verhoogd TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
les123
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2017, 16:13

verhoogd TSH

Bericht door les123 »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik ben 21 jaar en heb al sinds mijn 12e een ietwat verhoogde TSH. Ik heb toen nog eens geprikt in 2012 en 2014 nog steeds was de TSH waarde iets hoger, er is nooit een moment geweest dat het "goed" was. (TSH schommelde tussen de 5 en 5,50).

Ongeveer een half jaar geleden ben ik na mooi op gewicht gebleven opeens 15+ aangekomen in een tijd van 2/3 maanden. Ik ben toen naar de dokter gegaan omdat ik het met mijn eetgedrag niet kon verklaren. Wel was ik begonnen aan een nieuwe anticonceptie pil. Ik was ook erg moe.. koud & heb last van enórme haaruitval.

TSH ook weer geprikt en toen op 6,25 en t4 14. Mijn dokter geeft aan dat de TSH iets verhoogd is maar niks wat klachten zou moeten geven of zorgelijk is.

Mijn vriend en ik willen vanaf het nieuwe jaar gaan proberen om zwanger te worden. Ik ben al recent gestopt met de pil. Kan bovenstaande waarden hier invloed op hebben en moet ik dit gewoon zo laten of kunnen deze waarden me toch klachten geven??
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verhoogd TSH

Bericht door Kiek »

Hallo Les123,

Ja, het kan van invloed zijn op een zwangerschap.
Nee, je moet het niet zo laten.
Je TSH valt buiten de normale waarden.
Er moet een reden zijn geweest om je TSH al op 12-jarige leeftijd te bepalen.
Weet je die nog?

Een te hoge TSH, de grote stimulator van je schildklier, laat in principe zien dat je lichaam een tekort aan FT4 constateert.
Misschien wen je aan zo'n chronisch tekort.
En misschien heb je je levensritme daaraan aangepast.

De TSH-fabriek peilt dag en nacht in je bloed naar het niveau van FT4.
Bij een te laag FT4 wordt er meer TSH afgescheiden om je schildklier aan te zetten tot meer productie van FT4.
Bij voldoende FT4 trekt de TSH zich terug tot een hoeveelheid die bij jou past.
Blijft de TSH te hoog, dan is er iets aan de hand.

De mens gebruikt een heel klein gebiedje binnen de normaalwaarden van een grote groep mensen.
Bijvoorbeeld: binnen FT4-normaalwaarden tussen de 10 - 20 pmol/l van een groep, gebruikt een individu met een gezonde schildklier slechts 1 pmol/l. Dus de FT4 schommelt dan b.v. tussen de 18-19, of 12-13, of tussen de 15-16 pmol/l.

Je lichaam heeft een grote voorraad T4.
Van die enorme voorraad is slechts ongeveer 0.06% vrij.
En dwarrelt frank en vrij en ongebonden in je bloed. Ongebonden aan bindingseiwitten.
Pas in deze vrije toestand is dit T4 in staat actie te ondernemen.
Daarom wordt in het lab niet de voorraad gemeten van de T4, maar de vrije T4, de FT4 (free) in je bloed.

Nu start je met de pil.
De pil zorgt voor een toename in je bloed van de bindingseiwitten.
Zoveel extra bindingseiwitten zorgt voor minder vrije T4.
Gezonde schildklieren compenseren dit automatisch, door meer T4 te produceren.
Schildklieren die het moeilijker hebben, lukt deze compensatie niet.
Je TSH verhoogt, maar je schildklier kan niet meer FT4 produceren ->
..je TSH blijft verhoogd..

Dat lijkt bij jou het geval te zijn.
Ja, je klachten passen daarbij.
Hebben meer vrouwen in je familie schildklierkwalen?

Het lastige is dat artsen terughoudend zijn om levothyroxine (=T4) voor te schrijven.
Ze hopen dat het een tijdelijke schildklier'zwakte' is.
Jij bent nu al lange jaren bezig met een te hoge TSH. Niets tijdelijks meer.
Bedenk dat een vrucht/embryo behoefte heeft aan een goed en passend niveau van FT4 bij de moeder.
Vraag je arts om antistoffen (anti-TPO) te bepalen.

En laat je bloed 's ochtends vroeg prikken, om 8 uur, zodra het priklab opengaat.
Je TSH is 's nachts het hoogst, en 's ochtends héél vroeg profiteer je nog wat van die hogere TSH.

Ga ervoor!
En succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
les123
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2017, 16:13

Re: verhoogd TSH

Bericht door les123 »

Hi Kiek,

Bedankt voor de uitleg. Op m'n 12e had ik toen ook zo'n schommeling in gewicht en ernstige vermoeiheidsklachten. Mijn TSH waarde waren toen te hoog maar ook werd het einde van de ziekte van pfeiffer in mijn bloed geconstanteerd. Ik ben toen 1x per jaar wezen prikken en heb dat eigenlijk na twee jaar links laten liggen.. hoorde elke keer hetzelfde, 'het is niet goed, maar er hoeft niks aan gedaan te worden'.

Nu inmiddels, met een fulltime baan, wil ik me gewoon wat beter gaan voelen. Wellicht dat medicijnen niet zullen helpen, maar ik heb het nooit geprobeerd. Echter lees ik veel verhoogde TSH waarden van wel 8/9 en dan heb ik het idee dat ik me misschien wat aanstel met mijn 6,25?

Ik moet over 3 maanden terug komen, ik zal dan zeker 's ochtends gaan ipv midden op de dag.

Wat zouden nu de ideale waarde zijn van de FT4? Mijn 14 past op zich dan wel bij de TSH toch?

Nogmaals bedankt voor de reactie :)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verhoogd TSH

Bericht door Kiek »

Les, je moet voldoende FT4 in je bloed hebben bij een zwangerschap.
Dat is belangrijk.
Die chronisch verhoogde TSH meldt dat er een tekort aan FT4 bestaat.
Wat er aan de hand is, moet onderzocht worden.
Levothyroxine is een T4, dat je tekort aan FT4 kan opheffen.

Je hebt nu een zwangerschapswens.
Zorg dan nu voor de beste condities voor de toekomstige vrucht.
Vraag daarom een TSH/FT4 en anti-TPO.
En niet over een paar maanden.
Praat nu met je huisarts dat dit geen tijdelijke situatie is.
Vertel hem dat je FT4 mogelijk al lange jaaaren te laag is.
Dit hebben niet alle jonge vrouwen in de papieren staan.

Doe je best voor jezelf, voor je partner, en in het bijzonder voor je toekomstige kinderen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
les123
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2017, 16:13

Re: verhoogd TSH

Bericht door les123 »

Dankje, ik ga gelijk maandag de dokter bellen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verhoogd TSH

Bericht door Kiek »

Bravo!
Die FT4 van 14 is zeer waarschijnlijk te laag voor jou.
Misschien past bij jou lijf een FT4 van 17 of 18.
Ieder mens heeft zo een klein eigen gebiedje van de FT4.

Succes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie