart, de overslagen, benauwdheid en verkrampte gevoel zo aanwezig is. Het is ook niet zomaar iets, het voelt vervelend en het is beangstigend. Dit gevoel is er dus niet alleen als je te maken hebt met hyperen.
Ik ben dan op dit moment mijn directe angstgevoel kwijt maar ik heb ook het gevoel dat het niet goed is voor het hart, mijn lichaam (hartstreek) voelt echt niet goed. Wie kan deze symptomen verklaren? Misschien helpen we elkaar als we dit inzicht kunnen krijgen.

groeten Pip
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Patricia31 »

Ik weet dat bij hypowaardes het hartminuutvolume (dat wat het hartnper minuut kan uitpompen) daalt omdat ook de spiervezels van het hart veranderingen ondergaan.
Wanneer dit daalt zul je dit bij inspanning gelijk merken aan een benauwd gevoel. Dit kan weer een drukgevoel geven omdat er van het hart meer gevraagd wordt dan het eigenlijk kan.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Pip »

Hoi!

Wat fijn die reacties. Ik heb het geheel nog eens terug gelezen.
Ook ik wilde in februari onze vakantie annuleren, ook bij mij was de oplossing minder hormoon slikken. Ik was zo gelukkig dat ik weer een gewoon tempo kon lopen en geen druk, overslag of benauwdheid had.
Echter minder hormoon betekende ook een hogere TSH terwijl ik dacht van het hormoon af te komen, bizar toch!
Patricia geeft een plausibele uitleg. Toch staat in de laatste zin Er wordt dus meer van het hart gevraagd dan het eigenlijk kan.
Dan is het toch ook niet zo onschuldig, lijkt mij. Dan zullen we toch wel degelijk aan moeten passen om niet steeds over deze grens te gaan. Ik denk dan aan langzamer op of afbouwen van het SK hormoon. Maar ook de intensiteit van de activiteiten zullen aangepast moeten worden. Wat ik zo raar vind is dat dit zoveel voorkomt, het zo vervelend en beangstigend ervaren wordt en het zo acceptabel, van het hoort erbij gezien wordt.
De internist die mij behandeld zij dat ik naar een cardioloog moest, de cardioloog zegt dat eerst de schildklier op orde moet zijn. Moedeloos wordt ik ervan. Alleen dat ga ik dan niet doen, voel me strijdlustig.
Het gaat wel om ieder van ons en het Hart is dan toch heel wezenlijk!

groeten Pip
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Teun »

Toch heeft de cardioloog gelijk. Ik ben er geweest met dezelfde klachten. Uitgebreid onderzoek en gelukkig niets aan de hand maar wel nog de klachten. Hij was eigenlijk heel duidelijk en dat gaf me vetrouwen. Je hart is oke, nu eerst je schildklier. En hij heeft gelijk gekregen, schildklier op orde en hart rustig. (Af en toe een kleine misser maar dat telt niet)
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Benauwd bij inspanning erger

Bericht door Pip »

Teun, ik denk dat je gelijk hebt.
Ik voel me verre van fit maar mijn hart vertoont nu met 75 mcg nog geen gekke reacties.
Ik ben vermoeid, de ene dag op en af energiek de volgende dag helemaal niet. Heb spierklachten na een actieve dag alsof ik de marathon heb gelopen. Heb zin om iets te ondernemen en de volgende dag niet vooruit te krijgen. Voel me down maar ik geef niet toe. Uiteindelijk heb ik vertrouwen dat het goed komt, probeer niet teveel te wisselen met hormoon en goed naar mezelf te luisteren en mezelf serieus te nemen.
groeten Pip
Plaats reactie