Ik voel me hyper met een normale TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Saskia77 »

Ik heb twee maanden geleden de diagnose Hashimto gekregen en word sindsdien ingesteld op de medicijnen (levothyroxine). Van 25 mg naar 50 mg en nu 75 mg. Ik kreeg vandaag labuitslagen met een TSH 2.8 en ft4 16. Op zich waarden in de normale range, maar ik heb nog veel klachten, vooral moeheid. Ik heb gelezen dat bij medicijn gebruikers de TSH eigenlijk onder de 1 moet liggen, is dit ook jullie ervaring? Hoe gek het misschien klinkt, ik hoop gewoon dat er nog een keer verhoogd wordt, want als hoe ik me nu voel "normaal" is, dan is het voor mijn gevoel niet goed. Dank!
Laatst gewijzigd door Saskia77 op 01 sep 2016, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door laura »

hallo Saskia,

Met jouw waarden kan nog verhoogd worden.
En belangrijkst is dat klachten zoveel mogelijk verdwijnen.

Wellicht heb je hier iets aan: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Kiek »

Hallo Saskia,

Ieder mens heeft een bepaald individueel instelpunt van de TSH met de FT4.
Daarbij kan de TSH 1.5 zijn, of 1 of 0.6 mU/l.
En ook weleens 3 mU/l.

Het hoeft heus niet onder de 1 te liggen.
Het is afhankelijk hoe jouw TSH reageert op je FT4.
Deze regeling is vastgelegd voor je geboorte, toen je hypofyse (TSH) en je schildklier (FT4) zich ontwikkelde.

Een groep onderzoekers heeft een paar jaar geleden de relatie van de TSH/FT4 theoretisch uitgeplozen en praktisch aangetoond.
Er wordt nog steeds onderzoek gedaan op dat veld, waarvan de basisprincipes vastliggen.

Heb je een rij waarden vanaf je diagnose van je TSH en FT4?
Misschien kan ik iets zeggen over het beste instelpunt van jouw TSH en FT4.

Laat je bloed wel altijd nuchter prikken, dus zonder levothyroxine in je maag.
Die neem je mee, en slik ze na het prikken.
Pas dan zijn je waarden goed met elkaar te vergelijken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Saskia77 »

Hi Kiek en Laura,

Dank voor jullie antwoorden, nuttige informatie. De waarden zijn inderdaad bepaald toen ik nuchter was, dus direct in de ochtend en voor inname van medicijnen.
Mijn eigen huisarts is op vakantie, een collega van hem heeft op basis van de waarden besloten om te verhogen naar 87.5 mg. Op zich blij dat er verhoogd wordt, maar als ik de richtlijnen lees had zij/hij (ik weet niet wie het was, heb alleen telefonisch de assistente gesproken) ook moeten informeren hoe ik me voelde. Denken jullie dat het zin heeft om te vragen of ik naar 100mg kan? Of sowieso geen goed idee? Vermoeidheid is nog steeds erg aanwezig en buikklachten zijn teruggekomen. Dank nogmaals.
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Saskia77 »

Kiek, ik zal eens achter mij labwaarden aangaan, ik heb ze af en toe opgeschreven, maar niet bij elkaar. Mijn TSH is heel lang normaal geweest, of iets verhoogd terwijl er allang klachten zijn.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Kiek »

Hallo Saskia,

Of je nu moet ophogen of niet, is heus afhankelijk van de geschiedenis van je waarden.
Een TSH van 2.8 mU/l met een FT4 van 16 pmol/l kan prima zijn.
Het kan ook niet goed zijn.
Je kunt de waarden opvragen bij de assistente van je huisarts.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Teun »

Dag Saskia,
Welkom in het land van Hashimoto. Zoals Kiek al zegt zijn de waardes persoonsafhankelijk. Bij mij heeft ze via de app een tsh van 2,5 tevoorschijn getoverd. Welke bij jou hoort is dus ook vooraf bepaald en of dat nu onder de 1 is of ver daarboven, het belangrijkste is dat je je goed voelt.
Geen idee of dat betekent of je nu gelijk naar 100 mcg moet, soms is te snel omhoog gaan ook niet pretig voor je lijf.

Ik heb wel ervaren dat het niet even een tabletje nemen is en klaar is kees, het is voor mij in ieder geval hebben van een lange adem, ik ben zonder je te ontmoedigen al langere tijd bezig met instellen en voel me nog steeds niet optimaal, ik wiebel ook nog continu met mijn waardes en moet elke keer de medicatie weer aanpassen. Als je dit van te voren weet is het volgens mij minder frustrerend.
Hoop voor je dat jij wel snel beter voelt.
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Saskia77 »

Bedankt Teun, ik zie je bericht net pas. Nuttig om ook dit soort ervaringen te horen. Ik hoop dat je je ook beter gaat voelen!
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Saskia77 »

Hi Kiek, ik heb eindelijk mijn waarden opgevraagd. Zou je er eens naar willen kijken? Hoe kan ik je die het beste sturen? Alvast veel dank!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en TSH/ft4

Bericht door Kiek »

Gewoon hier plaatsen.
Dat lijkt me het handigst.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie