TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Kiek,
Als ik mijn labuitslagen van vroeger bekijk, heb ik altijd een hoog ft4 gehad, boven het referentiegebied...
1x zie ik, bij 6/7/2005 waren ft4 en TSH ook beide verhoogd.

Ik vraag me af of ik niet gewoon al 10 jaar hyper rond loop? En daardoor niet meer voel wat normaal is? Mij dus eigenlijk nooit normaal heb gevoeld? Buiten de zwangerschappen om, toen voelde ik me super, wat dan op zich niet gek is want dan is het ft4 verbruik groter (en de instelling beter als ik er vanuit ga dat ik te hoog was ingesteld).

Misschien loop ik op de zaken vooruit.
Maandag zal ik weer bellen.

Mijn benauwdheidsklachten zijn verminderd, ik kan weer normaal traplopen en wandelen (fijn!). Ik dacht ook dat de pijn op de borst weg was, maar nu ik vandaag een redelijk actief dagje heb gehad voelt het toch niet prettig.
In die zin, ook een goed idee, de levothyroxine nog even te laten staan ;) .
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Patricia31 »

Poeh he dit is zware kost!
KIek, kan het zijn dat de hypofyse door jarenlang hoge FT4's een andere instelling heeft gekregen en nu bij de forse daling van de FT4 in korte tijd, de TSH omhoog stuwt?
Of is dit complete omzin?

Wat fijn dat je jezelf wel beter voelt.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Gerbera,
Hieronder een artikel over resistentie in het NTvG, een van de mogelijkheden van een te hoge TSH/FT4.
https://www.ntvg.nl/artikelen/genetisch ... n/volledig
Ik vond net het toegankelijke https://www.gmed.nl/als-je-dokter-het-niet-weet/ .

Patricia, ik heb nog niet gehoord van een TSH-verschuiving.
Wel kun je het FT4-set point laten verschuiven door toevoeging van bijvoorbeeld Cytomel.
De werking van FT4 wordt dan gemanipuleerd door vervanging van het effect van de Cytomel.
De HP (hypothalamus-hypofyse) wordt op een lagere FT4-stand gezet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Patricia31 »

Kiek, op jouw verhaal doorbordurend zou het theoretisch natuurlijk kunnen dat de HP op een hogere FT4 stand wordt ingesteld na jarenlange te hoge FT4 en te lage TSH.
Daalt deze snel door onthouding van Levorthyroxine (ook al bevindt de FT4 zich binnen de normaalwaarden) dat dan de HP zegt....foute boel we gaan stimuleren.

Ik heb geen verstand van Hyperthyreoidie..........zie je daar dit verschijnsel wel eens optreden?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Je ziet weleens aparte situaties.
Zoals een langdurige en zeer ernstige hypothyreoïdie, waarvan de TSH uiteindelijk verlaagt, zonder correctie/levothyroxine van de FT4. Alsof de TSH-bron is uitgeput.

Of een langdurige flinke hyperthyreoïdie, waarbij de TSH niet direct stijgt nadat de FT4 weer terugkrabbelt.
Dit noemen ze een geheugeneffect.
Dit laatste komt vaker voor op het forum, als na de start van een behandeling met een remmer of RAI de TSH een poosje onderdrukt blijft. Ondanks daling van de FT4.
Het gebeurt niet bij alle hypers.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Patricia31 »

Dank je.
In principe heeft Gerbera ook heel lang met hyper waarden rond gelopen dus dan zou dit verklaarbaar zijn.
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Kiek, erg bedankt voor je hulp en links.
Ik hoop dat het antwoord op mijn casus simpel is ;)
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Kiek schreef: 27 okt 2017, 18:41 Normaal gesproken toont een te hoge TSH in 99.9% (gok ik) van de situaties een te laag FT4.

Dan is het enigszins begrijpelijk dat men die T4 ooit heeft willen aanvullen.
Maar nu weet je beter.
Ze onderzoeken nu de mogelijkheid van de HAMA's die de meetapparatuur kunnen bedonderen.

Wacht de HAMA-uitslag af, Gerbera.
Begin dit weekend nog niet aan de levothyroxine.
Bel maandag het lab, en vraag of ze die uitslag al hebben.

Je bent al haast een week zonder T4, en nog steeds presteer je een waarde bóven de FT4-normaalwaarden.

Misschien sturen ze je bloed naar een ander lab.
Een andere testmethode zal waarschijnlijk geen verstoring van de mogelijk aanwezige HAMA geven.
Dit verzin ik ter plekke, hoor.
Heb zonet gebeld. Onderzoek antistoffen kan 1 tot 2 weken duren.
Het lijkt me niet handig om zo lang geen Euthyrox te slikken= :roll:
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Ah, dan sturen ze het vast naar een ander lab.
En natuurlijk volg je (2 dagen uitgesteld) het advies van je behandelaar.

Maar waarom weet je behandelaar niet wat er aan de hand is?
Waarom is de oorzaak nooit onderzocht?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Je bedoelt naar aanleiding van wat ik hier schrijf?

Als ik mijn labuitslagen van vroeger bekijk, heb ik altijd een hoog ft4 gehad, boven het referentiegebied...
1x zie ik, bij 6/7/2005 waren ft4 en TSH ook beide verhoogd.

Ik vraag me af of ik niet gewoon al 10 jaar hyper rond loop? En daardoor niet meer voel wat normaal is? Mij dus eigenlijk nooit normaal heb gevoeld? Buiten de zwangerschappen om, toen voelde ik me super, wat dan op zich niet gek is want dan is het ft4 verbruik groter (en de instelling beter als ik er vanuit ga dat ik te hoog was ingesteld).

Misschien loop ik op de zaken vooruit.
Maandag zal ik weer bellen.

Mijn benauwdheidsklachten zijn verminderd, ik kan weer normaal traplopen en wandelen (fijn!). Ik dacht ook dat de pijn op de borst weg was, maar nu ik vandaag een redelijk actief dagje heb gehad voelt het toch niet prettig.
In die zin, ook een goed idee, de levothyroxine nog even te laten staan ;) .


Voor zover ik weet heb ik Hashimoto. Diagnose is door een internist gesteld behorend bij lab uitslagen 2005-2007.
2 jaar geleden heb ik wel weer een uitgebreid bloedonderzoek gehad bij de endocrinoloog; bijschildlklier ed is toen geprikt. Daar zijn geen bijzonderheden uit gekomen.
Plaats reactie