Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ondertussen weer een paar weken verder. Hitte had veel negatieve invloed op m n migraine maar ook m n kliertje werd er wat hyperig van......

Ondanks dat toch 3 dagen goed kunnen werken in mijn nieuwe baan. Dus heb ik besloten om pas na 12 weken weer te gaan prikken. Dus dat is over 3 en een halve week en dat is te overzien. Moet wel op tijd mijn rustpauzes inbouwen. Merk dat ik in mijn enthousiasme nog wel eens teveel en te lang door ga.

De balans houden is en blijft een dingetje.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Nog steeds last van mijn peesontsteking, zware verkoudheid gehad, algeheel malaisegevoel, last van spieren en gewrichten, moe, op een of andere manier word ik maar niet fitter helaas.

Besloten om morgen na 11 weken te gaan prikken. Omdat ik wil weten of mijn schildklier de boosdoener is. Zo niet, ga ik volgende week naar de ha.

Moet ook heel erg wennen aan 3 dagen achter elkaar werken en houdt daarnaast ( nog ) weinig energie over. Mijn omgeving zegt, een nieuwe baan kost veel energie..... je bent ziek geweest en maandenlang al een peesontsteking, zij vinden het wel verklaarbaar.....
Dat zal heus wel mee spelen maar ik vind het nu gewoon te lang duren. Meten is nog steeds weten.

Hoop maandag de uitslag te hebben. Heb ik nog een paar weken de tijd om e.v.t. de dosering aan te passen. Over 4 weken een relaxvakantie in de zon. Merk dat dat wat mij betreft niet snel genoeg kan komen.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Net de uitslag van mijn labonderzoek binnen gekregen.
Tsh 0.76 (setpoint 0.7) T4 vrij 12.6. ( setpoint 14.4).
M n T4 vrij is een stuk gekelderd......
Dat ik me niet goed voel, is wel verklaarbaar.
Kiek wat zou nu verstandig zijn? Wil jij even meedenken? Ik neig naar iets verhogen..... maar weet t even niet zo precies meer.

Zucht..... ik ga in elk geval een afspraak maken met de huisarts.

Met de zelfde dosering ( 100 mcgr. Thyrax, zulke verschillende uitslagen.....)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ik heb m n waardes van de afgelopen drie en een half jaar bekeken en ik heb nog nooit zo n lage T4 vrij gehad. Daarvoor wel eens 2 keer 12.2 en 1 keer 11.8.Je zou bij deze waardes ook een hogere tsh verwachten, denk ik.......
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elizabeth,

Ja inderdaad, een hogere TSH is beter passend bij een FT4 van 12.6 pmol/l.
Deze laatste waarden lopen wel het meest uit de pas.
Dus in vergelijking met je vorige waarden.
Toch is je set point niet onder de indruk.
Je FT4 is 1/10 gezakt van 14.2 naar 14.1 pmol/l, waarbij je TSH van 0.75 naar 0.74.
Passingsgraad ook een fractie gezakt.

Je oudere waarden vormen met elkaar een overmacht.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Elizabeth Sept2019.jpg
Elizabeth Sept2019.jpg (39.79 KiB) 1258 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dank je wel voor je reactie! Al contact gehad met huisarts, die gaf me terug dat ik gezegd had dat ik niet alles op de schildklier moest gooien......
Maar met deze lage T4 ben ik niet blij en is mijn lijf ook niet blij. Ik was welkom op t spreekuur al aangegeven dat ik met een 6,25 mcgr. wil verhogen. Gelukkig heb ik een fijne, betrokken huisarts. Dus dat komt wel goed.

Hopelijk voel ik me met een kleine verhoging ook beter.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Fijn gesprek gehad met huisarts. Besloten om niet te verhogen omdat ik me 12 weken geleden met dezelfde dosering me goed voelde. Omdat een kleine verhoging of verlaging al een aardverschuiving kan zijn zoals kiek mooi plastisch eens heeft gezegd.

We gaan t tot en met de herfstvakantie aan kijken en dan mag/kan ik e.v.t. weer bloedprikken. Geeft ergens ook wel rust.

Een nieuwe baan kost veel energie en ook tijd om weer een ritme op te bouwen. Zelf vorig weekend ook bedacht dat ik al een aantal jaren veel energie stop, in me beter voelen etc. Acceptatie is en blijft een dingetje m.b.t. verminderde energie. Me focussen op wat wel kan en lukt. Niet het vele is goed maar laat het goede veel zijn.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Heb t gevoel dat ik wel weer wat meer in balans kom fysiek. Wel last van hypoklachten zoals het koud hebben, wat suffig en last van pijnlijke spieren en gewrichten. Op school heel druk met t inpakken van dozen, na de herfstvakantie twee dagen om uit te pakken en de klas klaar te zetten. Wel zin in de nieuwe school, nieuw meubilair etc.

Eerst een week naar de zon kan zo n positieve boost wel gebruiken. Na de herfstvakantie bloed prikken en dan kijken hoe het er voor staat.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel Florence!
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Heb al weken een labformulier liggen om te prikken maar op een of andere manier kom ik er niet aan toe......merk dat 3 dagen achter elkaar werken erg vermoeiend is. Ben ook al weken aan t hoesten maar bij check bleek gelukkig alles goed. Erg vermoeiend allemaal! Gelukkig ook wel betere dagen.

Heb nog steeds het gevoel dat m n schildklier me parten speelt.... eens kijken of ik vrijdag de energie kan vinden om te gaan prikken...... dan is t 10 weken geleden.

Gelukkig is de komende week wat rustiger. Even geen oudergesprekken of extra overleggen na schooltijd. Gelukkig is de kerstvakantie ook in zicht......
Plaats reactie