Uitslag echo en verder

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Mirr eke
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2017, 12:21

Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Mirr eke »

Hoi allemaal,

Ik ben een vrouw van 50, 2 kinderen en ben net gestart in een nieuwe baan.

Heb na maanden van vage, losse klachten (die allemaal afgedaan werden als stress gerelateerd vanwege een zeer complexe scheiding en zieke oudste dochter) eindelijk doorgeduwd bij de huisarts en is er bloed geprikt. Naast 't feit dat mijn nieren minder werken kwam er ook uit dat mijn schildklier vertraagd werkt.
Tsh waarde van 32 en T4 van 6.2

Ook bleek mijn schildklier flink opgezet, dus komende dinsdag krijg ik een echo van de schildklier.

Mijn huisarts heeft me direct op medicatie gezet. Ik moet de eerste 2 weken 25 MG levathyroxinenatrium teva slikken. Na 2 weken ophogen tot 50mg, 2 weken daarna ophogen tot 75mg. 2 weken daarna opnieuw bloed prikken.

Omdat ik me zo ontzettend beroerd voel en echt bijna niets meer kan (zit intussen al 2 weken ziek thuis, niet handig in een nieuwe baan) ben ik meer info gaan verzamelen en hier terecht gekomen. Zie ook wat op tegen de echo van dinsdag...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Kiek »

Welkom Mirreke!

Natuurlijk voel je je beroerd.
Je hebt immers een flink tekort aan FT4.

Je hebt nu een schildklier die niet genoeg FT4 kan produceren.
Gelukkig slik je levothyroxine (=T4), zodat je niveau weer opgekrikt wordt.
Heb je familieleden met een schildklierkwaal?

Van de groep mensen met een slecht werkende schildklier heeft het grootste deel bij de start van de levothyroxine een vergrote schildklier.
Je TSH is de stimulator van je schildklier. Die wordt aangezet om FT4 te produceren.
Maar die stimulans helpt niet als je schildklier het heeft opgegeven. Je schildklier werkt keihard door die stimulans, maar tevergeefs: er komt niet veel FT4 in je bloed.

De TSH-stimulatie kan zorgen voor een opgezette schildklier. En soms groeien er ook wat uitstulpsels aan.
Meer dan de helft van de wat rijpere vrouwen heeft een of meer van die uitstulpsels, terwijl hun schildklier het best doet.

In Nederland slikken ruim 500.000 mensen de levothyroxine, om het niveau van FT4 op peil te houden.

Een echo van je schildklier houdt heus niet veel in.
Waarom zie je daar tegenop?

Het gaat er dus om dat je FT4 hoger wordt, door de levothyroxine (=T4).
Naarmate je niveau van FT4 stijgt, voel je je beter.
Dat duurt nog wel even, maar het lukt heus wel.

Sterkte en nog even geduld!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Teun »

Welkom, gelukkig is er een oorzaak van je klachten gekomen . En gelukkig is de behadeling ingezet. Je zult je niet direkt goed voelen, maar het is een goed begin. Neem de tijd want het kost echt wel even tijd als je je al zolang beroerd voelt om goed ingesteld te raken en je beter te voelen.
De echo op zich is een fluitje van een cent, je voelt niets je hoeft alleen maar stil te liggen. Je ziet waarschijnlijk het meest op tegen de uitslag wat begrijpelijk is. Maar zoals al gezegd het komt vaker voor en heel vaak loopt het goed af. Maar veel sterkte.
Fijn dat je het forum hebt gevonden, voor mij is het in ieder geval een verrijking geweest en heb er veel van opgestoken. Vraag alles wat je wilt weten, er is altijd wel iemand die je een antwoord kan geven.
Voor nu sterkte en beterschap.
Mirr eke
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2017, 12:21

Re: Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Mirr eke »

Wat fijn om al zo snel reacties te zien. Dank je wel Teun en Kiek!
Je vraagt waarom ik opzie tegen de echo, geen idee eigenlijk, genoeg echo's gehad in m'n leven ;) Misschien omdat de arts me eigenlijk heel erg weinig verteld heeft en misschien ook wel omdat ik bang ben dat ze ook een punctie gaan doen.. Ik weet 't niet zo goed.

Mijn huisarts vroeg ook al of 't in de familie voorkwam, ik zei van niet maar intussen weet ik beter. Blijkbaar zit 't aan beide kanten in de familie..

Teun, je zegt neem de tijd maar ik voel me zo ontzettend lullig naar mijn net nieuwe werkgever. Amper begonnen en nu al ziek uitgevallen. Tegelijkertijd moet ik gewoon erkennen dat ik niet vooruit kan... Amper in staat m'n basic huishouden draaiend te houden, de hond uit te laten en mijn oudste dochter te ondersteunen... In die zin snap ik best dat de ha lang alles op stress heeft gegooid....
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Teun »

Denk aan jezelf, je nieuwe werkgever heeft ook niets aan een halfbakken werknemer, geen idee in welk vakgebied je zit, maar een beetje werkgever zal er begrip voor hebben als je duidelijk bent.
Sterkte.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Nieuw op 't forum, even voorstellen

Bericht door Patricia31 »

Er is al veel gezegd!
Ben aan de ene kant maar blij dat je een duidelijke lichamelijke oorzaak kunt aangeven op je werk.
Dit wordt helaas nog steeds beter geaccepteerd maar dat het flink balen is dat snap ik.
Mirr eke
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2017, 12:21

Uitslag echo en verder

Bericht door Mirr eke »

Afgelopen dinsdag echo van de schildklier gehad en gisteren door mijn huisarts gebeld met de uitslag:, een ontstoken schildklier.

De huisarts heeft overleg gehad met de internist en die wil dat er nog op antistoffen geprikt wordt. Dat ga ik morgen doen

Vraag ik aan mijn (vervangende) huisarts of ik dat prikken voor of na 't innemen van de medicijnen moet doen. Reactie: maakt niet uit.

Ik ga toch maar nuchter ;) En denk dat ik ook B12 maar aankruis als dat er nog niet bij zit.
Jullie nog adviezen? Huisarts heeft niet gezegd waarom antistoffen prikken maar ik neem aan dat ze willen testen op Hashimoto?
Mirr eke
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2017, 12:21

Re: Uitslag echo en verder

Bericht door Mirr eke »

Net gebeld door de huisarts met de uitslag van mijn bloedtest op antistoffen. Die zijn er. Pas na flink aandringen van mijn kant heb ik eruit gekregen dat 't hoger dan 1000 is.
En dus is 't Hashimoto.

En vervolgens voel ik me nog steeds beroerd, lijkt de medicatie niks te doen, ben ik m'n baan al kwijt en op de vraag of ik de medicatie niet sneller omhoog mag brengen is 't antwoord nee dat heeft geen zin...

Weet er allemaal nog te weinig van af om op eigen houtje te gaan verhogen dus ik volg nog maar even braaf de instructies op.
Plaats reactie