"Normaalwaarden " en klachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

"Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Dag,

Graag zou ik het volgende willen vragen.
Begin dit jaar werd ik overvallen door een flinke vermoeidheid . Er is bloed geprikt waaronder tsh. Dit was 3.9 , dus goed.
Ik heb metoprolol gekregen voor de hartkloppingen. Blijf klachten houden die lijken op een schildklier probleem. De schildklier is iets vergroot (struma) met 2 knobbeltjes.
In september was de tsh 2.4 en ft4 18. Dat zijn mooie waardes. Kan dat ook door de metoprolol komen of staat dat er los van. Mijn dochter heeft de ziekte van Hashimoto. Nu vroeg ik me af of het zin heeft om te laten prikken op anti stoffen of kun je er van uit gaan dat alles goed is met deze waardes ondanks de klachten. De waardes van vit b12 en vit d waren goed. Alvast hartelijk bedankt.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Roos,

Je hebt metoprolol gekegen voor je hartkloppingen.
Nu kan dat spulletje de omzetting van schildklierhormonen verstoren.

Je schildklier gaat dan wat harder aan de slag, om enig schildklierverlies door de metoprolol te compenseren.
Desondanks heb je met de metoprolol mooie waarden.
Je schildklier doet het heel goed met de TSH van 2.4 mU/l en een FT4 van 18 pmol./l!

Helpt de metoprolol voor je hartkloppingen?
Heb je anders chronisch hartkloppingen? Of een paar keer per dag?

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Meer dan de helft van de vrouwen op middelbare leeftijd heeft knobbeltjes op de schildklier. En vrijwel allemaal zonder schildklierkwaal erbij.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Hallo Kiek

Dankjewel voor je reactie.
Voor dat ik de metoprolol gebruikte had ik regelmatig last van hartkloppingen en overslagen.
Daarbij ben ik niet vooruit te branden,gebrek aan energie met een scala aan klachten zowel lichamelijk als psychisch.
De oorzaak is nog steeds niet duidelijk (het is ook geen cvs )en vandaar dat ik dacht aan de schildklier, mede omdat mijn dochter de ziekte van Hashimoto heeft.
Maar ik begrijp dat een normaal waarde van tsh en ft4 een afwijking van de schildklier uitgesloten is.

Groet

Roos
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Roos,

Ben je beter geworden door de metoprolol?
Helpt het?
Nu heb ik ook wel een paar keer per dag hartoverslagen en korte roffeltjes (keelkriebel).
Ik vraag me af wat de grens is om mensen met pillen te behandelen.
Niet voor mezelf. Maar er slikken inmiddels zoveel mensen metoprolol!

Misschien heeft je dochter via haar vader de Hashimoto 'gekregen'.
Of misschien waren de omgevingsfactoren van je dochter zodanig dat juist haar lijf getriggerd werd om de werking van haar schildklierhormonen terzijde te leggen.

Jouw waarden van TSH/FT4 zijn echt mooi voor iemand die geen schildklierhormoon slikt.
Je hebt een stevige en evenwichtige combinatie!

De verhouding van TSH/FT4 verschilt therapeutisch bij mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine. Zo staat in de richtlijn dat dan gestreeft moet worden naar een lagere TSH van rondom de 1 mU/l. Maar dat is een andere situatie.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Hallo Kiek

Ja het helpt wel. Ik voel me rustiger.
Ik was tussendoor 2 weken gestopt met de medicatie en toen sloeg het hart weer op hol.
Die snelle hartslag putte me uit.
Maar wat de oorzaak daarvan is,is niet duidelijk.
Dus zonder metoprolol lukt (nog ) niet,maar weet ook geen alternatief.
Waarschijnlijk heeft de metoprolol dus wel de waarde van de tsh laten zakken ,maar ja ik denk dat ik het dus niet in die hoek moet zoeken.
Nogmaals dank voor je reactie.

Groet
Roos
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door elizabeth27 »

Hoi roos,

Ik snap dat je graag wil weten wat de oorzaak er van is dat maakt t niet beter maar dan weet je waar je mee te dealen hebt. Onzekerheid en niet weten zijn lastige dingen om mee om te gaan. Zoals kiek al zei, overgang kan ook flink voor wat klachten zorgen. Wel fijn dat de medicatie je wat rustiger maakt.
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Ja daar heb je helemaal gelijk in.
Je wilt graag een oorzaak weten,dat geeft een zekere rust.
En inderdaad kan de overgang voor veel vrouwen ook wat teweeg brengen,zowel lichamelijk als geestelijk.
Dankjewel voor je reactie.

Roos
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Missmoon

Jee. Dat is inderdaad niet meer te achterhalen wat de oorzaak is geweest en of het een met het ander te maken heeft gehad.
Dat zenuwachtige waar jij het over hebt,dat had (soms nog) ik ook. En zoveel klachten die bij een schildklier probleem horen.
En zonder duidelijke oorzaak. Ik had ook al gedacht aan antistoffen,maar ik heb begrepen dat dat niet nodig is als de ft4 en tsh binnen de waarden liggen. Ik heb nog wel het verhaal van Anneke Spaaks gelezen(als ik de naam goed heb),maar uit het verhaal begreep ik dat bij haar alleen naar de tsh waarde is gekeken. Dat is ook een bijzonder verhaal.
Dankjewel voor je mail en ik laat zeker volgend jaar nog een keer bloed prikken.

Groet Roos
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Teun »

Het is vrij normaal dat bijn diagnose stelling alleen tsh bepaald wordt, bij afwijking hiervan de ft4 en vaak ook de anto tpo. Anders niet dus het is niet zo vreemd.
Roos1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2017, 19:08

Re: "Normaalwaarden " en klachten

Bericht door Roos1 »

Hallo Teun.


Inderdaad wordt vaak de tsh waarde als eerste en vaak enige getest,maar ook al valt deze binnen de normaal waarde,dan wil dat nog niet zeggen dat er geen schildklier probleem is? Ik kan me nog herinneren dat mijn vriendin ook een "normale" tsh waarde,maar bleek het later na verder bloedonderzoek en aanhoudende klachten toch aan de schildklier te hebben.

Wat ik me nog afvroeg. Is het "normaal" dat de tsh door de jaren heen zo kan schommelen met de klachten die ik heb.
De afgelopen jaren zijn de waardes van tsh :

4.48
3.37
3.59
1.5
2.57
3.9
2.4

Ik zou nu op een "perfecte" waarde zitten,maar de klachten blijven van opgejaagd naar soms niet vooruit te branden.

Fijne dag

Gr.
Roos
Plaats reactie