Wil iemand meedenken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Wil iemand meedenken?

Bericht door Maira »

Mijn buurmeisje van 21 jaar heeft al een jaar symptomen die duiden op een traag werkende schildklier.
Ze is dikker geworden, altijd moe, depressief, heeft last van obstipatie, lichte struma, vergeetachtig, traag.
Haar studie heeft ze door haar klachten tijdelijk onderbroken. Ik heb haar gewezen op de mogelijkheid dat haar schildklier niet goed werkt waarna ze naar de huisarts is gegaan voor een test. Volgens de huisarts waren de TSH en FT4 prima.
De huisarts heeft haar naar een psycholoog gestuurd voor gesprekken... wat niet helpt.
Voor mij een herkenbaar iets omdat ik zelf jaren met een subklinische hypothyreoïdie heb gelopen en niet serieus werd genomen. Gelukkig gaat het met mij al een aantal jaren weer heel prima nadat de diagnose Hashimoto is gesteld en ik vervangend schildklierhormoon krijg.
Nu heeft mijn buurmeisje op aanraden van een vrouwelijke natuurgenezer op een alternatieve braderie haar bloed laten testen bij Pro Health. Helaas reageert deze dame niet meer op de email van mijn buurmeisje waarin ze vraagt om uitleg van de uitslagen.

Onderstaand de uitslagen waarvan de meeste binnen de ref waarde vallen. Alleen de rT3 niet en de (F)T4 lijkt laag normaal.

Afbeelding
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Teun »

Als ik naar de uitslagen kijk lijkt me daar niets mis mee. Ik heb alleen geen idee wat ratio t3/rt3 is, daar durf ik dus niets over te zeggen. Wel vreemd dat ze geen reactie krijgt van betreffende mevrouw. Ik neem aan dat de uitslagen bij de reguliere arts ook goed waren?
Laat ze dan ook geen onnodige onderzoeken doen die hetzelfde brengen en onnodig geld kosten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door laura »

hallo Maira,

In Nederland hebben alle laboratoria een officiële accreditatie van de CCKL.
CCKL is een instantie die de kwaliteit van laboratoria controleert en handhaaft.
Pro Health is niet gecertificeerd.

Voor wat het waard is, ziet alles er keurig uit.
Probleem is dus dat Pro Health niet goedgekeurd is als lab.
Vandaar ook die reverse T3 en ratio T3/rT3.

Je zou kunnen voorstellen aan je buurmeisje dat ze haar tsh en fT4 vraagt aan haar huisarts.
Dan kunnen wij hier meekijken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Kiek »

Het zijn fantastische uitslagen.
Zo mooi passend bij een schildklier die super afgesteld is.
Om trots op te zijn!

De verhouding van T3/rT3 wisselt continu, afhankelijk van de activiteit van het moment.
Hier is het gebruikt als een momentopname. Dat is nutteloos.
De portemonnee van de ortho's wordt zo wel flink gevuld.

De hoeveelheid T3 wordt chronisch aangevuld vanuit T4, en het overbodige T4 wordt chronisch afgevangen naar het inactieve rT3.
En je piest, poept en zweet ook wat uit.
Daarnaast wordt een beetje van dit alles gerecycled voor gebruiksklaar jodium als grondstof voor de schildklier.
Hoe meer T3 je nodig hebt, hoe minder rT3, hoe minder T3 je nodig hebt, hoe meer rT3.
Zo wordt een gezond systeem geregeld.
Deze uitslag van de ratio T3/rT3 van je buurmeisje is dan ook echt niet van belang.

rT3 wordt wel gebruikt voor onderzoeksdoeleinden, bijvoorbeeld om te zien of een bepaald medicijn invloed heeft op de schildklierhormonen.
Dan wordt een patiënt b.v. enkele uren gevolgd, later om de dag, en kijken ze naar de dynamiek van deze hormonen gedurende een korte of langere periode.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Maira »

Dank Kiek en Laura !
De uitslagen vallen idd binnen de referentiewaarden.
Alleen de FT4 vind ik iets aan de lage kant.

Dit zijn voorgaande uitslagen

Deze van 7-11-2016
TSH 4.4 (0.30-4,2)
FT4 13 ( 12-22)

21-3-2017 geen TSH
Anti Tpo 15 (35)
FT4 17 (12-22)

Zou ze met een subklinische hypothyreoïdie kunnen rondlopen?
Ze heeft alle symptomen.
Hoe kun je dit uitzoeken? Experimenteel schildklierhormoon toedienen en kijken hoe het lichaam regaeert?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Kiek »

Ik begrijp je idee van die lage kant niet, Maira.
Is dit jonge meisje altijd in hetzelfde commerciële lab geprikt?

Praat haar toch geen schildklierziekte aan, zoals de alto's maar al te graag doen.
Haar TSH's zwieren mooi mee, van hoog naar laag.
Bombardeer haar eigen schildklierhormoonsysteem niet met dwangmatig opgelegde hormoon-slikkerij.
Iedere jonge vrouw is weleens moe, en heeft nergens zin in.
Dat gaat over.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Maira »

Kiek schreef: 24 nov 2017, 10:59 Ik begrijp je idee van die lage kant niet, Maira.
Is dit jonge meisje altijd in hetzelfde commerciële lab geprikt?

Praat haar toch geen schildklierziekte aan, zoals de alto's maar al te graag doen.
Haar TSH's zwieren mooi mee, van hoog naar laag.
Bombardeer haar eigen schildklierhormoonsysteem niet met dwangmatig opgelegde hormoon-slikkerij.
Iedere jonge vrouw is weleens moe, en heeft nergens zin in.
Dat gaat over.

Nee Kiek, zo steek ik niet in elkaar.
Ik ben ook geen zgnmd alto maar meer een no nonsense type :P
Ze is al een hele lange tijd niet in orde en heeft haar studie moeten onderbreken hierdoor.
Haar ouders zitten met de handen in het haar want de huisarts stuurt haar iedere keer naar huis met de mededeling dat het psychisch is.
Obstipatie, gewichttoename, vermoeid, depressief, vergeetachtig (concentratieproblemen) haarverlies, struma.
Niet zo gek dan om te denken dat het ietsmet de schildklier te maken kan hebben?

Ze heeft overigens ook Pfeiffer gehad en is getest op Lyme.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Teun »

Nasleep van Pheiffer kan ook heel lang zijn. En misschien is het wel psychisch, wie weet? Is geen schande. Duidelijk is in ieder geval dat haar klachten niet met de schildklier te maken heeft. Haar waardes zijn gewoon goed. Ga dan ook niet beginnen met proefmedicatie en kijken hoe haar lichaam reageert. Is onzin. Laat dit los.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Bella »

Hoi Maira,

Natuurlijk niet gek, nadenken over wat er aan de hand kan zijn, maar inderdaad NIET experimenteren met schildklierhormoon bij een goedwerkende schildklier met zulke normale waardes.

Schildklierziekten maar ook andere hormonale aandoeningen (zoals bv hyperparathyreoïdie, bijnier- en hypofyselijden) worden vaak in eerste instantie psychisch geduid (depressie, burn-out). Begrijpelijk, omdat de veranderingen meestal geleidelijk optreden en de psychische component van hormoonziektes regelmatig als eerste verschijnsel ervaren/gezien wordt. Ook de ‘vaagheid’ van de klachten en symptomen kan een struikelblok zijn voor een juiste diagnose.

Als je wil helpen: inventariseer haar klachten zorgvuldig, ook de kleine dingetjes (medicijngebruik?, huid, haar, hoofdpijn?, menstruatie (veranderd patroon?), slaap, plassen (vaak?), poepen (patroon?), pijn (mate van, waar?), vermoeidheid (mate van, patroon?), vocht vasthouden? enzovoort); huisartsen hebben hier zelden tijd en gelegenheid voor, terwijl een samengaan van bepaalde klachten en verschijnselen soms toch een duidelijk beeld kan verschaffen.

Via huisarts laten prikken op calcium (en eventueel kalium, natrium en fosfaat), ijzer, vitamine D, vitamine B12 en ontstekingswaarden kan direct eventueel onderliggende problematiek bevestigen dan wel uitsluiten.

Niet zelf rommelen met voeding, vitamines of supplementen, rationeel blijven. Dat is ook de sleutel tot goede samenwerking met de huisarts.

Jouw no-nonsense benadering is precies de goede insteek!

Groet,
Bella

PS Blijf je vragen stellen, hier of elders, en laat je niet uit het veld slaan door onbevredigende of onaardige reacties; dat is de beste kans op een antwoord...
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Maira »

Teun schreef: 24 nov 2017, 13:34 Nasleep van Pheiffer kan ook heel lang zijn. En misschien is het wel psychisch, wie weet? Is geen schande. Duidelijk is in ieder geval dat haar klachten niet met de schildklier te maken heeft. Haar waardes zijn gewoon goed. Ga dan ook niet beginnen met proefmedicatie en kijken hoe haar lichaam reageert. Is onzin. Laat dit los.
Nou Teun,

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten .
Jaren moe en depressief en allerhande klachten
Werd ik ook door de huisarts keer op keer naar huis gestuurd met de mededeling dat het psychisch is.
Mensen bestempelden me zelfs als zijnde lui...want je zag niets aan me.
Mijn waarden waren ook `goed`

Uiteindelijk was het dus helemaal niet goed.
Dat kwam vrij snel naar boven toen ik stopte met roken en de ziekte zich in zn geheel openbaarde.
Ik werk nu full time en meer, sport, ben haast nooit meer moe, zit goed in mijn vel.
Al die jaren ellende omdat niemand de moeite heeft genomen om verder door te zoeken.
Dit meisje heeft helemaal niets in haar leven waardoor ze psychische klachten zou moeten hebben.
Ze komt uit een stabiel liefhebbend gezin.

Mijn vraag hier is om mee te denken over hoe ze erachter kan komen wat ze fysiek mankeert.
De klachten die ze heeft lijken erg op die klachten die je krijgt als je problematiek met de schildklier hebt.
Naar een endocrinoloog? Hoe komt je erachter dat iemand rondloopt met een subklinische hypo?
Wat kan het nog meer zijn?
Plaats reactie