Pretibiaal myxoedeem?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bozico
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2017, 14:58

Pretibiaal myxoedeem?

Bericht door Bozico »

Ik loop nu al anderhalf jaar met een gezwollen, rood, zeer pijnlijk linker scheenbeen.

Ik heb er 5x de huisarts mee bezocht. Die wist het niet, het zou vanzelf wel overgaan.
Eindelijk ben ik dan toch maar doorgestuurd om te kijken of het geen trombose was. Nee gelukkig niet.

Toen een vaatonderzoek. De verpleegkundige vertelde me dat hij inderdaad vaatinsufficientie zag.
Maar de vaatchirug beweerde dat ik geen last van mijn vaten kon hebben, omdat mijn stamader jaren terug al is weg gehaald.
Het zou uit mijn knie komen.

Daarna weer doorgestuurd naar de dermatoloog.
Die zag dus dat ik Euthyrox gebruikte. Ik moest bloed prikken en omdat mijn FT4 opeens te hoog is ( na een reeks rontgenfoto's is deze opeens de lucht ingeschoten) zegt de dermatoloog nou dat ik myxoedeem heb.
( ondertussen is er nog steeds niks aan gedaan)

Maar myxoedeem verdwijnt toch niet na een nachtje slapen?
Na een nacht slapen is namelijk de zwelling/vocht helemaal weg en is mijn been weer dun. Wel doet het nog steeds pijn en het blijft rood.

Zelf denk ik dat het lipodermatosclerose is, doordat ik de stamader mis en dus te weinig kleppen in mijn been heb, om het bloed weer terug te pompen.

Wie heeft er ervaring met myxoedeem? Wie heeft dit ook gehad?
Dit blijft toch zitten waar het zit en verdwijnt toch niet deels na een nacht slapen?
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Pretibiaal myxoedeem?

Bericht door Bella »

Hoi Monique,

Myxoedeem (vooral gekoppeld aan hypOthyreoïdie/ziekte van Hashimoto) is wat anders dan pretibiaal myxoedeem (verbonden met hypERthyreoïdie/ziekte van Graves). Hieronder een paar linkjes ter verduidelijking.

Ik weet niet hoe de dermatoloog tot zijn diagnose kwam (vanwege je lage TSH?), maar je hebt gelijk met je vragen. Duidelijk is dat je vaatschade hebt, en als er geconcludeerd wordt dat het uit je knie komt (gewrichtsschade?), dan moet dat verder uitgezocht worden.

Opnieuw: bespreek het met je huisarts. Die overziet het geheel, als het goed is...

Good luck!
Bella

https://www.schildklier.nl/component/se ... -myxoedeem
http://www.schildklierinfo.be/aandoenin ... edeem.html
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Pretibiaal myxoedeem?

Bericht door laura »

laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Anoesjka
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2015, 10:08

Re: Pretibiaal myxoedeem?

Bericht door Anoesjka »

Ik heb 2x in mijn leven waarschijnlijk pretibiaal myxoedeem gehad. De eerste keer duurde het een jaar of 5, de tweede keer heb ik wel 10 jaar rondgelopen met jeukende rode plekken op scheenbeen en voor de elleboog. Het verdwijnt 's nachts niet.

Toen ik hypo werd had ik regelmatig myxoedeem, maar dat is niet rood of glimmend.
Plaats reactie