Te hoge dosis??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Hallo Dina,

Het FT4-set point van mensen varieert binnen de 'normaalwaarden' in jouw lab van 11 tot 22 pmol/l.
Een set point van 11 pmol/l kan dan voor een bepaald persoon perfect zijn en is even geldig als voor een ander eentje van van 22 pmol/l bij iemand anders. Het is hier niet hoger = beter.

In jouw lab laat de verdeling zien dat de meeste waarden liggen rondom de 15-16-17.
Zulke waarden zijn goed voor de messte mensen maar niet voor iedereen.
Ik voel me slecht met een FT4 van 14 pmol/l. Geef mij liever eentje van 11 of 12 pmol/l.

Mijn focus ligt met name op de bewegingen van schildklierwaarden en de oorzaak daarvan.
Je moet weten dat ieder mens een vaste wijze van werking heeft van TSH op de FT4.
Met voor ieder mens individuele 'normaalwaarden'.
Dus jouw TSH reageert vanaf je geboorte op dezelfde manier op een bepaalde hoeveelheid FT4 in je bloed.

TSH/FT4-bewegingen zijn verklaarbaar.
Voor schildklieronderzoekers is dit een belangrijk veld.

Voor mensen met een schildklierziekte is het belangrijk hun eigen waarden te onderzoeken en te leren kennen, omdat zij er gedwongen en levenslang mee te maken hebben.
Kennis van dit onderwerp zorgt voor meer grip op de dosis.
En dus ook voor meer kans op een betere kwaliteit van leven.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Hey Kiek,

Jij zelf bent goed bij een f4 van 11-12?
Zijn die normaalwaarden van jouw lab dan zowat die van mijn lab?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Bella »

Hallo Dina, Kiek, allen,

Heb ook ‘n paar vragen en opmerkingen...

@Dina: Wanneer heb je geprikt die laatste keer? Nuchter, zonder inname van levothyroxine? Of kort na je dosis? In dat laatste geval kan het lage TSH gewoon ‘n ‘logische’ reactie zijn: kort na inname van je dagelijkse dosis daalt je TSH scherp; het FT4 heeft wat meer tijd nodig om vervolgens te gaan pieken... Dat is ook de gedachte achter ‘zo vroeg mogelijk, zonder eten en zonder schildklierhormoon’ laten prikken: je vermijdt daarmee factoren van buitenaf (behalve je dosis schildklierhormoon ook eten, temperatuur, activiteit enz.) die de waarden kunnen beïnvloeden.

Wil je meer duidelijkheid, dan zou ik zeer binnenkort nog eens nuchter! laten prikken (zoals in het advies van Teun) om te zien of het effect van dat supplement nu verdwenen is... Pas na die prikbeurt je dosis veranderen (verlagen, dag overslaan enz.). Hou in ieder geval in het achterhoofd dat niet nuchtere waarden altijd een (enigszins) vertekend beeld geven.

Ja, hyperen is rottig en ongezond, maar om zeker te zijn van de relatie tussen je schildklierwaarden en je klachten is nuchter prikken echt een voorwaarde. Te snel veranderen van dosis of stoppen zou ik dan ook niet doen zonder overleg met je arts.

@Kiek: Dina schrijft: “De normaalwaarden van ft4 zijn 11-24”, dus niet ‘11-22’ zoals jij schrijft. Dat betekent dat ze nog ruim onder de gemiddelde waarde van haar lab zit, niets iets om gelijk uit te concluderen dat ze fout zit met haar dosis, laat staan met de behandeling?
Het lage TSH is ook maar een eenmalige meting, net als het TSH van 14 en het FT4 aan de ondergrens van de referentiewaarden van haar lab op grond waarvan Dina met de behandeling is begonnen?

Van Hashimoto (verhoogde anti TPO) is bekend dat de aanloop grillig kan zijn: voordat de schildklier het helemaal opgeeft worden soms door weefsel dat kapot gaat (ten gevolge van de ontsteking) grote hoeveelheden schildklierhormoon in het bloed ‘geloosd’, waardoor de klachten steeds verspringen van hypo naar hyper, met bijbehorende grote TSH-schommelingen.

Is het dan niet juist aangewezen om de schildklier in één klap buitenspel te zetten door een volledige substitutiedosis, zoals Teun ook al aangeeft?

Sterkte, Dina!

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Hey Bella,

Bedankt voor je vragen en opmerkingen. Ik laat altijd nuchter prikken, zonder inname van medicatie(ik neem de l-thyroxine mee om te nemen na het prikken)
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Bella »

Okee, daar ligt dat lage TSH dus niet aan.
Benieuwd hoe het verder gaat, hoop dat je klachten afnemen...

Good luck,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Kiek »

Bella schrijft:
Dat betekent dat ze nog ruim onder de gemiddelde waarde van haar lab zit, niets iets om gelijk uit te concluderen dat ze fout zit met haar dosis, laat staan met de behandeling?

Bella, ik bestrijd gemiddelde referentiewaarden.
Dat staat gelijk aan: 'Mooi binnen de referentiewaarden, mevrouw, meneer, goed gefikst, en tot de volgende keer! '
Een fout en achterhaald beeld.
Net zo fout als het mikken op hogere FT4-waarden.

Dina's waarden geven een (zwak) set point aan met een FT4 van ca. 13.5 pmol/l.
Dan is voor te stellen dat een FT4-waarde van 16 pmol/l hyperen tot gevolg heeft, nog eens bevestigd door de onderdrukte TSH. En natuurlijk door de akelige klachten waar Dina last van heeft.
Hyperwaarden zijn schadelijk voor hart, botten, humeur en huisgenoten.
Daarom is stoppen met levothyroxine het snelste middel om van dat hyperen af te komen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Bella »

Kiek, natuurlijk ben ik het met je eens dat gemiddelden niets zeggen over de individuele mens, maar het is wel het enige aanknopingspunt dat we hebben. Het probleem is dat geen arts het setpoint zal gebruiken als leidraad voor de behandeling. Richtlijnen zijn nog steeds TSH rond 1, FT4 mag hoognormaal zijn. Ik snap dat dat niet algemeen geldig is, maar ik vind het nogal een kluif om dat als zieke mens aan je arts te moeten uitleggen.

Terug naar Dina. Dosis een dag (of meer) overslaan en dan terug naar 50 mcg, waarop haar waarden in de buurt van het setpoint kwamen, zou dat voldoende zijn om de hyper te beëndigen? Daar kan ze mee aankomen bij haar nieuwe endocrinoloog?

Dina, anders dan ik eerder zei: er is geen enkel bezwaar om even, of tot je bezoek aan de endocrinoloog niks te slikken. Je kan hem of haar gewoon uitleggen wat er aan de hand was. Kiek heeft gelijk dat het belangrijker is om voor nu het hyperen te stoppen.

Sterkte!
Bella

PS Benieuwd of je nieuwe arts op de hoogte is van de noodzaak om nuchter te prikken
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Hallo, ik noem het dan maar telepathie, maar dat is net wat ik gedaan heb, Bella, gisteren niks geslikt en vandaag 50. Ik voel me al minder hyperen. Nu nog hopen dat het depri-gevoel ook (snel) mag opklaren... 😫
Ik vraag me alleen af, als ik nu met 50 verder doe, toch al zeker tot de dag dat ik een afspraak bij de endocrinoloog heb, neem ik gedurende een 2-tal weken 50...hoe kan een bloedonderzoek dan juiste resultaten geven...
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Hallo Dina, als je over 2 weken laat prikken, ik meen dat je dan een afspraak hebt, kloppen je waardes niet. Je oude dosis is dan pas gedeeltelijk uit je lijf en je nieuwe waardes zijn dan daarop gebaseerd en niet op de oude of nieuwe dosering. Je weet dan niet waar je aan toe bent, maar als je je daardoor nu beter voelt dan snap ik dat je ervoor kiest. Maar dat zou je dan kunnen bespreken, en misschien op dezelfde voet nog even doorgaan. Ik weet niet wat ik had gedaan, mogelijk eerst geprikt voor ik veranderde, maar daar heb je niets meer aan nu.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Hey Teun,

Ik weer het, het had beter geweest, maar ik kan pas nr de endocrinoloog de 23ste... dus is het echt afwegen... ik weet het ook allemaal niet goed.
Mijn hoofd Tony van het denken en wikken degene en terug opnieuw. M'n gemoedstoestand laat dik te wensen over en het maakt me zowat zot! 😫
Plaats reactie