Vraag over waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over waardes

Bericht door laura »

hallo Liekie,

Dit staat in de behandelrichtlijn op pagina 53.

Je zou bijna denken dat dat bij jou het geval was:
De belangrijkste bijwerking van radioactief jodium is de inductie van permanente hypothyreoïdie. De kans hierop op korte termijn is afhankelijk van de toegediende dosering. Rond 2-4 maanden na 131-Itherapie treedt bij circa 10% van de behandelde patiënten een passagère hypothyreoïdie op, die binnen 2 maanden reversibel is (Connell et al, 1983). Ook wanneer euthyreoïdie wordt bereikt, kan later alsnog hypothyreoïdie ontstaan, met een incidentie van 2-3% per jaar (Greenspan, 1997; Harbert, 1996).


Als aanbeveling staat in diezelfde richtlijn:
Bij patiënten die na 131I-therapie hypothyreoot zijn geworden, dient bepaling van TSH (na staken van L-thyroxine behandeling) zes maanden na 131I-therapie te worden herhaald, teneinde passagère hypothyreoïdie uit te sluiten en onnodige levenslange substitutietherapie te voorkomen.
Nu hoeft niet alles te gaan volgens richtlijnen.
Schildklieren zijn eigenwijs.
Maar helemaal lekker zit jouw behandeling nu niet.

Het gebeurt weleens dat na Graves hyperthyreoïdie de tsh laag blijft.
Ondanks normale waarden van de fT4 en T3.
Dat is bij jou niet het geval.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Hallo Laura

Ik moet me hier even in verdiepen. Ik weet niet wat dat inhoud wat je mij stuurt. Fijn dat je reageert. Dank je.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over waardes

Bericht door laura »

hallo Liekie,

De richtlijn beveelt aan op te stoppen met levothyroxine.
Dat om te kijken of je schildklier zelf nog voldoende werkt.

Jouw schildklier werkte twee maanden na de slok te langzaam.
Dat kan best een tijdelijke hypothyreoïdie zijn geweest, die vanzelf weer was overgegaan.

Leg het eens voor aan je arts.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Vraag over waardes

Bericht door Piety »

Dag Liekie, mag ik jou iets vragen?
Jij schrijft over oogklachten die je hebt. Ik lees hier dat heel mensen er last van hebben. Ik heb al sinds 1994 last van verschillende klachten aan mijn ogen. Zoals altijd rode, geïrriteerde ogen. Vaak wazig zicht en de laatste maanden een constante tranenvloed. Ik loop de hele dag met zakdoekjes te deppen.
Het vreemde is dat toen ik in maart 2017 begon met mij Levotheroxine pil, ik meteen geen last meer had van mijn ogen. Jammer genoeg was de oog irritatie weer terug toen ik de medicatie ophoogde met 12,5 mg.
Ik heb ook de radioactieve pil geslikt in 2014.
Welke oogklachten heb jij?
mvg Piety
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over waardes

Bericht door laura »

hallo Liekie en Piety,

Met de ziekte van Graves is het inderdaad belangrijk om je ogen in de gaten te houden.
Hyperwaarden (zoals zo'n lage tsh) dienen liever vermeden te worden.

Voor jullie beiden, leg het voor aan een op Gravesgebied deskundige oogarts.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Vraag over waardes

Bericht door Liekie »

Hallo Piety

Dat zijn inderdaad wel vergelijkbare klachten. Vermoeidheid, pijnlijke, verdikte, rode ogen, lichtgevoelig. En soms als ik eet of drink beginnen ze te tranen. Maar bij mij noemen ze het de milde vorm van de oogziekte. Heb er alleen oogdruppels voor. Mijn kikkerogen zoals ik ze noem neem ik voor lief verder.
Vaak als waardes normaliseren dan worden de klachten minder. Het kan echter 2 tot 4 jaar duren voordat ze oogziekte uitblust.
Plaats reactie