Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Fijn dat het er toch op lijkt dat je een beter behandel-alternatief gevonden hebt!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ja, kiek ben er ook wel blij mee. Nu even afwachten wat de bloeduitslagen binnenkort gaan zeggen.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Het had even wat voeten in de aarde om aan mijn laatste uitslagen te komen. Had een priklab dichterbij gespot maar die bleek niet onder atal te vallen dus was het even zoeken voor de assistente maar uiteindelijk toch de uitslagen gekregen vandaag. Ik voel me goed maar klein beetje jammer dat het toch een ander lab is.....
Na bijna zeven weken thyrax laten prikken, tsh.0.50 ( setpoint 0.6), T4 vrij 15 ( setpoint 14.4). Dus zit goed met beide setpoints. Bleef met tirosint maar hangen in de 13..... Ook ben ik 1 op 1 overgegaan, van 100 mcgr.tirosint naar 100 mcgr. thyrax. Blij met mijn uitslagen en blij met hoe ik me voel! Kiek verandert er nog iets aan mijn setpoint? tsh. denk ik niet was vorige keer ( 0.48) T4 vrij was vorige keer (13.5.)


Echt blij met de overstap naar thyrax nu 8 weken geleden. De balans begint er steeds meer te komen!
:D
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elizabeth,

Als dit je (levothyroxine-) nuchtere ochtendwaarden zijn, en je bent ochtendslikker, dan zit je best hoog in de FT4!
Je set point is vrijwel ongewijzigd: 14.3 pmol/l met een TSH van 0.7 mU/l. (was 14.4/0.7).
Het lijkt me best heel erg gespannen om chronisch zo'n hoge en na het slikken van je levothyroxine nog hogere FT4 te hebben.
Is deze hoge FT4 niet vermoeiend voor je?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Elizabeth27Juli2019.jpg
Elizabeth27Juli2019.jpg (39.14 KiB) 961 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Hoi kiek,

Dankjewel! Ik heb die ochtend wat later geprikt (10.30) en per ongeluk ook via een ander lab. Ik merk de laatste paar dagen dat ik wat hyperig ben. Moeheid is wisselend wel kan t regelmatig als een dekentje over me heen vallen. Ik wil eigenlijk pas weer over een week of 10 weer prikken. Dus hoop dat t zich nog wat stabiliseert.

Zo nodig, prik ik natuurlijk eerder.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Geen last meer van gehyper maar wel sinds een paar weken een peesontsteking die gelukkig weer op z n retour is.......
Wel wat meer last van m n ogen en om de dag een fitte dag. Op de andere dag heb ik gelukkig wel voldoende energie. Weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb 6 weken geleden voor het laatst geprikt en wilde eigenlijk nu na 12 weken prikken.....

Ik heb een labformulier liggen..... wil t nog even aan kijken en dan misschien toch volgende week vrijdag prikken..... ( huisartsen komen de week erop terug van vakantie) . Ik ga dan ook beginnen met m n nieuwe baan. Wat is wijsheid?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Verhogen medicatie

Bericht door GeertjeS »

Hoi Elisabeth,

Ik begreep dat jij over gestapt bent van Euthyrox naar thyrax. Hoe is dat gegaan? Wat was de rede.
Ik slik sinds 1,5 jaar Euthyrox maar bij elke dosis voel ik me niet goed (hyper, nerveus, trillerig) in de ochtend ook als ik dicht bij mijn setpoint zit. Ik overweeg nu ook om over te stappen. Ik voel me gewoon echt niet goed met Euthyrox.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Hoi Geertje,

Ik ben na bijna 3 jaar tirosint overgestapt naar thyrax. Ik bleef na een eerste goed jaar slecht instelbaar. Elke verhoging en verlaging hakte erin. Maar t ergst vond ik dat ik zo down/depressief was. Zo als ik al eerder in mijn draadje aan gaf, ik wilde dat ik eerder was overgestapt. Voel me over t algemeen beter met thyrax nu.

Dus ik zou het gewoon een kans geven!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Verhogen medicatie

Bericht door mamavan2 »

Ik zou het nog even twee weken aanzien. De ontsteking heeft wrs impact gehad op meerdere processen in je lichaam, die dan ook weer een tik krijgen. Dus ik zou zeggen even kijken hoe het gaat als er verder geen belemmerende omstandigheden zijn
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel! Dat zou heel goed kunnen, het een zet het ander weer in beweging. Ik ga het zeker nog een week aan kijken en wellicht langer.
Plaats reactie