1e waarden na start levothyroxine

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
vgkarto
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2017, 21:54
Locatie: ZO-Brabant

1e waarden na start levothyroxine

Bericht door vgkarto »

Dag allemaal

Ik slik nu 5 weken levothyroxine 50 microgram. Woensdag voor het eerst bloed laten prikken met medicijnen. Ja, nuchter en mijn pil pas na het prikken geslikt 😉.

Waardes:
27-9-2017
TSH 5,1
FT4 11
Anti-TPO 230

1-11-2017
TSH 0,7
FT4 15
Calcium en Kalium weer oké.

Maar... wat betekent dit nu? Zijn dat goede waarden voor na 5 weken? Of de medicijnen zo blijven hoor ik maandag. Geen idee, behalve dat dit nu onder “normaal” (ben ik dat ook eens 😂) valt. Of geldt dat niet mét medicijnen.

Ik denk dat ik wel iets meer energie heb dan vantevoren. Maar voor mijn gevoel nog niet genoeg... ik kan nog steeds elk moment van de dag in slaap vallen...

Ik heb gelezen in oudere berichten en ik kan er voor mijzelf geen conclusies aan knopen. Wie maakt me wijzer?

Groeten van Paula
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door Patricia31 »

Dag Paula, de eerste waardes waren dus zonder medicatie?!
Je ziet dat je FT4 mooi is gestegen en ten gevolge daarvan is je TSH gezakt.
Of deze waardes voor jou de juiste zijn dat moet je nog even afwachten. Ten eerste loopt je gevoel achter je waardes aan en daarnaast kan de app die het setpoint bepaalt met 1 waarde nog niet je setpoint uitrekenen.
Belangrijk is hoe jij jezelf voelt!
Nu is 5 weken redelijk snel om te prikken, hier wordt vaak 6 weken aangeraden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door Teun »

Ik zou voorlopig even niets veranderen aan de medicatie. Als dit de waardes zijn na 5 weken en je al beter voelt lijkt het me voorlopig even goed om nog eens 6 weken door te gaan met deze dosering. Ik ben bang als je nu omhoog gaat je teveel gaat zakken en in de hyperwaardes terecht gaat komen.
Weet jij wat voor jou lab de normaalwaardes zijn?
Ook bij levo gebruik moet je hier binnen vallen ook al wordt er dan gestreefd naar een laag normale tsh en een zo hoog mogelijke ft4.
Zoals Patricia ook al zegt is na 5 weken slikken best snel om er vanuit te gaan dat de maximale werkimg al bereikt is.
Je arts is er mooi vlot bij om met zo'n kleine labafwijking te starten met de levo.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Paula,

Zijn dit de enige setjes waarden die je hebt van FT4/TSH?
Je twee waarden
[11/5.1 - 15/0.7] geven als schets een set point van een FT4 van 13.5 pmol/l met een TSH van 1.4 mU/l.

Misschien was je schildklier in september tijdelijk wat uit balans, door ziekte of zoiets.
Dat gebeurt weleens.
Misschien doet je schildklier het weer zonder levothyroxine.

Want om in de vroege ochtend zonder levothyroxine zo'n hoge FT4/lage TSH te fixen op 50 µg is bijzonder.
Levothyroxine zou dan kunnen zorgen voor een negatieve (=slechte) invloed op een super zorgvuldige schildklierhuishouding.

Het kan misschien ook de opmaat zijn van een chronische schildklierziekte.
Maar dit is nu nog niet te bewijzen.

Bespreek het eens met je arts.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vgkarto
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2017, 21:54
Locatie: ZO-Brabant

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door vgkarto »

Dag allemaal,

Dank voor de reacties.

Kiek, de tweede keer prikken was rond 10 uur 's morgens, niet heel vroeg dus. Wel nuchter en zondermedicatie. Het ziekenhuis waar mijn internist zit is nogal ver weg en ik had nog een afspraak die dag bij de MLD-arts dus dat heb ik gecombineerd. De internist zei dat ik Hashimoto heb gezien de anti-TPO-waarde die eind september geprikt is (230, normaalwaarde onder de 35). Ik was overigens niet ziek in september.

Teun, ik realiseer me goed dat ik met relatief lage TSH medicijnen gekregen heb. Dat was omdat ik al jaren klachten heb waar nooit iets mee gedaan is (er waren steeds andere redenen te bedenken die de oorzaak konden zijn). Ik heb de laatste tijd veel gelezen en ik denk dat mijn zwangerschappen de trigger geweest zijn (mijn oudste is nu bijna 17). Dus ik ben wel heel blij dat er nu actie ondernomen is en dat er eindelijk een oorzaak (die niet tussen mijn oren zit) gevonden is. Want ik verweet mezelf van alles waar ik waarschijnlijk weinig aan kon doen.

Meer waardes heb ik inderdaad nog niet, over een week of 6 mag ik weer prikken, nu onder toezicht van de huisarts waar ik naar verwezen ben voor het vervolg. Dat betekent wel dat de volgende keer prikken in een ander ziekenhuis is, ik weet niet of dat handig is in deze fase. Als ik in het andere ziekenhuis de normaalwaarden opvraag, kan ik er dan vanuit gaan dat ze hetzelfde doen als die hetzelfde zijn? Ik ben nu in het MMC Eindhoven geweest, en ga naar het Elkerliek in Helmond.

Verder voel ik mijn energie wel toenemen, de internist zei dat dat langzaam gaat. Vermoeidheid van jaaaaaren verdwijnt natuurlijk niet zomaar van de ene op de andere dag.

Dank voor jullie reacties, als ik meer waardes heb zal ik ze melden.

Groeten van Paula
vgkarto
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2017, 21:54
Locatie: ZO-Brabant

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door vgkarto »

Ik heb de normaalwaarden opgezocht. Die zijn dus totaal anders 😢.

Zal ik overstappen naar het andere ziekenhuis (met de mogelijkheid om hier in het dorp te laten prikken) of in het ziekenhuis van de internist blijven (3/4 uur rijden enkele reis + betaald parkeren)?

Mijn portemonnee weet het wel. En ikzelf nog niet 😂.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e waarden na start levothyroxine

Bericht door Teun »

Ik zou naar het laboratorium gaan waarmee je huisarts connectie heeft. Deze gaat je verder behandelen en is mooi dichter bij huis neem ik aan.
Plaats reactie