Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Bekend met graves sinds 1993, slok gehad, daarna hypo. Gebruik sinds 2 augustus 2016 tirosint. Na hiervoor niet goed ingesteld kunnen raken met teva en thyrax.

Zit sinds vier en een halve week ziek thuis met als hoofdklacht, totaal geen energie, duizelig etc. Afgelopen jaar veel stress gehad, van baan veranderd en nog wat andere zaken.

Uit bloedonderzoek kwam eigenlijk niet zoveel. Sinds ik tirosint gebruik had ik tot vorige week donderdag steeds dezelfde dosering van 112 mcgr. Eigenlijk vanaf t begin al heel tevreden over.

Uitslagen met 112 mcgr:
19/9/2016
tsh: 0.20 T4 vrij: 16
2/12/2016
tsh: 0.84 T4 vrij: 14.6
13/3/2017
tsh: 0.23 T4 vrij: 16.8
17/7/2017
tsh: 1.43 T4 vrij: 14.4
18/11/2017
tsh: 2.71 T4 vrij: 14.6

Omdat ik me toch al niet goed voelde en de tsh voor mij te hoog zit, heb ik in overleg met ha besloten te verhogen naar 125 mcgr.

Ik prik altijd om dezelfde tijd zonder inname medicatie. Mijn vraag aan kiek is of je mijn setpoint zou willen berekenen. Verder voel ik me sinds gisteren shakerig en nog meer vermoeid. Gelukkig krijg ik van werk en bedrijfsarts wel alle begrip.

Dat geeft rust.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elisabeth,

Je laatste waarde is wel tegengesteld aan wat je fysiologisch een normale reactie van de TSH zou verwachten: je FT4 is hoger dan de vorige FT4, terwijl je TSH stijgt in plaats van daalt...
Misschien een meetfoutje, of misschien een nieuwe meetmethode.
Of misschien een ander lab?
Maar afijn, ik heb je waarden in de app gezet.
De app geeft als set point FT4 ca. 15 pmol/l en een TSH van ca. 0.6 mU/l.

Heb je oudere waarden?

Hieronder het plaatje.
Dag!
Kiek
Bijlagen
Elisabeth27Dec2017.jpg
Elisabeth27Dec2017.jpg (38.99 KiB) 17692 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Hoi kiek,

Dankjewel voor je snelle reactie! Het is wel allemaal in t zelfde lab geprikt, nu jij t zo oppert, realiseer ik me dat ik toen 2 uurtjes later heb geprikt..... zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Ik heb wel oudere waardes maar die waren met teva en met thyrax. Ik zal ze hier nog even bij zetten strak. De dosering was ook niet t zelfde
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

24/10/2014
tsh: 0.38 T4 vrij 14.4 thyrax 112.5 mcgr.
16/9/2015
tsh: 0.14 T4 vrij 16.0 thyrax 112,5 mcgr
7/12/2015
tsh: 5.81 T4 vrij 11.9 thyrax 112,5 mcgr.
25/1/2016
tsh: 5.16 T4 vrij 12.2 thyrax 125 mcgr.
7/3/2016
tsh: 2.50 T4 vrij 12.2 thyrax 125 mcgr.

Eind maart overgestapt op Teva
17/5/2016
tsh: 0.04 T4 vrij 16.5 125 mcgr. Teva
21/7/2016
tsh: 0.06 T4 vrij 16.1 112,5 mcgr. Teva
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Je oudere waarden er nu ook aan toegevoegd.
Je FT4 set point is iets gedaald naar 14.46 pmol/l.
Je TSH set point staat op 0.69 mU/l.
Hieronder het plaatje.
Bijlagen
Elisabeth27DecII2017.jpg
Elisabeth27DecII2017.jpg (39.15 KiB) 17648 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel kiek! Hier kan ik wel wat mee!
Na gisteren bezoek aan de bedrijfsarts, voel ik me vandaag iets rustiger.

Ik mag elke dag een uurtje op school zijn, geen verantwoording, geen druk en ruimte om me terug te trekken als ik moe ben. Dit heeft hij ook aan mijn directie gemeld. Ik was al een paar keer even geweest en m n klas ( 1/2 ) zijn zo blij als ik kom. Vandaag met vier oudste kleuters even naar de bieb geweest die naast school staat. Echt gezellig! Was ook voor de tweede keer op de fiets, viel nog niet mee met wind tegen.

Morgen weer een uurtje. Ik heb zelfstandig voor de klas staan even los gelaten. Dat is voorlopig niet aan de orde. Het is wel fijn dat je op een nieuwe school al zo thuis bent. Collega s zijn betrokken en dat maakt de stap iedere keer er naar toe lichter.

Dus vandaag weer een paar meter afgelegd op de weg terug.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Wat fijn dat je je zinnen kunt verzetten bij de kleintjes.
Een dankbaar publiek bij het voorlezen!

Graves zelf is al erg, maar ook de jarenlange nasleep lijkt me erg moeilijk.
Een simpele Hashimoto is veel makkelijker te hanteren.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ja, zeker een dankbaar publiek! Ja, ik denk achteraf wel eens dat t maar goed is dat ik toenertijd ( 1993 ) niet wist dat t een ziekte is die je elke keer weer onderuit kan halen.....

Het voordeel is dat ik t nu al een aantal malen heb meegemaakt en ik er toch minder van slag van raak. Wat niet wil zeggen dat ik niet boos was of verdrietig. Als je net op een nieuwe school werkt waar je er net lekker in begon te komen..... is dat wel een domper.... gelukkig reageerde iedereen heel goed, ze zien ook wel dat t geen onwil is maar onvermogen.

De kleuters vragen iedere keer, ben je al beter? Het is goed voor hen en mij dat ik er nu iedere dag een uurtje ben.

Niet het vele is goed maar laat t goede veel zijn. Dat is wel een regel die bij mij past.
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Merk dat ik me nu bijna 2 weken na de verhoging nog niet echt fijn voel. Uurtje op school lukt wel maar ik zit mezelf vaak erg in de weg.

Fietsen heen gaat nog wel maar terug ben ik kapot. Ik merk nu ik ruim 5 weken thuis zit dat er meer dagen zijn dat ik me dipperig voel. Krijg die denkknop in m n hoofd dan maar niet uit.

Los van alle klachten, vind ik het zo weinig energie hebben t ergst. Kan me bijna niet meer voorstellen wat nou ook al weer normaal was. Heb vanaf t begin thuis ook heel veel last van prikkels en dan met name teveel prikkels ( visueel, auditief, reuk )

De juiste balans vinden, blijft lastig. Soms zit alle energie in school. Ik weet dat t momenteel even niet anders is en vorige week had ik ook goede dagen maar deze week helaas nog niet.

Ook m n migraine begint weer meer roet in t eten te gooien.

Pas donderdag weer naar school en volgende week twee uurtjes. Met gelukkig ruimte voor als t even niet lukt.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Ga dan weer terug naar je vorige dosis, Elisabeth.
Laat die TSH zitten, en richt je op je FT4.
Daar gaat het om.
Je stond met je laatste FT4-waarde al op het set point.

Je waarden die het lab je tonen laat je meten op je laagste niveau van FT4 en op het hoogste niveau van je TSH.
Want na het lab neem je je levothyroxine in, denk ik.

Dan heb je verder de hele dag en nacht een hogere FT4 dan noodzakelijk.
Naarmate je wat ouder bent heb je heus wat minder nodig.
Misschien heb je nu meer last en stress door teveel FT4.
(en morgen een dag niets slikken, om snel het teveel te lozen)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie