Dochter 12 verhoogde TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Patries76
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2017, 14:54

Dochter 12 verhoogde TSH

Bericht door Patries76 »

Goedenmiddag,

Mijn dochter van 12 heeft al een jaar lang last van vermoeidheidsklachten, gewicht toename en zich niet lekker voelen. Verschillende keren de huisarts bezocht hiervoor.
In juni heb ik gevraagd om een bloedonderzoek en bleek haar TSH waarde 5.2 te zijn. Advies was na 3 maanden opnieuw prikken.
Afgelopen week terug naar de huisarts, klachten blijven aanhouden en haar menstruatie is vanaf mei uitgebleven ( hiervoor netjes iedere maand haar periode)
Opnieuw geprikt en nu zit haar TSH waarde op 4.5
Mijn vraag is, moet ik hier verder actie op ondernemen? Doorverwijzing vragen of in de gaten houden.
Ze voelt zich overduidelijk niet lekker en heeft een actief leventje VWO opleiding en handbal 3x per week.

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Liefs Patricia
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Dochter 12 verhoogde TSH

Bericht door Teun »

Zoals Florence al zegt is de tsh gedaald wat niet pleit voor het gaan behandelen, anders zou het zijn als het weer gestegen was. Misschien is het eenmoptie om eventueel over een half jaartje nog eens te laten controleren, maar zoals het er nu naar uitziet zit ze op de grens en is behandelen niet nodig, wat niet wil zeggen dat dat in de toekomst niet zo is.

Je hebt het over uitgebreid geprikt te zijn, ik (lyme, ziekte van pheifer, bloedarmoede om er maar een paar te te noemen) ik neem dan ook aan dat de andere waardes goed waren omdat je deze schildklier eruit hebt gehaald?

Als ik heel eerlijk mag zeggen vind ik het actieve leventje van 3 keer in de week handballen, waarschijnlijk hoger nivo, dus prestatiegericht, nog vers op het VWO met veel huiswerk voor een meisje van 12 ook best veel en als ze dat volhouden superknap. Zit hier geen ruimte in om haar te ontlasten?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Dochter 12 verhoogde TSH

Bericht door Linty »

Als ze makkelijk leert vind ik 3x in de week sporten vrij normaal voor een jong kind en bovendien gezond. Van sporten krijg je bovendien energie en maakt je hoofd vrij om te kunnen leren.
Dat er goed onderzoek moet plaatsvinden is duidelijk. Zeker omdat ze ineens niet meer menstrueert!
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Dochter 12 verhoogde TSH

Bericht door Linty »

Lees net dat jongen meisjes die nog niet zo lang menstrueren nog een hele onregelmatige menstruatie kunnen hebben waar soms wel maanden tussen kunnen zitten.
Snoept ze veel tussendoor? Drinkt ze veel frisdrank of sap? Daar zitten nl enorm veel suikers in?
Patries76
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2017, 14:54

Re: Dochter 12 verhoogde TSH

Bericht door Patries76 »

Dank voor jullie reacties!

Ze sport niet op hoog niveau maar wel 2 trainingen per week en in het weekend een wedstrijd. Het is ook een flinke meid die van eten houdt en het is nodig dat ze sport.
Ik houd haar goed in de gaten en zeker nu met haar studie erbij opzoek naar een voor haar goed balans in haar leventje.
Met uitgebreid bloedonderzoek zijn inderdaad de meeste aandoeningen/ ziektes gecontroleerd die gepaard gaan met vermoeidheid. Geen bijzonderheden uitgekomen.
We kijken het daarom aan, ook omdat de waardes gedaald zijn. Over 3 maanden laten we haar bloed nogmaals controleren.

Maar nogmaals dank voor jullie reacties!
Plaats reactie