schildklier ouder worden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
oma1957
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2017, 15:27

schildklier ouder worden

Bericht door oma1957 »

Is er een relatie tussen ouder worden en verandering van de schildklier?

Ik had al een topic geopend omdat ik zelf het gevoel had dat ik eigenlijk hyper was.
In Juni was het TSH 0,18 en ft4 18,7 en 2 weken geleden was het TSH 0,1 en ft4 20,6.
Ik gebruikte tot begin dit jaar thyrax 0,100mcg en daarna door gebrek aan Thyrax heb ik euthyrox gekregen. Ik schreef in mijn andere topic al dat ik een dag over zou slaan en ik ben een halve tablet gaan gebruiken. Vrijdag ben ik bij de huisarts geweest en zij vond het wat weinig en stelde voor dat ik 0,88mcg zou gaan nemen. Dat doe ik nu een paar dagen en ik heb meteen weer het gevoel van opgejaagdheid, onrust, soms hartkloppingen, kortom het lijkt weer hetzelfde te zijn. Er is niets gezegd over bloed prikken over 6 weken alleen dat ik terug moest komen als ik me weer anders voelde.
Het was de huisarts zelfs opgevallen dat ik rustiger was na een week 0,050mcg..... Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken...

Omdat de TSH minder werd en de FT4 meer bij dezelfde hoeveelheid euthyrox vraag ik me dus af of als je ouder wordt (ben nu 60) je minder nodig hebt? Zou wel verklaren waarom ik me beter voelde toen ik 0,50mcg slikte.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: schildklier ouder worden

Bericht door laura »

hallo oma,

Je ziet wel vaker dat bij het ouder worden de dosis omlaag kan.
Als je jouw tsh en fT4 ziet, lijkt me dat bij jou een goed idee.

Een tsh van 0,1 is te laag. Jouw fT4 van 20,6 is best hoog.
Plus dat je hyperklachten hebt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie