TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Bella »

Hai Knoffie,

Er is een verschil: Gerbera’s waarden zijn nuchter geprikt, de jouwe mét schildklierhormoon.
Als jij ook nuchter had geprikt, was je FT4 lager geweest.
Je nieuwste waarde is nu niet meer goed te vergelijken met je vorige, wel nuchtere waarde.
Natuurlijke prima om voorzichtig aan te doen, zeker gezien je hartkloppingen, maar bang zijn hoeft niet.

Good luck!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Knoffie »

Hoi Bella,

Je hebt gelijk. Ik heb dus nog wat ruimte. Ik weet niet eens of het erg veel scheelt qua FT4 nuchter of niet.
En ik had me nog zo voorgenomen om nuchter te prikken, net als de vorige keer. Maar ja de wekker ging om 7u, mijn partner neemt dan ook medicijnen, dus stapte ik ook slaapdronken mijn bed uit.

Gerbera heeft nuchter geprikt dus is het voor haar helemaal spannend om met 12.50op te hogen als ze al zo’n hoge FT4 heeft.
Zou het voor haar dan ook niet beter zijn om minimaal met 6.25 op te hogen?

Groetjes Knoffie
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

16-1-2018 TSH 7,1 0,5-4
ft4 26,4 pmol/L 11 - 19,5 pmol/L
ft3 4,9 pmol/L 4,4 - 6,7 pmol/L

8-3-2018 TSH 4,3
ft4 27


16-1 zou mijn bloed naar Nijmegen.
8-3 bespreken. Helaas is dit niet gedaan.
Het is een heel gedoe een order te plaatsen voor onderzoek naar een ander ziekenhuis.
8-3 heb ik daarom twee keer bloed geprikt. Hopelijk is het nu wel opgestuurd.
Ik heb vanmorgen gebeld maar zowel eigen ziekenhuis als waar mijn bloed naar toe moet voor evenwichtsdialyse (verstoring f4 vinden) konden mij niet vertellen of het aangekomen/ verzonden is.

Dosis blijft op 88 mcg
Ik voel me hypo maar ophogen durf ik nog niet tot uitslagen bekend zijn.

ondertussen heb ik wel een dreigende depressie...(daarvoor vanmorgen actie ingezet)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door laura »

Gerbera,

Wat heel vervelend dit gedoe.
Wens je sterkte.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

8-3-2018
TSH 4,3 (0,5 - 4 mU/L)
Ft4 28,4 (11 - 19,5 pmol/L)
Ft3 4,8 pmol/L (4,4 - 6,7 pmol/L)

8-3-2018 DELFIA
TSH delfia 3,120 mU/L (0,400 - 7,200 mU/L)
FT4 delfia 24,9 pmol/L (6,3 - 18,2 pmol/L)


Vanwege mijn stemming en hypo voelen ben ik vanaf 30 maart iom endocrinoloog twee keer per weer 6,25 erbij gaan slikken.
Eind april ben ik zelf verlaagd naar 1x per week 6,25 erbij omdat mijn hyperklachten weer terug kwamen (benauwd gevoel, hoesten).
Overigens werd mijn stemming wel meteen beter en ik kreeg meer energie...

Vorige week heb ik via mail contact opgenomen met endocrinoloog ivm het externe bloedonderzoek.

Vanmorgen kreeg ik dit bericht terug:

Uitslagen Nijmegen dd 8-3-2018 (nog niet zichtbaar in Epic):
FT4 25,3 pmol/l (normaalwaarde 13-25, dus maar minimaal verhoogd), totaal T4 154 nmol/l (normaalwaarde 66-181 dus normaal).

Derhalve is het FT4 maar licht verhoogd, in tegenstelling tot de waarden gemeten met onze eigen apparatuur en met de Delfia in ons lab waar het echt te hoog was.

Gebruik je een multivitamine of biotine? Dit kan de bepaling namelijk verstoren.

Conclusie: FT4 is niet betrouwbaar, die ga ik niet meer meten want dat geeft alleen maar verwarring.
De TSH meting in ons normale lab valt ook hoger uit dan met de Delfia (bij lagere normaalwaarde), maar is waarschijnlijk beter te gebruiken als maat voor hoe je ingesteld bent. Dan moeten we echter niet streven naar een TSH van 1-2 maar meer 3-4.
En ik wil graag je biotine spiegel volgende keer meten.



Ik gebruik trouwens geen multivitamine, maar ben wel benieuwd wat de rol van Biotine precies is in de verstoring van de bepaling?

Overigens voel ik me nog steeds lichtelijk hyper, dus ik denk dat ik die ene 6,25 per week ook maar weg moet laten (en dan maar hopen dat mijn stemming goed blijft).


Even gegoogled over Biotine https://www.nvkc.nl/sites/default/files ... ier_WQ.pdf:
Een echte valkuil in schildklierdiagnostiek is gebruik
van de vitamine biotine als supplement. Immunoassays
welke zijn gebaseerd op streptavidine-biotine binding
kunnen hierdoor aanzienlijke interferentie vertonen.
Als gevolg van de biotine concentratie aanwezig in het
patiëntmateriaal kan een sandwich assay als TSH foutief
verlaagde waarden geven, en een competitieve assay
als FT4 of FT3 foutief verhoogde waarden (15).
Interfererende antistoffen kunnen ook aan hormonen
zelf binden waardoor deze biologisch minder actief
worden (macro-hormoon-complex). Zo kan een specifiek
anti-TSH immunoglobuline binden aan het TSH
hormoon waarbij nog benodigde epitopen vrij beschikbaar
blijven voor binding van de antistoffen in de assay.
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

2-7-2018 (sinds 4 weken 88mcg)
TSH 4,82 mU/L 0,5 - 4 mU/L

Ietsje meer geeft hyperklachten en nu voel ik me hypo, mijn energie is snel op, hartbonzen na inspanning.

Wat is nu wijsheid?

Vanmiddag een afspraak bij de endocrinoloog.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Gerbera,
Conclusie: FT4 is niet betrouwbaar, die ga ik niet meer meten want dat geeft alleen maar verwarring.
Nou moe! Je hebt een hypothyreoïdie, een tekort aan T4.
Je slikt T4, dus je wilt het resultaat van je pillen in FT4 weten, met je TSH.
Het lab is dus niet in staat om je een juiste uitslag te geven.
Biotine of geen biotine (dank voor de biotine-waarschuwing!)

Dan naar een ander lab.
Want kennelijk is geen enkele FT4-/TSH-uitslag betrouwbaar in je stad.
Of Canisius?

Hoe denkt je endocrinoloog over je labsituatie?
Sterkte met het vinden van de juiste oplossing!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Bedankt voor je reactie Kiek, ik zit wel een beetje met mijn handen in het haar. Voel me al sinds 2015 niet goed en daar lijkt voorlopig ook geen verandering in te komen..

Ft4 wordt door iets verstoord en is dus niet betrouwbaar. Mocht biotine de verstoring geven (wat ik betwijfel), dan moeten we kijken hoe we dit aan kunnen passen in voeding, zei ze...Verder vond ze mijn situatie vervelend (ik heb benoemd dat ik niet tevreden ben met hoe ik me op dit moment voel). Tsja..

Ft4 is ook al een keer gemeten in het Radboud Nijmegen.

Ik heb werkelijk geen idee wat nu te doen. Meer slikken dan 88 is nu geen optie, hoewel ik aan mijn lijf wel merk dat ik meer moet hebben....

Wat is Canisius?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Mijn vorig bericht was suffig, Gerbera.
Excuus. 'k Had niet teruggelezen.

Op het forum hebben de mensen, ervaringsdeskundigen, vaak een schildklierhobbyvoorkeur.
Zo word ik getriggerd door rare FT4/TSH-waarden.

Jij laat chronisch hoge FT4's zien, waarbij hoge TSH's.
Je gebruikt puffers, B12 en D.
Allerlei oorzaken zijn de revu gepasseerd: slordig slikken, labperikelen (HAMA, biotine, e.a.), adenoom, TRH-malheur.

Je waarden zijn niet consistent.
Wel uit verschillende labs, en andere tijden (jaren-meetapparatuur).

Heb je al overwogen om 6 weken te stoppen met je levothyroxine?
En/of om nog eens een ander lab te proberen?
Waarom accepteert het lab je waarden die niet goed te meten zijn?
Dat lijkt toch voer voor een academisch ziekenhuis.
Daarom winkte ik naar het Canisius (CWZ), het andere ziekenhuis in Nijmegen.
Misschien geeft dat weer een totaal ander beeld.

Sterkte, en nog eens sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Hoi Kiek,

Met de puffers ben ik vorig jaar meteen gestopt toen ik merkte dat het hoogstonwaarschijnlijk van de hyper kwam.
Zodra ik weer te veel aan schildklierhormoon lijk binnen te krijgen, komen de benauwdheidsklachten en hoesten weer terug.

Zes weken stoppen met Euthyrox..... jeetje dan moet ik me ziekmelden bij mijn werkgever! Ik trek het nu nog maar net...
Wat levert stoppen op? een soort reset?

Vorig jaar heb ik ook iets van twee weken niets geslikt, toen ik zo hyper was.

De laatste keer dat TSH EN ft4 gemeten is, heeft het lab met de endocrinoloog gebeld en is er opnieuw onderzoek gedaan.

Ik wacht in elk geval nog even de uitslag van de Biotine af, deze was vorige week nog niet binnen.
Het is een optie om nog eens bij de endocrinoloog te vragen of het nog een keer bij nog een andere lab gemeten kan worden.
En die HAMA's heb ik eigenlijk ook nog steeds geen uitsluitsel van (of kun je die niet meten?), daar heeft het lab volgens mij niets mee gedaan (en de endo wist ook niet waarom), vervolgens is daar geen actie meer op gekomen volgens mij.
Plaats reactie