Vraagje mbt waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Loesje11
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2017, 14:42

Vraagje mbt waardes

Bericht door Loesje11 »

Goedenavond allemaal,

Omdat ik last had van een onrustig en gejaagd gevoel heeft mijn psycholoog me bloed laten prikken en hierbij ook de schildklierwaarden.
De uitslag kreeg ik van de Huisarts, het was allemaal goed, en de psycholoog zei ook dat ze goed waren, maaaar, ik moest het wel door de huisarts in de gaten laten houden dwz regelmatig laten prikken.
Zelf heb ik geen enkel verstand van de waardes, maar ik kreeg deze toen ik er naar vroeg:
TSH - 0,12
FT4 - 21,2
Wat betekenen deze? En zijn deze indd goed/normaal?
Op internet werd ik er niet echt wijzer op, vandaar ik me hier heb aangemeld om gewoon eens te vragen :-)

Alvast bedankt
Groetjes
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraagje mbt waardes

Bericht door Patricia31 »

Allereerst welkom,
als je de volgende topic bekijkt: viewtopic.php?f=6&t=130
dan zie je dat je FT4 aan de hoge kant is. Hier kan een gejaagd gevoel bij horen.
Maar wat voor jou een goede waarde is kan voor een ander een foute waarde zijn. Toch denk ik dat de waarde aan de hoge kant is. Probeer de volgende keer dat beide waardes weer worden geprikt en ga in hetzelfde ziekenhuis en ongeveer op dezelfde tijd. De tijd waarop je laat prikken is belangrijk omdat je uit moet sluiten dat de tijdsfactor van invloed kan zijn.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraagje mbt waardes

Bericht door Teun »

Dag Loesje11 Het is wel een beetje moeilijk om alleen op basis van deze waardes te zeggen of het goed is. Het zou handig zijn als je de referentiewaardes welke jou lab hanteert ook hebt en hier plaatst. Voor mijn lab zou nu bijvoorbeeld de TSH buiten deze waarde vallen, dus dan zou het betekenen dat het afwijkend is. Je kunt de normaalwaardes via de assistente of het laboratorium opvragen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje mbt waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Loesje, welkom!

In Nederland valt jouw lage TSH buiten de normaalwaarden.
Dat is zeker.
Tesamen met je relatief hoge FT4 wordt dit een 'subklinische hyperthyreoïdie' genoemd.
Dit is een abnormale situatie.

Omdat de TSH met de FT4 samenwerkt, betekent dit dat je FT4 al te hoog is voor jou.
Zelfs onafhankelijk van de normaalwaarden van je lab.
Dokters willen graag dat alles abnormaal is, en wachten dan op een te hoge FT4, die buiten de normaalwaarden valt.

Het kan zijn dat je schildklier tijdelijk niet goed is.
Ook is het mogelijk dat dit een voorstadium is van een schildklier die er de brui aan geeft: te weinig hormoon.
Of misschien zijn jouw waarden een opmaat naar een schildklier die chronisch teveel hormoon afgeeft aan je bloed.
Het kan dus alle kanten op.

Een subklinische hyperthyreoïdie kan veel klachten geven van vermoeidheid én opgefoktheid, onrust, soms hartkloppingen, en nog veel meer.
Misschien is dit een van de oorzaken dat je hulp nodig hebt van een psycholoog.
Als je je herkent in het beeld van een subklinische hyperthyreoïdie: vraag een verwijzing naar een endocrinoloog.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Loesje11
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2017, 14:42

Re: Vraagje mbt waardes

Bericht door Loesje11 »

Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reacties! Hier heb ik zeker iets aan. Om als leek naar de waardes te gaan zoeken is zoeken geen succes. Hierop maakte ik dan ook uit dat de FT4 van 21,2 goed was, want het is tot 26 normaal.
Maar als ik het goed begrepen heb hangt of dit goed is dus af van de Hoogte van de TSH?

Ik heb gekeken op Google, en ik herken mezelf zeker in veel klachten.
Al had ik eerder een langzaamwerkende verwacht ivm snel aankomen.
Vooral tijdens de menstruatie heb ik extra last van zenuwen en hartkloppingen, al weet ik niet of dat wel samen kan hangen, maar ik gooi dat altijd op m’n hormonen.

Mijn huisarts is wat dat betreft niet echt oplettend en omdat ze zeiden dat alles goed was heb ik er verder niets achter gezocht.
Die verwijzing kan ik gewoon aanvragen bij de huisarts toch?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje mbt waardes

Bericht door Kiek »

De normaalwaarden zijn afhankelijk van de gebruikte meetapparatuur in het lab.
Dit kan variëren van 7 - 16 pmol/l en van ca.12 - 24 pmol/l.
En alles daartussen.
Een mens gebruikt slechts een klein gebiedje binnen deze referentiewaarden.
Sommige FT4- van mensen bewegen slechts van b.v. 13 tot 13. 5 pmol/l, afhankelijk van de ref.-waarden.
Bij andere mensen zwiert het wat ruimer, b.v. 14 tot 16 pmol/l, afhankelijk van de ref.-waarden.

Mensen met een goed werkende schildklier hebben een goed samenwerkende TSH en FT4.
De TSH is de grote stimulator van je gezonde schildklier.
De TSH peilt 24 uur per etmaal naar de hoogte van je FT4, en reageert daarop.

Zodra er een tekort aan FT4 dreigt, stort de TSH-fabriek extra TSH in je bloedbaan.
Je daardoor gestimuleerde schildklier produceert meer FT4.
Daarop peilt de TSH de wat hogere FT4, waarop de TSH prompt zal dalen en de schildklier minder gestimuleerd.
Zo schommelt je schildklierwerking heen en weer door de samenwerking van TSH en FT4.

De kwaliteit en de kracht van deze samenwerking is aangeboren.
En verschilt bij ieder mens. Net als een vingerafdruk.
Het is het set point, het kleine gebiedje van FT4 en TSH waarin een gezonde schildklierhuishouding werkzaam is.

Jij hebt nu een te lage TSH.
Dat doet alleen al vermoeden dat je schildklier meer produceert dan noodzakelijk is voor jouw schildklierhuishouding.
En je hebt inderdaad een hoog-normale FT4.

Misschien is het handig om je huisarts te vragen nog eens een TSH/FT4 te bepalen.
Dat schept zekerheid.
Ga dan in de vroege ochtend naar het lab. Om 8 uur.
In de vroege ochtenduren is je hoogste TSH door het lab te vangen (de allerhoogste midden in de nacht).

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie