Te hoge dosis??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Schildklierhormoon heeft een hele lange halfwaardetijd.
Een aspirientje is na een uur of twee, drie uitgewerkt.
De helft van het teveel aan schildklierhormoon is pas na één week opgesoupeerd.

Mogelijk heeft de ashwagandha een sputterende schildklier geactiveerd: zo nu en dan een extra shotje hormoon in je bloedbaan.
Dan blijf je instabiel hyperen.
Dat kan allemaal.

Als je maar geen levothyroxine meer inneemt.
Wat zegt je huisarts over deze situatie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Ik heb binnen 13d afspraak voor de eerste keer met endocrinoloog ipv huisdokter... als ik nu stop met levo ziet hij toch een vertekend beeld in mnnbloed?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Maar Dina, als je hypert, teveel T4, dan moet je toch stoppen met levothyroxine.
Want levothyroxine = T4.
Levothyroxine is dus een supplement dat bestaat uit T4, waarvan jij teveel in je bloed hebt.

Hyperen is niet leuk voor jou, en nog minder voor je gezin.
Hyperen is ongezond.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Ok, dat is me duidelijk, het is niet gezond, en het put me uit net als m'n gezin, inderdaad. Maar is minderen met Levo dan geen optie? Waarom ineens gewoon stoppen? Ik geloof zeker dat mijn schildklier niet optimaal werkt, de symptomen heb ik gewoon te lang genegeerd... Ik ben pas na 1,5 jaar gaan verder denken en m'n dokter gevraagd m'n schildklier te testen en toen bleek die tsh14
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Ik vraag me ook af Kiek of helemaal stoppen niet erg rigoureus is.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Hallo Teun en Dina,

De laagste waarde van FT4 is 11.2 pmol/l.
Met een eenmalige TSH van 14 mU/l. Reden onbekend. En helaas niet herhaald.
Dat is de start naar de speurtocht van de gewichtstoename.

Dina, je krijgt vervolgens gedurende 10 weken 25 µg oplopend tot 50 µg levothyroxine (=T4) toegevoegd.
Via een TSH van 4, komt de TSH hiermee uiteindelijk op 2.84 mU/l.
Dat is apart.
De FT4 wijzigt nauwelijks: van 11.2 naar 12.2 pmol/l. Terwijl de TSH 'dramatisch' is gedaald: 14-4-2.84.

De kleine stijging van FT4 van 12.2 pmol/l zou zelfs binnen de foutmarge kunnen vallen.
En dan 5 weken later op 75 µg is de TSH onderdrukt en de FT4 stijgt naar 16 pmol/l, met hyperen tot gevolg.

1. de eerste TSH van 14 is niet herhaald.
2. toevoeging van 50 µg levothyroxine/T4 levert geen hogere FT4.
De TSH ziet immers geen verschil tussen T4 uit een potje of T4 uit de schildklier.
Door een toch normale schildklierwerking?
3. Toevoeging van 75 µg levothyroxine levert plots een FT4 van 16 op met een onderdrukte TSH, met hyperen tot gevolg.

Dit zijn hyperwaarden en lijken veroorzaakt door externe oorzaken. Dat is ongezond. En daarom stoppen met de levothyroxine.

Je kunt dit soort typische reacties op normale waarden veroorzaken door b.v. levothyroxine toe te voegen met wat T3/Cytomel.
Dan stijgt de FT4 niet/nauwelijks bij verhoging van de levothyroxine, omdat de L-T3/Cytomel op zijn beurt op de FT4 een dalend effect heeft.
Armour Thyroid/thyreoïdum geeft hetzelfde effect.
En dan ga je zeker hyperen op een onderdrukte TSH met een FT4 van 16 pmol/l.

Daarom stoppen met alles wat je slikt dat de FT4 verhoogt van 12 naar 16 pmol/l.

Kiek
Laatst gewijzigd door Kiek op 11 aug 2017, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Dank voor je uitleg. Betekent dus in weze dat doordat er levo wordt toegevoegd dat de schildklier er op dat moment mee stop omdat er blijkbaar voldoende (teveel) toegevoegd wordt. Ik vond het een beetje vreemd want de ft4 is beslist niet ruim. Maar blijkbaar is dit voldoende voor Dina. Dus inderdaad waarom zou je dan niet kijken of de schildklier dit zelf ook niet produceert.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

De opeenvolgende waarden hebben op de een of andere manier een oorzaak.
Het is de clou om de logica achter het gedrag van de waarden te zoeken.
Daar ben ik nieuwsgierig naar, en is leerzaam.
Ook uit de app komt een niet normaal beeld.
T4/T3-gebruik is dan een mogelijke verklaring voor deze typische FT4-reactie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Wederom dank voor je uitleg, Kiek; net als het meedenken, Teun. Alleen, ik ben nieuw met al die termen. Wat bedoel je met de verhoudingen t4, t3, cytomel??? Ik neem levothyroxinenatrium.

Dank,
Dina
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Ik heb natuurlijk al wat opgezocht en dacht zelf toch ook dat een t4 van 11(of12) niet 'normaal'/voldoende is. Dat die rond de17-18-19 schommelt (lees ik ook hier bij mensen, obv setpointberekening).

Wat betekent het dat mijn t4 niet opvallend stijgt en m'n TSH wel 'dramatisch' daalt?

Hoe komt t3 daar bij kijken? (Kan dat getest worden?)
Plaats reactie