Voorstellen + vraag

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
AnoukR
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2017, 11:53

Voorstellen + vraag

Bericht door AnoukR »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen; ik heb al zolang als ik me kan herinneren last van vermoeidheid, zwakte, hoofdpijn en what not. De laatste jaren is dit enorm toegenomen totdat ik bijna overspannen thuis zat. Baan opgezegd (bedrijf zou sowieso failliet gaan) maandje thuisgezeten en kreeg nieuwe baan aangeboden voor 40 uur. Kans toch maar gegreen na een half jaar vastgelopen en terug gegaan naar 32 uur maar eigenlijk trek ik dit ook niet.

Wordt sochtends al uitgeput wakker en dan moet ik nog de hele dag. Mijn moeder heeft traag werkende schildklier en dat gecombineerd met mijn vorige jaar ontwikkelde vitiligo en de overige symptomen uit de symptomen lijst leidde er bij mij toe dat ik ervan overtuigd raakte dat dit het probleem moet zijn. Ben al door 3 internisten ondersteboven gekeerd,kunnen niks vinden elke keer.

Ben bij een orthomoleculair therapeut geweest (liep ik al langer kon ook nooit iets vinden / verbeteren) maar had nu een nieuwe manier van testen waarbij je de organen als het ware op beeld ziet tijdens de scan. Zijn de puntjes op je scan geel is het goed, roze / rood is een indicatie van verslechtering maar je orgaan werkt nog wel,is het zwart dan is het echt foute boel. Toen ze bij mijn schildklier kwam was deze volledig zwart, geen geel puntje te vinden.

Ik toch maar naar de dokter gegaan voor de zoveelste keer met bloedtest, mn TSH was 3.4 en na wat onderzoek had ik al begrepen dat de meeste mensen zich het beste voelen bij een waarde rond de 1 (met ook goede ft4 waarde ed uiteraard).
Dokter ging erin mee ik mocht starten met 25 gr euthyrox. 1e week ging het 3 x zo slecht, daarna een week niks en toen heb ik me 4 weken echt een stuk beter gevoeld waarna ik weer terugviel en me eigenlijk slechter voelde dan ooit.

Na 8 weken zoals afgesproken met dokter geprikt, bleek mijn waarde al omlaag naar 2.4 dus het doet wle wat (was ook bij orthemoleculair therapeut geweest en mn schildklier was daar roze/rood met geel dus dat indiceert ook verbetering) mn huisarts gaf ook aan dat ik waarschijnlijk even een 'opleving' heb gehad maar dat de dosis niet genoeg was om er ecth doorheen te breken dus ben ik nu sinds 2 weken gestart met 1,5 tablet ipv 1.

Gaat echter weer ontzettend slecht, heb heel veel hoofdpijn (dat hoort geen bijwerking te zijn toch?) de hele dag, bijna migraine, heb het continu stikheet en lijk wel vermoeider dan ooit.

Ik weet dat ik geduld moet hebben misschien maar mn HA zei dat als ik straks goed zit met mn waardes we maar even moeten kijken of we verder moeten met de medicatie. Overigens heb ik dus geen officiele diagnose, mn waardes waren 'te laag' om deze te krijgen.

Ik weet niet meer of dit de goeie weg is en of het gaat werken en wat jullie ervaringen zijn. Duurt het echt lang voordat je je beter voelt? Ben behoorlijk wanhopig intussen, wil zo graag weer een keer wakker worden met energie om de dag aan te kunnen!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen + vraag

Bericht door Teun »

Tja ik weet niet of deze waardes jou klachten verklaren.
Zoals je zegt zijn tsh waardes rond 1 waardes waarbij mensen die medicatie gebruiken vaak de ideale waardes. Echter bij niet gebruikers zijn waardes tussen gemiddeld 0,4 en 4 oké met daarbij ft4 ook in het normaal gebied.
Nu begrijp ik uit jou verhaal dat zowel je tsh als je ft4 binnen de normaalwaardes valt en je toch begonnen bent met schildklierhormoon. Ik hoop dat dit een goed resultaat gaat geven, maar staar je daar niet op blind want in de meeste gevallen zijn jou waardes geen reden om schildklierhormoon te slikken.
Op je vraag of het echt lang duurt kan ik alleen voor mezelf spreken, ik had echter wel waardes die duidelijk wezen op een hashimoto met een tsh van 40 en ft4 van 8 in totaal heeft het 2 jaar in beslag genomen voordat ik me enigzins normaal voelde.
Veel sterkte in je zoektocht.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Voorstellen + vraag

Bericht door Eekhoorn »

Anouk, net als Teun vind ik het eigenlijk vreemd dat je arts is begonnen om je schildkliermedicatie voor te schrijven. Volgens de behandelstandaard voor schildklierziekten van de NHG (https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen) zou dat niet moeten. Je kunt van de regen in de drup raken.

Die 'ideale' TSH-waarde van rond de 1 geldt inderdaad voor mensen die schildkliermedicatie gebruiken omdat ze weinig of geen eigen schildklierhormoon meer aanmaken. Voor mensen die wel zelf schildklierhormoon aanmaken, is dit een wat lage waarde. Dat komt omdat je schildklier behalve T4 ook T3 aanmaakt. Een iets hogere dosering kunstmatig T4, resulterend in een wat lagere TSH, compenseert als het ware voor het ontbreken van de T3. Gezien jouw TSH-waarde voordat je met kunstmatig schildklierhormoon begon, is jouw schildklier zeker nog actief. Wel wordt hij minder actief door de lagere TSH-waarde (TSH = thyroid stimulating hormone). Het kunstmatige schildklierhormoon schakelt dus gedeeltelijk je eigen schildklier uit.

Is die TSH van 3,4 één waarde uit een reeks metingen van de TSH? Zo ja, wat waren de andere waarden? Weet je nog hoe laat op de dag er geprikt is voor die TSH van 3,4?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Voorstellen + vraag

Bericht door Linty »

Die hoofdpijn kreeg ik ook na een paar weken slikken. Duizelig en migraine achtingen hoofdpijn.
Ging gelukkig over na een tijdje
Plaats reactie