Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel! Vanaf morgen 4 uurtjes per dag naar school. Het weer vroeg opstaan zal wel even wennen zijn....

Fijne zondag!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Teun »

Succes, probeer vooral te genieten van wat wel goed gaat. Rest komt langzaam.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel Teun! Van de 4 uurtjes er twee en een half alleen gedraaid. Was heel erg leuk. Ook t enthousiasme van de ouders uit m n klas deed me goed.

Ik geniet zeker van wat goed gaat!
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

We gaan nog steeds de goede kant op. Vanaf volgende week 6 uurtjes uurtjes per dag naar school. Draai al een paar ochtenden zelfstandig. Zo fijn! Nog 3 weken opbouwen van uren, daarna een week vakantie en dan lekker weer helemaal zelf voor de klas!

Heb nu medicatie voor mijn blaasproblematiek en er wacht na een paar onderzoeken nog verder onderzoek. Hoop dat de medicatie wat aan slaat.

Al met al dus niet ontevreden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Elizabeth, wat fijn dat je spieren en andere lasten niet meer zo prominent op de voorgrond staan!
Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

De laatste week begin ik weer meer last te krijgen van mijn spieren en gewrichten, heb het ook steeds koud. Heb pittige weken achter de rug met een luchtwegvirus maar dat gaat gelukkig weer beter. Ben weer vier dagen aan het werk en dat gaat goed.

Nu zit ik te twijfelen of ik bloed zal laten prikken..... de laatste keer was vorig jaar november. Ben toen wat op gaan hogen maar dat is me toen niet echt goed bevallen. Uiteindelijk weer terug gegaan van 125 mcgr. naar 112 mcgr. Meten is weten. Misschien is het ook wel goed om even te kijken waar ik nu sta.

Merk dat mijn weerstand ook minder is..... elk virus pakt mijn systeem op..... en kom er dan ook minder gauw vanaf dan eerder. Vraag me af of mensen hier dat herkennen. Door mijn andere problematiek was ik even niet zo met de schildklier bezig maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat het nu wel aandacht behoeft.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

tsh 0.21, T4 vrij 15.1

Af en toe wat kortademig en misselijk. Verder wel oke. Gisteren de beste beslissing ever genomen. De school waar ik sinds dit jaar werk, werkt voor mij teveel als een keurslijf. Ik mis de vrijheid en de uitdaging. Hiervoor 17 jaar in het sbo gewerkt.
Ik miste tijd om eens stil te staan en te kijken wat ik nu echt wil. Besloten om per 1 september m n baan op te zeggen en mezelf een half jaar cadeau te geven. Doordat ik flink heb gespaard, is dat haalbaar. Verder besloten als ik weer aan het werk ga ( en er is momenteel in mijn stad werk genoeg ) dat ik dan 3 dagen wil werken. September here i come!

Het geeft zoveel rust en ruimte en ik merk dat nu ik t los laat, het begint te stromen. Samen met mijn soulmatevriendin al flink lopen brainstormen om e.v.t. in 2019 samen een baan ( zij twee dagen, ik drie ) in t sbo/so te zoeken. We hebben ook nog andere ideeen die goed uitvoerbaar en haalbaar zijn. Merk dat ik zo blij ben en vol verwachting uit kijk naar wat er op mijn pad komt.

Iedereen vindt het zo dapper en stoer en ik ga een t shirt kopen, proud to be me! :lol:
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Verhogen medicatie

Bericht door mamavan2 »

Heel dapper van je! En als ik het zo lees, een goede keus. Met jouw positieve instelling komt het vinden van een nieuwe leuke baan t.z.t. ook wel goed; eerst fijn een half jaar vrij.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dank jullie wel voor jullie positieve reacties! Ik hy ( ie) perdepiep nog even fijn verder. Herken weer veel dingen van mijn begintijd van Graves. Overal knopen in m n lijf die er spontaan inschieten, regelmatig druk op m n hart, speedy in denken.... kortademig en benauwd.... hijg achter mezelf aan.......

Hoop dat t goed blijft gaan in combinatie met werk. Drukke week voor de boeg met op vrijdag de parade. Leuke choreo bedacht op de filmmuziek van Abeltje. Die tekst is momenteel ook heel toepasselijk.

Fijne paasdagen en sterkte voor een ieder die t nodig heeft!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Ojee, ik denk dat je een tikje hypert, Elizabeth!
Als je 's ochtends vroeg zonder dagelijkse dosis levothyroxine/Tirosint een FT4 hebt van 15.1 pmol/l en je TSH is 0.21 mU/l, dan heb je na het slikken van je dosis de hele dag nóg meer FT4 te verstouwen. Meer FT4 dan lekker is voor je lijf.
Je set point is vrijwel ongewijzigd op een FT4 van 14.4 pmol/l met een TSH van 0.6 mU/l.

Gemiddeld kom ik met alle curven van alle mensen op het forum op een phi van ongeveer 0.5. Jouw phi is fiks hoog: 1.04.
Zo zit jouw schildklierhuishouding, de reactie van je TSH op je FT4, nu eenmaal in elkaar.
De kleinste verandering in dosis zorgt met zo'n hoge phi voor een forse daling of stijging.

Een kleine verlaging van je dosis past je vast beter!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Elizabeth27April2018.jpg
Elizabeth27April2018.jpg (39.31 KiB) 3099 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie