Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Nog even een kleine aanvulling, zou t helpen als ik iets minder slik...... normaliter zakt t4 dan nog meer.... of een keer in de week een snufje erbij..... ( 6 x100, 1 x112)
Blijf heel erg last van spieren en gewrichten houden. Gisteren is na uitgebreid onderzoek van de dermatoloog eruit gekomen dat ik geen lipoedeem heb. Waar ik heel blij mee ben dus daar kan t niet van komen.

Ben gewoon even uitgedacht.......
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Gelukkig maar dat de lipoedeem meevalt, Elisabeth!
Je waarden heb ik toegevoegd, en het set point hangt in hetzelfde gebied: FT4/TSH = 14.3/0.6
Ik heb je extreme waarden (links onderaan en eentje in de ruimte aan de rechter kant) weggehaald.

Je hebt een steile curve.
Je reageert dus gevoelig op stijgingen en dalingen van de Tirosint.
Volgens mij voel je een paar uur na het slikken van de Tirosint ook dat het FT4-niveau hoger is.

Ook ik heb een tamelijk steile curve.
Een paar dagen heb ik Tirosint geprobeerd, maar ben er weer mee gestopt.
Deze vorm van FT4 wordt bij mij te snel opgenomen.
Dat vind ik een akelig gevoel.

Heb jij daar geen last van?

Hartelijke groet,
Kiek

PS: Ik zie je nagekomen bericht. Misschien helpt minderen. Maar misschien helpt een ander merk levothyroxine nog beter...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel kiek voor je snelle reactie!
Pffff, het eerste jaar t heel goed gedaan op tirosint daarna werd het minder en minder...... ja, heb daar wel last van na een paar uur maar niet altijd. Teva gaat m niet worden en euthyrox teveel bijwerkingen waar ik altijd over lees.....

Met de oude thyrax de laatste jaren ook slecht in te stellen maar dat ik iets moet, is wel duidelijk! Ik heb naast de spierpijnen ook veel last van me depressief voelen, niet elke dag maar wel te veel en te vaak.

Veel meer migraine gekregen de afgelopen jaren en niet goed in te stellen met tirosint de laatste bijna 2 jaar. Ga ik thyrax een nieuwe kans geven of modder ik zo door?

Denk eigenlijk voor mezelf dat ik t antwoord al weet, half jaar geleden ook al zitten wikken en wegen. Ga een afspraak met m n huisarts maken en overleggen.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

In overleg met huisarts vandaag 1 op 1 overgestapt op thyrax. Ze vindt dat ik t teveel op m n hormonen gooi. Heb gezegd dat t voor mij heel duidelijk is dat die momenteel een aardige hoofdrol spelen in m n leven. En dan niet bepaald om mij te laten shinen helaas.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elizabeth,

Die niet-automatische schildklierhormoonmachine heeft zo'n grote invloed!
Een beetje teveel, en we hyperen de pan uit.
Een beetje te weinig, en we zijn zo duf als een konijn.

Daarnaast hebben we geen thuislabje om even te checken.
Zolang de gewone labs er al moeite mee hebben, zie ik een FT4/TSH-lab nog niet op Marktplaats...

Ik hoop dat je wat beter reageert op Thyrax!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ha,ha zo n thuislabje..... heerlijk! Kun je controleren wanneer je wilt..... bijstellen wanneer je wilt.... en dan ook gelijk maar een eigen apotheek erbij.

Precies dat dus kiek, het is natuurlijk ook lastig voor huisartsen die van alles een beetje weten en niet met t zelfde bijltje hakken als wij. Ik zou er niet aan moeten denken iedere 10 minuten weer iemand met een klein of groot probleem...... ha,ha en dan is t voor haar te hopen dat t niet allemaal mondige patienten zijn zoals ik.

Gelukkig kennen wij elkaar al 20 jaar en ben ik echt tevreden met haar. Ze doet nooit moeilijk, denkt mee en vindt t prima wat ik wil en zegt ook eerlijk wat ze van iets denkt. Is prettig.

Tweede dag, voel wat steken in keel maar verder wel prlma. Fijne dag nog kiek!
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ik slik 11 dagen thyrax en ben van m n down zijn/depressief voelen af. Dat is al puur winst! Eens kijken wat t me nog meer oplevert!

Dus tot zo ver al blij met de overstap!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elisabeth,

Dat is tenminste meegenomen!

Hoe zou je de werking van Tirosint omschrijven in vergelijking met Thyrax?
Of andersom.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Het werkt wel wat rustiger na inname. Alles lijkt wel wat rustiger te worden in mijn systeem.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Vier en een halve week aan de thyrax. Gaat op zichzelf wel goed. Wel sneller boos en af en toe wat suffig in mijn hoofd.

Hele periode achter de rug met kaakontsteking gelukkig nu ook weer beter. Heeft volgens mij ook wel invloed gehad op mijn schildklier en migraine. Nu weer bezig om de balans op te bouwen.

Over een paar weken bloed prikken, ben benieuwd wat mijn uitslagen met thyrax zijn. Heb geen spijt van de overstap wel van t feit dat ik dat al veel eerder had moeten doen.

Nog even terug komend op t verschil met tirosint, ik sta niet meer de hele dag aan ( in mijn hoofd was t altijd zo druk, voortdurend alert en scherp) Nu is t regelmatig ook even leeg...... Ik heb minder last van mijn spieren en gewrichten en niet meer down/depressief dat is de grootste winst.
Plaats reactie