TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Ze heeft gezegd dat ze uit wil zoeken hoe het kan dat de TSH zo hoog blijft en dat ze normaal gesproken ´vaart´op de TSH, maar dit in mijn geval niet verstandig is
Dus je gebruikt geen levothyroxine?

Als ik je waarden zou hebben, dan zou ik ook de oorzaak willen weten.

Je zou ze de kost moeten geven, de mensen die net uit evenwicht zijn.
En niet passen binnen het stramien van referentiewaarden.

Wíe dat zijn ontdek je pas bij het vaststellen en het vervolgen van het set point.
Het helpt bij het vinden van aanwijzingen voor het oplossen van een mysterie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Bella »

Even samenvatten: Gerbera is een week gestopt met schildklierhormoon en een paar dagen terug herbegonnen met (ongeveer) 88 mcg.

Voor een hoog TSH naast een hoog (verhoogd) FT4 bij iemand die levothyroxine gebruikt zijn twee (meer?) verklaringen bekend: schildklierhormoon-resistentie en een TSH-producerend adenoom van de hypofyse.

Geen van beide lijkt hier van toepassing, gezien haar geschiedenis van waarden.
Wel kwam Kiek uit op een verrassend hoog setpoint voor FT4.

Voor het idee dat een verhoogd TRH (hormoon dat de hypothalamus produceert om de hypofyse aan te zetten tot productie van TSH) de oorzaak zou zijn, kon ik geen aanwijzingen vinden: er zijn geen oorzaken bekend voor een verhoogd TRH.

Misschien is het de moeite waard de FT3 ook eens mee te prikken? Is dat nou (extreem) laag, dan is er mogelijk iets aan de hand met de omzetting van T4 in T3?

Andere vraag: kunnen artsen ook beschikken over de setpoint-app? Ik zie het belang, maar niet hoe we dat voor de indivuele patiënt voor het voetlicht moeten krijgen...

Groet!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Voor een hoog TSH naast een hoog (verhoogd) FT4 bij iemand die levothyroxine gebruikt zijn twee (meer?) verklaringen bekend: schildklierhormoon-resistentie en een TSH-producerend adenoom van de hypofyse.
- in tekst de HAMA's
- het bekende 'slordig' slikken
- iets met de TRH
Voor het idee dat een verhoogd TRH (hormoon dat de hypothalamus produceert om de hypofyse aan te zetten tot productie van TSH) de oorzaak zou zijn, kon ik geen aanwijzingen vinden: er zijn geen oorzaken bekend voor een verhoogd TRH.
Dat betekent niet dat een verhoogd TRH niet bestaat.

Gerbera heeft jaren geleden Cytomel geslikt. Dat doet vermoeden dat de T3 geprikt is.

Iedereen kan beschikken over de/een app. Zelf gemaakt, of betaald. Of een andere weg.
Hier is het gratis, omdat ik het belangrijk vind dat iedereen die afhankelijk is van levothyroxine de mogelijkheid heeft om na te gaan hoe haar/zijn curve in elkaar zit. En ervan te leren.
Want meer kennis, meer inzicht, komt iedereen ten goede.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Bella »

Dank voor je antwoorden, ik begrijp weer meer :-)

Terug naar Gerbera, want die zit nu in een spagaat: endocrinoloog wil dat ze weer levothyroxine gaat gebruiken om het TSH omlaag te krijgen, hier krijgt ze het advies om FT4 rond de 20 te houden (binnen de referentiewaarden) en dus niets of weinig bij te slikken...

Gerbera, je knapte duidelijk op van geen schildklierhormoon. Daarom snap ik niet helemaal waarom je nu weer begonnen bent? Instappen met een flink lagere dosis (50 mcg?) is eventueel ook een optie?

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Omdat:

Ik doodsbang ben in een gat te vallen en mijn grootste angst is een omslag in mijn stemming (depressie).

Mijn hart 'rommelt'vandaag weer wat meer. Ik weet niet of dat 'toeval'is.
Vandaag weinig pijn op de borst (huisarts heeft vanmorgen uitgesloten dat er iets met mijn hart is).

Slik nu 81,25
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Bella »

Hoi Gerbera,

Snap het, lijkt me ook rampzalig.

Maar als het hartgedoe toeneemt, zou ik opnieuw overleggen over de dosis, met dat idee van een streef-FT4 van rond de twintig in het achterhoofd...
In ieder geval prettig dat de huisarts je kon geruststellen qua hart!

Sterkte,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Dat doe ik zeker.
Zodra ik merk dat het toeneemt verlaag ik.
Wellicht is dat niet heel handig met bloed prikken als ik tussendoor verlaag, maar dat is dan niet anders...
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Knoffie »

Kiek, bij mij was er in een ander ziekenhuis gecheckt of er evt antistoffen tegen de TSH waren, niet dus. Is dat hetzelfde als die HAMA’s waar jij het over hebt? Zo niet zou dat dan bij mij ook een optie kunnen zijn?

Die verschuiving van het setpoint bij Gerbera zou dat ook op mij van toepassing kunnen zijn?
Bij een hogere TRH zal de hypofyse dus meer TSH loslaten.
Op zich voel ik mij ook het beste met een FT4 van om en nabij de 20. Hier richt ik mij nu op en die TSH waardes zullen mij momenteel een worst zijn.
Sorry dat ik het topic van Gerbera hiervoor gebruik maar haar verhaal lijkt zo op die van mij.

Groetjes Knoffie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Knoffie,

Ik heb geen idee!
Het is dat Gerbera schreef dat de klinisch chemicus antistoffen zou bepalen, dat bij mij het belletje van de HAMA's deed rinkelen.
En niet meer dan een belletje.
Want de consequenties ken ik niet.

Dus zeker aan je behandelaar vragen!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Re: TSH en FT4 beide verhoogd> vraag aan Kiek

Bericht door Gerbera »

Knoffie schreef: 02 nov 2017, 15:34 Kiek, bij mij was er in een ander ziekenhuis gecheckt of er evt antistoffen tegen de TSH waren, niet dus. Is dat hetzelfde als die HAMA’s waar jij het over hebt? Zo niet zou dat dan bij mij ook een optie kunnen zijn?

Die verschuiving van het setpoint bij Gerbera zou dat ook op mij van toepassing kunnen zijn?
Bij een hogere TRH zal de hypofyse dus meer TSH loslaten.
Op zich voel ik mij ook het beste met een FT4 van om en nabij de 20. Hier richt ik mij nu op en die TSH waardes zullen mij momenteel een worst zijn.
Sorry dat ik het topic van Gerbera hiervoor gebruik maar haar verhaal lijkt zo op die van mij.

Groetjes Knoffie
Fijn juist dat je dit post.
Ik vroeg het me namelijk ook af, maar voel me een beetje blond op dit moment :oops: :roll:

(Ik heb al twee dagen geen pijn op de borst gehad :D )
Plaats reactie