Te hoge dosis??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Even voorstellen

Bericht door Dina »

Hallo iedereen, ik kom hier nu 3 maanden nadat m'n arts hypothyroidie bij me vaststelde (tsh 14).

Mijn voornaamste klacht om zelf een bloedonderzoek te eisen was felle gewichtstoename terwijl ik sport en normaal op m'n eten let. (+6kilo op 2 mnd tijd)
Daarbij kwam nog dat ik érg depri was, een nog erger kort lontje had (vooral nr de kindjes toe 😣) en geen energie meer vond voor een aantal dingen.

De dokter zette me op 25 mcg levothyroxine en moest pas 3 mnd later op controle komen. Daar was ik niet blij mee en na 2w ging ik naar de dokter van m'n schoonzus. Die testte ook op antistoffen en die waren sterk verhoogd waardoor zij mij toen verhoogde naar 50mcg. Na 4w moest ik weer bloed laten prikken en zette ze me op 75. Daar sta ik nu dus.

Ik ben nog meer gaan sporten, want dacht nu wel te kunnen gaan vermageren met die 75mcg (nu 2w), MAAR niets is minder waar! Ik lijk alleen maar vetter te worden.

Ik ben iemand die altijd érg goed in haar vel zat en mijn lichaam onder controle had. Maar nu!!! Dit maakt mij ONGELOOFLIJK boos en verdrietig!

Kan iemand helpen/tips geven aub?
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Iemand tips aub?

Bericht door Dina »

Hallo iedereen, ik kom hier nu 3 maanden nadat m'n arts hypothyroidie bij me vaststelde (tsh 14).

Mijn voornaamste klacht om zelf een bloedonderzoek te eisen was felle gewichtstoename terwijl ik sport en normaal op m'n eten let. (+6kilo op 2 mnd tijd)
Daarbij kwam nog dat ik érg depri was, een nog erger kort lontje had (vooral nr de kindjes toe 😣) en geen energie meer vond voor een aantal dingen.

De dokter zette me op 25 mcg levothyroxine en moest pas 3 mnd later op controle komen. Daar was ik niet blij mee en na 2w ging ik naar de dokter van m'n schoonzus. Die testte ook op antistoffen en die waren sterk verhoogd waardoor zij mij toen verhoogde naar 50mcg. Na 4w moest ik weer bloed laten prikken en zette ze me op 75. Daar sta ik nu dus.

Ik ben nog meer gaan sporten, want dacht nu wel te kunnen gaan vermageren met die 75mcg (nu 2w), MAAR niets is minder waar! Ik lijk alleen maar vetter te worden.

Ik ben iemand die altijd érg goed in haar vel zat en mijn lichaam onder controle had. Maar nu!!! Dit maakt mij ONGELOOFLIJK boos en verdrietig!

Kan iemand helpen/tips geven aub?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Iemand tips aub?

Bericht door Teun »

Dina wat een vervelende ervaring. Helaas is instellen en verbetering bij de meeste mensen niet te verwachten in zo'n korte tijd. Neem er rustig de tijd voor, soms erg lang, ik wist het ook niet dat het zolang kon duren maar het komt goed. Wel vreemd dat de huisarts je pas na 3 maanden terug wilde laten komen, het is normaal dat je tijdens het instellen elke 6 weken controle hebt. Ik zal hieronder een link toevoegen waarin je de normale procedure kunt bekijken.
Weet je zo ook je waardes? En waarom is de huisarts maar gestart met 25 mcg en niet gelijk met een hogere dosis?
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Succes met instellen en ik zou zeggen stel alle vragen die je hebt hier op het forum er zijn verschillende mensen met veel kennis en ervaring m.b.t. de schildklier.
Laatst gewijzigd door Teun op 13 jul 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Iemand tips aub?

Bericht door rosan »

Maak je vooral nu niet te druk om je gewicht. Dit gebeurt helaas vaak met deze aandoening. Er tegenop sporten kan dan erg moeilijk zijn. Maar: Met de juiste instelling van medicijnen zal het echt beter gaan. Maar geef jezelf daar dus gewoon rustig de tijd voor. Hoe moeilijk ook!
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Even een vraagje. Ik neem gedurende 6w nu 75 mcg l thyroxine (opgebouwd van 25 > 50 > 75). Sinds een 5 tal dagen heb ik erge hartkloppingen (heb een Fitbit die m'n hartslag meet: gisterochtend 103 in rust. Ik ben 67 gewoon) zweetbuien, hoofdpijn en een ijl (en tegelijk zwaar gevoel) in m'n hoofd. Afvallen doe ik niet... Dit is echt uitputtend en ik voel me een levende zombie. Ik overweeg minder te nemen (50mcg + halfje van 25mcg). Maar voelt mijn lichaam snel effect/verbetering bij een ietsiepitsie mindere dosis?
Alvast bedankt om even iets te laten weten.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Hallo Dina,

Allereerst is het beste om op je eigen draadje/onderwerp te blijven schrijven.
Als je met vragen komt over jouw situatie is het lastig om op meerdere plaatsen je info vandaan te halen.

Natuurlijk overweeg je pas minder te nemen op basis van je labwaarden.
Want evengoed kan een virusje je te pakken hebben.
Of iets anders tijdelijks.

Dus, wat zijn je labwaarden van TSH en FT4?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Mijn tsh was laatst 0,05...
ik had toen een voedingssupplement bijgenomen en dat had blijkbaar invloed op de schildklier dus moest er direct mee stoppen, dat zou na 2dagen uit m'n systeem zijn. Ondertussen 10d verder, zonder supplement en beroerder dan ooit.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Maar Dina,
natuurlijk is je TSH te laag.
Eén zo'n TSH zegt echter niets over jouw reactie van TSH op je pillen.

Hoe hebben je waarden zich ontwikkeld in relatie tot je hoeveelheid levothyroxine?
Wat zegt je behandelaar hierover?

Ik las net dat je jonge kinderen hebt.
Je bent dus jong.
Waarom akelige voedingssupplementen?
Heb je geen gezond voedingspatroon?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Kiek

Het was een stomme zet, dat besef ik nu, maar ik wil(de) meer op korte tijd... Stom. Zucht. Ik post dadelijk m'n evolutiewaarden.

Vriendelijke groet,
Dina
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Toen ze het vaststelden TSH:14,20 - FT4:11,2 >> 25 mcg l thyroxine.

Na 5w TSH:4 >> 50mcg

Na weer 5w TSH:2,84 - FT4:12,2 >> 75mcg

Na weer 5w TSH: 0,05 - Ft4:16
(Dit resultaat dus oiv voedingssupplement, na 2dagen direct mee gestopt en nu 10d verder)
Plaats reactie