Ik voel me hyper met een normale TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Saskia77 »

hi Patricia,
Bij de TSH van 3 (ik zei eerder per abuis 3.5) hoorde een ft4 van 14.6
Kiek heeft een keer een grafiek met mijn waarden gemaakt, en de 14.6 lijkt daarin afwijkend, die zou bij een TSH van 3 hoger moeten zijn. Zou dit iets verklaren? Veel dank voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Saskia77 op 09 okt 2017, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Patricia31 »

Ik zie nu inderdaad dat je nog een ander topic hebt met daarin de setpoint berekening.
Laura, wil jij deze twee topic's samenvoegen aub.

Het is dan fijner als je steeds in 1 topic verder gaat want dat is voor het overzicht fijner.
Ga het straks even rustig terug lezen.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Kiek »

Als het in hetzelfde lab bepaald is, dan is misschien de meetmethode/-machine gewijzigd?
Of de FT4 of TSH is niet precies gemeten?

Een geïnteresseerde huisarts kan best hypo's behandelen.
Nog belangrijker is dat jij weet welke condities en waarden voor jou het best zijn, en waarom.
Jij hebt er levenslang mee te maken, en huisartsen wijzigen/verhuizen/vertrekken.
Blijf je dus informeren over de schildklier.
Zo leert je huisarts ook van jou.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Saskia77 »

Hi Patricia en Kiek,

In overleg met de huisarts besproken dat ik naar 87.5 mcg per dag zou kunnen gaan, omdat ik me zo hyper voel. In principe wordt alleen naar de TSH gekeken om medicijnen bij te stellen, en naar hoe je je voelt natuurlijk. Dus...het klinkt wel goed om te verlagen, maar ik ben wel bang wat er dan gebeurt. Ik weet dat ik me bij verandering van dosering meestal een week erg slecht voel en ik kan pas na 6 weken weer bloed laten prikken.
Mochten jullie hier ideeën over hebben, dan hoor ik het graag. Heel veel dank weer!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Patricia31 »

Ik weet dat mijn endocrinoloog ook vnl naar de TSH kijkt terwijl de HA en ook vele andere endocrinologen varen op de FT4 en de TSH.
Of het fout is alleen hier op te varen kan ik niet zeggen en op de bloedbrieven die wij binnen onze organisatie gebruiken zijn beide opties mogelijk. Zelf zie ik wel dat er vnl voor de combinatie wordt gekozen.
Als jij jezelf hyper voelt zou je kunnen verlagen maar ik zou dan zelf wel eerst beide waardes willen weten.
Wat slik je nu ook al weer want zie het zo snel niet terug en wat was de TSH dan nu?
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Saskia77 »

Hi,

TSH 3 en ft4 14.6
Ik slik nu 100 mcg levothyroxinenatrium teva dd.

Groetjes!
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Kiek »

In principe wordt alleen naar de TSH gekeken om medicijnen bij te stellen, en naar hoe je je voelt natuurlijk.

Je hebt dus een tekort aan FT4.
Je slikt T4 (= levothyroxine) om je FT4 omhoog te hijsen.
En dan wordt er afgerekend op de TSH.
Als die zich maar binnen de referentiewaarden bevindt.
Dan is het wel best, denkt men.

Waarom denken de meeste artsen toch zo krom?
Omdat ze zich geen raad weten met de invloed de levothyroxine, dus FT4, op de TSH en/of vice versa.
Ze kennen de werking niet.
Ze begrijpen niet dat ieder mens een andere verhouding heeft van schildklierhormonen, omdat ieder mens met een iets verschillend schildklierhormoonfabriekje geboren is.
Dit is een gebrek aan nieuwsgierigheid aan de kant van de behandelaars.
Ze worden al moe als ze weer zo'n TSH/FT4 zien. Dan maar liever een TSH bekijken. Handiger.

Saskia, bij jou wordt gelukkig steeds wel de FT4 met de TSH bepaald.
Je laatste FT4/TSH (14.6/3) heeft niets weg van hyperwaarden.
Misschien heeft je hypergevoel dus niets te maken met je schildklierhormonen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Patricia31 »

Dat bedoel ik dus...beide waardes zijn zo belangrijk. Kan het niet beter uitleggen dan wat Kiek heeft gedaan!
Saskia77
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jul 2016, 18:40

Re: Ik voel me hyper met een normale TSH

Bericht door Saskia77 »

Heel erg bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie