Vraag over waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar november na terugkeren Graves een slok gehad, maar ben nog steeds niet ingesteld op de juiste hoeveelheid levothyroxine. Maar een lang verhaal kort. Mijn waardes schommelen sindsdien.

In april waren mijn waardes TSH 0.01 en T4 vrij 19,9 dosering 163.
in juni waren mijn waardes TSH 0.01 en t4 vrij 19,4 dosering 156.
In augustus waren mijn waardes TSH 0.01 T4 Vrij 20,9 dosering 150 hier voelde ik mij het beste bij
Nu zijn mijn waardes TSH 0.02 T4 vrij 17,4 dosering 137 hier voel ik mij doodmoe bij.

Alleen voel ik mij nu vreselijk moe alsof ik geen nacht slaap, terwijl ik als een blok slaap.

Nu wilde de vervangend internist die dit aan de assistente doorgaf eerst (had niet de juiste gegevens dacht dat ik 100 mcg gebruikte) naar 137 ging, uitgelegd dat ik dit al neem elke dag en toen wilde hij dat ik nog verder ging zakken naar 125 mcg levothyroxine. Is dit niet vreemd? Maandag as neem ik contact op met mijn eigen internist over verder beleid.
Ik ga het weekend iets ophogen naar 143,25 kijken of mijn vermoeidheid iets afneemt. Wat is jullie ervaring bij welke waardes voelen jullie je het beste?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over waardes

Bericht door Teun »

Dag Liekie, wat gedoe he dat instellen, maar denk je niet dat je tsh nu nog niet steeds te laag is? Dus of je dan moet verhogen vraag ik me af. Ik weet dat het na Graves iets anders werkt, maar ook dan zijn hyperwaardes niet goed.
Dan weet ik niet hoe het bij jou lab met de referentiewaardes zit, maar die van mij hanteert 0,4 tot 4. Ik heb al hyper gevoel bij een tsh rond de 0,5, dus jou waardes zou ik me helemaal naar voelen.
Mijn ft 4 zit het beste rond 17. Maar ik heb hashimoto, dus zal het anders zijn en zul jij je eerder een hypo gevoel hebben omdat je van hyperwaardes komt.
Waarschijnlijk zal iemand die ook Graves heeft beter weten naar welke waardes je het beste kunt streven. Succes.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Het is inderdaad een gedoe. Eerst een jaar het ene traject daarna dit traject....bah. Je begint ook zo erg aan jezelf te twijfelen op den duur.
Ikzelf voel mij helemaal niet hyper, geen klachten verder. Bij de waardes 0,01 en 20,9 voelde ik uitschieters naar hyper, maar dat was bij inspanning.
Nu voel ik mijzelf vreselijk moe.
Ik weet niet hoe het bij hashimoto zit, maar als jij aangeeft t4 17 dan zou jij je bij 20 vreselijk voelen inderdaad.
Heel eerlijk weet ik niet meer wat ik moet, wil me gewoon goed voelen.....

Bedankt voor je reactie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over waardes

Bericht door Teun »

Ik kijk eigenlijk nog meer naar de tsh die ik bij jou nog erg in de hyperwaardes vind zitten. Je zou je dsarom nog weleens heel moe en belabberd kunnen voelen. Volgens mij zou je moeten proberen boven de 0,1 tot 0,4 te komen, dus die nul achter de komma moet volgens mij weg. Dat betekent dus minder levo. Ik weet ook dat na een graves de grens hierin minder sterk is, maar volgens mij is die 0,02 echt niet goed.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Ik wacht nog wel een paar dagen met ophogen, maandag eerst maar even contact met mijn eigen internist. Zou het dan weer een kwestie zijn van door de zure appel heen bijten doordat ik voornamelijk hyperwaardes ken?

Toch fijn om het even hier te bespreken...... het is echt een orgaan die je leven(tijdelijk) overhoop schopt🙈
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Liekie,
Ik wacht nog wel een paar dagen met ophogen, maandag eerst maar even contact met mijn eigen internist.
Niet je dosis ophogen, hoor.
Want je hebt hyperwaarden, zoals Teun ook al schrijft.
Dat geeft vermoeidheid.

En ja, het zoeken naar een evenwichtige dosis betekent vaak door de zure appel heenbijten.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je berichtje! Fijn om met lotgenoten te kunnen praten.

Heb ik ook niet gedaan, maar ik was gister nogal gefrustreerd door de tegenstrijdige berichten. Gisteravond kwam ik tot bezinning en bedacht mij, misschien word ik nu ook wel moe doordat ik minder hyper begin te worden.
Maandag belt mijn internist en dan vraag ik wel even een gesprek aan. Wat voor mij belangrijk is, dat ik mij zo langzamerhand weer goed wil gaan voelen. Achteraf gezien weet ik niet of ik wel weer voor een slok was gegaan.....bijna een jaar verder en nog niet goed.....
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Update

Bericht door Liekie »

Even een update

Afgelopen maandag niet gebeld, werd niet eerder dan vandaag. Volgens mijn internist zijn mijn waardes nu redelijk goed. Niet ophogen en niet verlagen.
Waarom ik zo vreselijk moe ben weet hij niet zegt hij. Kan niet van de schildklier komen zegt hij....
Misschien wel een reactie op de lange termijn van hyperwaardes. Hij weet het niet.
Met 4 weken weer bloedprikken en krijg dan een iets uitgebreider onderzoek.

Voor nu kijk ik het dan maar even aan. Kiek en Teun bedankt voor jullie berichtje vorige week.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over waardes

Bericht door laura »

Liekie schreef: 15 sep 2017, 19:09 Ik heb vorig jaar november na terugkeren Graves een slok gehad, maar ben nog steeds niet ingesteld op de juiste hoeveelheid levothyroxine. Maar een lang verhaal kort. Mijn waardes schommelen sindsdien.

In april waren mijn waardes TSH 0.01 en T4 vrij 19,9 dosering 163.
in juni waren mijn waardes TSH 0.01 en t4 vrij 19,4 dosering 156.
In augustus waren mijn waardes TSH 0.01 T4 Vrij 20,9 dosering 150 hier voelde ik mij het beste bij
Nu zijn mijn waardes TSH 0.02 T4 vrij 17,4 dosering 137 hier voel ik mij doodmoe bij.
hallo Liekie,

Mij valt eigenlijk op dat je al zo snel na de slok levothyroxine ging slikken.
Meestal is zo'n slok pas na een half jaar uitgewerkt.

Hoe is dat bij jou gegaan?
Met welke tsh en fT4 ben jij begonnen met levothyroxine.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Hallo Laura,

Ik moest wel beginnen want mijn tsh was in januari 57. T4 was volgens mij 5,7 Toen gestart met 50mcg levothyroxine. Ik kreeg toen de oogziekte van Graves erbij.
Al met al voor mij een vreselijk iets geweest. Ik kon bijna helemaal niet meer functioneren....
Plaats reactie