horen deze klachten bij de schildklier?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

Emby schreef: 04 dec 2017, 20:31 Hoi Ricky,

Normaliter ben ik helemaal niet van 'de ziektes aanpraten', maar ik herken wel iets. Bij mij gaat het om Myasthenia Gravis (gelukkig zeer lichte mate en heb er eigenlijk nooit meer last van). Wisselende zwaktes is hierbij vrij kenmerkend.
Heeft de neuroloog hier naar gekeken?

Groet,
Emby
Nee hier heeft hij niet naar gekeken, er word alleen nog een lumbaalpunctie uitgevoerd om een aantal ziektes uit te sluiten ( of op te sporen)

ik heb eigenlijk 2 keer een aanval gehad van neurologische klachten, waarbij er ook een lange periode tussen zat met helemaal geen merkbare klachten.

Meestal is dan de schildklierwaarde ook iets verhoogd maar ik dacht misschien hier mensen tegen te komen die ook soortgelijke klachten hebben, omdat volgens mijn huisarts dit ook bij schildklierpatienten voorkomt.

Zelf denk ik eerder aan MS, omdat de klachten overeen komen met ms en het ook in de familie zit.

maar omdat er destijds op de mri niks te zien was twijfel ik gewoon.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

BB1100XX schreef: 04 dec 2017, 21:29 als je de lumbaalpunctie krijgt, is het goed om ervoor te zorgen dat iemand je brengt en haalt.
En dat je genoeg rust neemt, meer dan het ziekenhuis zegt dat nodig is.

De klachten die je ervaart in je armen en benen? is het een soort van spierpijn? die je eventueel niet herkent als spierpijn of spierkrampen?

Heel veel sterkte!
het is een heel zwaar gevoel, alsof er 10 kilo aan je benen hangt en 5 kilo aan je armen.

Kleine dingetjes voelen heel zwaar aan.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Teun »

Ik vind je waardes nog best afwijkend.
De klachten die hebt kunnen daar wel vandaan komen. Probeer inderdaad eens de andere waardes te achterhalen zodat je setpoint berekend kan worden door Kiek, weet je waar je naar streven kunt m.b.t. je waardes. Heb je al weleens goede waardes gehad.
Wel rigoureus om gelijk een lumbaalpunctie te doen, waarom gelijk zo'n onderzoek om iets uit te sluiten, volgens mij had dan de mri ook afwijkend moeten zijn. Beterschap.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

BB1100XX schreef: 04 dec 2017, 22:07 ja, dat zware gevoel alsof er bakstenen op je lijf drukken of aan je armen hangen herken ik wel. het kracht verlies herken ik ook heel erg. in mijn geval is dat wel echt schildklier gerelareerd. als ik beter in mijn medicijnen+ waardes zit en weer kan 'sporten' (zwemmen wandelen en oefeningen thuis) dan gaat het wel beter.
Zodra ik maar even slecht in me meds en me waardes zit, stort de spierkracht heel snel in.

Maar als je zegt dat ms in de familie zit.... dat is wel kinda scarry...
kan dat uitgesloten worden dat dat aan de hand is bij je?

waarvoor dient de lumbaalpunctie?

zoals eerder beschreven door iemand anders.
als je je waardes verzameld en je van jezelf weet hoe je je op dat moment voelde krijg je wel voor jezelf een beetje een beeld met welke waardes het niet goed voelt en welke beter.
Als de lumbaalpunctie afwijkend is kun je met zekerheid zeggen dat er iets mis is, andersom helaas niet, mocht er geen afwijking te zien zijn dan kun je niet zeker zeggen dat je bijvoorbeeld geen ms heb.

Omdat een klein deel van de ms patienten geen afwijkingen hebben in het hersenvocht, ditzelfde gaat ook op voor de mri scan, je kunt bij ms al 10 jaar last hebben van klachten en meerdere keren een schone mri hebben, en dan toch in een later stadium de ziekte krijgen, het laat zich niet altijd meteen zien.

dus kortom, ik schiet er niet veel mee op als ik geen diagnose krijg, maar het is nog altijd veel beter dan wel een diagnose, want dan is de kans weet iets groter dat de klachten een andere oorzaak hebben.

Ik ga mezelf binnekort weer prikken op de schildklier en dan ga ik eens alle waardes opvragen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet altijd elk half jaar geweest ben, vaak heeft het drukke leven mij het doen vergeten en dan ben je er niet zo mee bezig.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

Teun schreef: 05 dec 2017, 01:15 Ik vind je waardes nog best afwijkend.
De klachten die hebt kunnen daar wel vandaan komen. Probeer inderdaad eens de andere waardes te achterhalen zodat je setpoint berekend kan worden door Kiek, weet je waar je naar streven kunt m.b.t. je waardes. Heb je al weleens goede waardes gehad.
Wel rigoureus om gelijk een lumbaalpunctie te doen, waarom gelijk zo'n onderzoek om iets uit te sluiten, volgens mij had dan de mri ook afwijkend moeten zijn. Beterschap.
het kwam eigenlijk in een aantal weken vrij snel opzetten.

loodzware benen en armen, wisselend gevoelsstoornissen, beide armen niet voelen, dan ineens links helemaal geen gevoel meer, en zo wisselt het zich per dag af, ook een branderig gevoel in een arm, alsof het in brand staat.

De moeheid was voor mij niet te overwinnen, normaal werk ik 38 uur en sport ik 4 keer per week en ben ik nog met de kinderen bezig.

Maar toen werd ik moe wakker en stond ik nog meer moe uit mijn bed, en viel ik regelmatig ook in slaap overdags, de coordinatie was ook een probleem soms, het niet goed kunnen sturen van je lichaam.

na 3 weken is dit langzaam weggestrokken, de vorige keer trok het veel sneller weg.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

21 december.

Is het een goed idee om van de huisarts te eissen dat we zorgen dat de waarde tussen de 0.4-4 zit ?

want we zijn nu van alles aan het onderzoeken maar nu het blijkt dat die waarde te hoog is maakt het niet zoveel uit omdat het maar minimaal is, dus we kunnen nu niet echt iets uitsluiten.

ik kan tegen hem zeggen dat ik die waarde omlaag wil brengen door de medicatie aan te passen.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

19-2-2015 T4 = 13,3 TSH = 10
1-4-2015 T4 = 12,4 TSH = 17
8-7-2015 T4 = 16,1 TSH= 14
14-6-2016 T4 = 20,3 TSH= 4,2
31-10-2017 T4= 23 TSH= 6

dit is alles wat ik heb kunnen krijgen.

Verder vond hij het een goed idee om nog eens te prikken.
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

wie is kiek en waar kan ik hem/haar vinden?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Ricky,

Je hebt abnormale waarden van je schildklier.
Ze volgen niet het geijkte patroon van doorsnee schildklierhormonen.

Het laatste halfjaar zijn er op dit forum veel meer voorbeelden te lezen met ditzelfde patroon.
Daarom de Thyroidmanager ingedoken, een online schildklierstudieboek dat chronisch ge-update wordt.
Daarin wordt beschreven dat de relatieve toename van TSH op de FT4 o.a. plaatsvindt als er gebruik wordt gemaakt van psychofarmaca.

Er ontstaat dan een vermindering van de remming van de TRH, zodat de TSH op een oneigenlijke manier wordt gestimuleerd.
Dat veroorzaakt een scheef beeld van de schildklierhormonen.

De overeenkomst is dat de curve naar rechts verschuift (= hogere FT4), bij een hogere TSH.
Ook de vorm van de curve is minder steil.

Dus het lijkt dat je door je andere medicatie een hogere TSH hebt gekregen.
Die hogere TSH zal de aanleiding zijn geweest voor je behandelaar om schildklierhormoon voor te schrijven.

Is er weleens bij jou de T3 of FT3 gemeten?

Vriendelijke groet,
Kiek
vrouw 70

Thyroidmanager:
http://www.thyroidmanager.org/
Laatst gewijzigd door Kiek op 05 dec 2017, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ricky19899!
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 dec 2017, 22:08

Re: horen deze klachten bij de schildklier?

Bericht door Ricky19899! »

Kiek schreef: 05 dec 2017, 13:28 Hallo Ricky,

Je hebt abnormale waarden van je schildklier.
Ze volgen niet het geijkte patroon van doorsnee schildklierhormonen.

Het laatste halfjaar zijn er op dit forum veel meer voorbeelden te lezen met ditzelfde patroon.
Daarom de Thyroidmanager ingedoken, een online schildklierstudieboek dat chronisch ge-update wordt.
Daarin wordt beschreven dat de relatieve toename van TSH op de FT4 o.a. plaatsvindt als er gebruik wordt gemaakt van psychofarmaca.

Er ontstaat dan een vermindering van de remming van de TRH, zodat de TSH op een oneigenlijke manier wordt gestimuleerd.
Dat veroorzaakt een scheef beeld van de schildklierhormonen.

De overeenkomst is dat de curve naar rechts verschuift (= hogere FT4), bij een hogere TSH.
Ook de vorm van de curve is minder steil.

Dus het lijkt dat je door je andere medicatie een hogere TSH hebt gekregen.
Die hogere TSH zal de aanleiding zijn geweest voor je behandelaar om schildklierhormoon voor te schrijven.

Is er weleens bij jou de T3 of FT3 gemeten?

Vriendelijke groet,
Kiek
vrouw 70

Thyroidmanager:
http://www.thyroidmanager.org/
Weet ik zo niet of dat geprikt is.

ik slik verder nog metoprolol voor hartkloppingen.

mijn huisarts zal aan de hand van de volgende waarde de medicijnen bijstellen om te proberen de TSH onder de 4 te krijgen.

verder is het hopen dat de klachten verdwijnen en de ruggenprik geen afwijking geeft.
Plaats reactie