Te hoge dosis??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Anti TPO 683,7
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Dina, hebben ze je eerste afwijkende TSH bevestigd?
Dus nog eens verricht ter bevestiging?

Welke FT4 hoort bij je TSH van 4 mU/l?
Het is apart dat na 10 weken levothyroxine je FT4 nauwelijks is gestegen: van 11.2 naar 12.2 pmol/l.

Slik je misschien nog meer medicijnen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Die van 14 was de eerste check van m'n schildklier. Maar na 2 weken (sorry vorige keer verkeerde tijdspanne getypt) na 2w (na die eerste vaststelling en start van 25mcg) is er weer bloed geprikt omdat ik me slechter en slechter ging voelen en toen was het TSH dus 4. (Na een 2w op 25 mcg levothyroxine). Toen op 50 gezet en dan effectief na 5 weken opnieuw controle en dan gezakt naar 2,84. Daarom opgehoogd naar 75.

Wat betekent het anti tpo-cijfer van 683?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Je Anti Tpo zijn antistoffen, die zijn positief. De waarde hiervan is niet bepalend, deze zitten soms in de duizenden. Het enige wat het zegt is eigenlijk dat je schildklier hypothyreoidie een auto immuun hypothyreoidie is, naar waarschijnlijkheid Hashimoto. Behandeling van wel of niet positief maakt niet uit. Het belangrijkste verschil en wetenschap is dat je er niet meer vanaf komt.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Dank je voor de heldere uitleg.

Maar wat zijn je bedenkingen bij de waarden en ophogingen?

Vriendelijke groet,
Dina
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Je vraagt wat mijn bedenkingen zijn qua ophogen en waardes. Meestal wordt bij jonge mensen, daar val jij ook onder gelijk begonnen met een geschatte dosis op basis van lichaamsgewicht. Daarom dus de vraag waarom met 25.

Verder het volgende.
Over het algemeen is het zo dat de waardes het meest betrouwbaar zijn om 6 weken of later te prikken na dosis wijziging. Bij was het zelfs 8 weken na wijziging pas betrouwbaar.
Als je na 5 weken of nog eerder prikt zullen je waardes nog verder stijgen of zakken dus nog niet de meest effectieve waarde hebt.

Jou waarde zat na 5 weken op 50 mcg op dat moment al op 4, waarschijnlijk na 6 weken wat lager.
Hierna weer omhoog, op zich een goede zet hoor, maar nu weer na 5 weken geprikt en je staat op 0,05 met een ft 4 van 16.
Deze laatste is eigenlijk wel netjes, maar de tsh is te laag, valt helemaal buiten de normaalwaardes. Dat is op den duur niet goed voor je hart en botten.
Je zou dus eigenlijk kunnen overleggen om te minderen, maar ik weet niet welk voedingssupplement je hebt genomen en welk effect dit heeft op je waardes.

Als ik jou was zou ik dus nog twee weken afwachten en dan nog een keertje prikken. Blijkt dat de waardes dan nog zo zijn of jij je nog niet goed voelt dan pas aanpassen.
Afvallen doe je voorlopig echt nog niet, accepteer dit, zorg eerst dat je waardes op orde komen en ga dan actief werken aan het afvallen. Niet iedereen heeft de mazzel om gelijk weer af te vallen als ze goed ingesteld zijn. Wel is het zo dat een hypothyreoidie die niet goed behandeld is er voor zorgt dat je niet tot zeer moeilijk afvalt ondanks alle dieeten en lichaamsbeweging.
Ik hoop dat je antwoord hebt op je vraag.succes.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Duidelijk. Dank he!
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Beste Kiek, toch nog een vraagje. Zou je obv de resultaten die ik gegeven heb een setpoint kunnen berekenen aub?

Het supplement was Ashwaghanda......
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Met je huidige waarden kan ik nog niet veel, Dina.
Je hebt flinke TSH-variaties, terwijl de FT4 verhoudingsgewijs niet veel wijzigt.
Je set point FT4 blijft staan op 13+ pmol/l.
Je zat op 11+ toen je startte met de levothyroxine.
Je moet weten dat je FT4 over 24 uur varieert. Het blijft dus niet staan op één hoogte.
Dat geldt ook voor de TSH.
Wat zijn de normaalwaarden van de FT4 in jouw lab?

Je gebruikte dat kruid en je ging hyperen.
Als dat zo is, dan is je schildklier in staat om flink te produceren, en de FT4 te omhoog te stuwen.

De levothyroxine gebruik je om de FT4 op te hogen, vanwege een schildklier die niet meer goed produceert.
De TSH (stimulans voor je schildklier) is een reactie op je hoeveelheid FT4 in je bloed.
Misschien heeft je schildklier en/of TSH-fabriek (=hypofyse) een korte inzinking gehad?

Als ik jou was zou ik stoppen met de levothyroxine, en over 5 à 6 weken nuchter prikken.
Dan heb je een stevige en cleane basis om te bouwen.
Zonder manipulatie van je schildklier door de levothyroxine.
Zo bouw je kennis op van de werking van jouw schildklier.
Overigens wil een positieve anti-TPO niet zeggen dat je per definitie afhankelijk bent van levothyroxine.
Manipulatie kan je schildkliersysteem triggeren zodat er antistoffen gevormd worden.

Misschien heb je helemaal geen levothyroxine nodig.
Dat is een groot geluk.
Want er bestaat tot op heden geen supplement dat een slecht producerend schildklier net zo vervangt als die fantastische hormoon-melange die een gewone schildklier produceert en uitscheidt.

Evenmin wil het zeggen dat je er nooit last van krijgt.
Dat is koffiedik kijken.


Via PubMed vind ik over dat kruid in combi met de schildklierwerking:

Ned Tijdschr Geneeskd. 2005 Nov 19;149(47):2637-8.
[Thyrotoxicosis following the use of ashwagandha].
[Article in Dutch]
van der Hooft CS1, Hoekstra A, Winter A, de Smet PA, Stricker BH.
Author information
Abstract

A 32-year-old healthy woman developed thyrotoxicosis while taking capsules that contained ashwagandha herbal extract for symptoms of chronic fatigue. She was not taking any other remedies or medications. During the first few weeks, she took the capsules only occasionally without any symptoms, but after increasing the dose, she experienced clinical symptoms indicative of thyrotoxicosis. This was confirmed by laboratory assessment. The symptoms resolved spontaneously after discontinuation of the ashwagandha capsules and laboratory values normalised. To our knowledge, this relationship has not been reported previously in humans. Data from animal studies, however, have suggested that ashwagandha can increase serum concentrations of thyroid hormones. This case study suggests that thyrotoxicosis is a potentially serious side effect of ashwagandha.

Nederlands:
https://www.ntvg.nl/system/files/public ... 70001a.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

De normaalwaarden van ft4 zijn 11-24

Het supplement heb ik hooguit 3d genomen en dan gestopt.
Ik hyper nog steeds (zweten, hoofdpijn, hartkloppingen) en ben al 11d gestopt met het supplement...
Plaats reactie