Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Tsh. 0.20 ( was 0.56) setpoint 0.69. T4 vrij 13.1 ( was 16.2) setpoint 14.46. Het vreemde is dat als het tsh zakt de T4 stijgt.... hier zakken ze beiden.

Kiek wil jij eens mee kijken/ meedenken? Volgende week naar mijn oude endocrinoloog maar eens overleggen. Omdat ik me langzamerhand steeds beter voel, houd ik de dosering van 100 mcgr nog maar even aan.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ferritinegehalte mooi gezakt van 302 naar 212, andere ijzerwaardes waren ook goed.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Elisabeth, het lijkt wel een ander lab.
Is na de sluiting van het ziekenhuis ook het lab gewijzigd?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Nee, ik prik al bijna 11 jaar via atal dus niet in het ziekenhuis.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ben me een beetje aan t voorbereiden op t bezoek aan de endocrinoloog a.s. dinsdag. Neig er naar om afwisselend 100 en 88mcgr. tirosint om de dag te gaan slikken mede omdat ik denk dat de T4 van 13.1 niet klopt. Eens horen wat mijn endocrinoloog daar over te zeggen heeft.

Ga daar dan a.s. woensdag mee starten en dan over 6 weken weer prikken. Kijken of me dat fysiek ook iets positiefs gaat opleveren. Sinds een week weer heel veel spierpijn. Wordt vervolgd.

Merk dat ik t wel prettig vind om even te gaan overleggen met mijn oude endocrinoloog. In principe ga ik alleen voor advies en blijf ik verder onder controle bij mijn huisarts.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Was wel prettig even met m n oude endocrinoloog te kunnen praten. In overleg met hem besloten om toch nog even de dosis van 100 mcgr. te blijven slikken omdat ik me toch beter begin te voelen. Over 7 weken bloedprikken, hij neemt dan ook de t3 mee. Over 8 weken dan nog eenmalig een controleafspraak. Mag gewoon bij mijn eigen artsenlaboratorium in Amsterdam prikken.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Het gaat hier steeds beter! Begin meer en meer weer in balans te komen. Blij mee! Ook de migraine is mede dankzij de onderhoudsmedicatie goed te handelen.
Ook mijn energielevel stijgt en krijg weer heel veel zin om dingen op te pakken.

Wel besloten om tot eind augustus nog maar even te leven van mijn spaargeld. Ga me wel orienteren, hier en daar misschien een dag invallen of workshops geven. Alleen als ik er zin in heb. Voelt heel goed en rijk.
Heb al wel wat mooie plannen bedacht ook daar is nu weer ruimte voor.

Wens iedereen een beter 2019 met minder klachten en dat je uiteindelijk goed raakt ingesteld.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Het gaat hier qua energie wel redelijk. Migraineaanvallen blijven meestal een week weg.... en daarna een aantal dagen bingo. Heb zelf t gevoel dat ik weer meer hyper ( misselijk, weeig, verbrandt snel en kan de hele dag wel eten, last van m n maag) eigenlijk sinds een week weer.

Afgelopen vrijdag bloed geprikt omdat t nu via de endocrinoloog gaat, moet ik wachten voor de uitslag tot 12 februari.
Merk dat ik daar van baal, was t zo gewend om de uitslag dezelfde dag of de dag erop van m n ha te krijgen. Heb al een dag medicatie overgeslagen in t weekend.
Er zit even niets anders op.

Geniet gelukkig nu wel meer van m n vrije tijd en fijn om de tijd aan jezelf te hebben en de dingen te doen die je leuk vindt en waar je zin in hebt. Heerlijk!

Na de crocus hier en daar een dagje invallen als ik zin heb, niets structureels. Mini vakantietje in Nederland en eind maart een week naar Aken.

Veel om dankbaar voor te zijn.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Net terug van de endocrinoloog. De uitslag matcht niet echt met hoe ik me voel..... voelde me zo hyperig en werd zondag in de kerk niet lekker.... ( zweten, benauwd, misselijk etc.) Dat ik gisteren en vandaag geen medicatie heb genomen.

Gisteren een goede dag maar vandaag weer een uit balans hyperdag. Waardes waren tsh 1.67 (setpoint 0,7)
T4 vrij 13.4( setpoint 14,4 ). Vorige keer klopte de T4 waarde ook niet voor mijn gevoel.... en dat zelfde gevoel, heb ik nu weer. Normaliter zou je verwachten dat als de tsh stijgt, de T4 zakt maar misschien klopt t nu wel omdat de vorige keer de T4 afwijkend was voor wat je zou verwachten......

Heb me nu terug later verwijzen naar de ha.
Zal t overzicht van uitslagen ook nog even plaatsen op t speciale topic. Slik nog steeds 100 mcgr.

Hoop dat t een kleine dip is......
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hoi Elizabeth,

Je hebt ook een bijzonder steile curve.
Dus een kleine verschuiving in je FT4 betekent een aardverschuiving van je TSH.
Een FT4 van 13 geeft bij jou een TSH van 3 mU/l.
En bij een FT4 van 12 is je TSH al 8 mU/l!

Als je 's ochtends je dosis inneemt, dan piekt je FT4 omstreeks 11 uur.
Zou je last kunnen hebben van die piek?
Zou je misschien baat hebben bij het delen van je levothyroxine in 2 doses, eentje 's ochtends en eentje 's middags?
Het gebiedje van je set point is niet veranderd: FT4 14.4 pmol/l en een TSH van haast 0.7 mU/l.

Je schreef dat je nu weer last hebt van dat zweterige en misselijke gevoel.
Heb je nu al iets gegeten? Misschien helpt dat. Iets met suiker.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Elizabeth27Feb2019.jpg
Elizabeth27Feb2019.jpg (40.76 KiB) 1023 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie