Schildklierwaardes en anticonceptie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
jevr
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016, 18:39

Schildklierwaardes en anticonceptie

Bericht door jevr »

In 2012 is bij mij voor het eerst geprikt op mijn schildklierwaardes. Hieruit kwam een TSH van 3,7 en dit was voor de huisarts destijds met mijn leeftijd (14) reden om mij door te sturen naar een arts voor verder onderzoek. Na 3 maanden lang onderzoek kwam er uiteindelijk uit dat ik coeliakie heb. Na deze diagnose is er niet meer gekeken naar de TSH.

In 2015 had ik toch nog steeds klachten zoals vermoeidheid, vocht vasthouden, spier- en gewrichtzwakte en last van andere kwaaltjes. Hiermee ook naar de huisarts geweest waarna mijn schildklier en vitamines weer werden gecontroleerd. Hieruit kwam een behoorlijk vit. D tekort en een TSH van 4,7, FT4 is altijd binnen de normaalwaardes gebleven. Toen behandeld voor dat vit. D tekort en niet meer verder gekeken naar de TSH.

In 2016 voelde ik mij nog steeds niet optimaal, op dat moment ook weer een TSH van 5,8 en FT4 van 16,7, maar besloot ik het anders aan te pakken door te stoppen met mijn anticonceptie omdat ik hier ook veel soortgelijke klachten over had gelezen. Hierdoor voelde ik me in een paar maanden tijd stukken beter en ik heb het idee dat dit voor mijn hormoonbalans erg goed is geweest. Uiteindelijk toch weer begonnen met anticonceptie en voel me nu een jaar later weer net zo slecht. In 2016 is afgesproken met de huisarts om elk jaar mijn schildklier te laten controleren en heb binnenkort weer een afspraak. Ben zelf erg bang voor de uitslag omdat de huisarts ook heeft vermeld dat de kans (met coeliakie in het achterhoofd) groot is dat ik vroeg of laat wel aan de medicijnen zal moeten, maar dit moet allemaal nog blijken.

Nu is mijn vraag, wat voor anticonceptie gebruiken jullie met jullie schildklierproblemen? Ik reageer in principe op alles slecht en alle anticonceptie soorten brengen mijn hormoonhuishouding behoorlijk uit balans. Ik ben eigenlijk ook benieuwd of anticonceptie in mijn geval invloed kan hebben op mijn verhoogde TSH waarde, aangezien ik elke keer dat deze geprikt werd, anticonceptie slikte. Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen over zo een verhoogde TSH waarde in combinatie met een normale FT4 waarde.. Waar kan dit naar toe gaan? Kan dit ook nog tijdelijk zijn na zoveel jaar?

Alvast bedankt
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierwaardes en anticonceptie

Bericht door Kiek »

Je anticonceptie zorgt voor meer binders van T4, waardoor minder vrije T4 (=FT4) in bloed.
Een gezonde schildklier zorgt dan voor wat meer T4, zodat het tekort aan vrije T4 opgeheven wordt.

Nu lijk je een schildklier te hebben die onvoldoende produceert.
Zo'n schildklier is niet in staat te voldoen aan je extra vraag van T4.
Dat zorgt voor een tekort.
En dat voel je.

Zodra je stopt met de anticonceptie, voel je je weer beter.
Want minder binders van de T4, waardoor meer vrije T4 kunnen rondzwerven.

Vorig jaar had je een FT4 van 16.7 pmol/l met een te hoge TSH van 5.8 mU/l.
Misschien ligt jouw normale waarde van FT4 ongeveer bij de 18 pmol/l.
Dan heb je met 16 pmol/l een tekort, en verhoogt je TSH.

TSH is de stimulator, die je schildklier aanzet tot meer productie.
Bij jou tevergeefs!

Je verhoogde TSH laat dus zien dat je problemen hebt met je schamele FT4.
Zorg dat je in het vervolg altijd je FT4 mee laat prikken.
Dat is het hormoon waar het om draait.

Daarnaast zou je kunnen vragen om levothyroxine (=T4) te slikken.
Misschien voel je daarmee beter.
En zo niet, dan stop je ermee, en wacht je de verdere onttakeling van je schildklier af.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie