Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Yola
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017, 11:48

Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Yola »

Beste Kiek,
Ik hoop dat jij mij verder kunt helpen. Ik heb geen schildklier meer en ik slik 125 mcg Thyrax. De laatste twee keren valt mij op dat mijn Tsh rond de 1,5/2 ligt en Ft4 24. Helemaal prima zegt mijn internist. Pas later bij de assistente vroeg ik de labwaarden
Op. Wat betekent die hoge ft4? Kan jij daar antwoord op geven? Niks veranderd aan het prikken altijd in de ochtend en na het slikken vd medicatie.

De arts zegt altijd dat alles goed is :roll:
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Teun »

Welkon Yola. Vervelend dat je je al die jaren niet lekker voelt. Je ft4 lijkt inderdaad hoog, dus het zou heel goed kunnen dat je teveel Thyrax krijgt.

Misschien zou je hier meer eerdere uitslagen kunnen vermelden en dan ook de referentiewaarsdes(normaalwaardes) van jou lab. Dit wil per lab nogal eens verschillen.
Met meer waarde koppels van ft4 en tsh is Kiek misschien in staat om voor jou een setpoint te berekenen, daar zou je je arts dan van kunnen overtuigen en je medicatie aan kunnen passen.

Dan nog een vraag ter verduidelijking, laat je je bloed altijd vroeg op de dag prikken al voor je je Thyrax hebt ingenomen, dat wil nog weleens een groot verschil in waardes geven.
Yola
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017, 11:48

Re: Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Yola »

Hallo Teun,
Dank je wel voor je reactie! Ik heb de uitslagen opgevraagd bij de internist, zodra ik ze heb zal ik ze hier neerzetten. En ik heb in het verleden ook lange tijd nuchter geprikt maar het maakte toen eindelijk weinig uit voor mijn waarden. Ik ga het zeker weer overwegen!
Yola
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017, 11:48

Re: Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Yola »

Goedenavond,
Ik heb mijn labuitslagen, ref waarden zijn 0.27-4.2 en ft4 10.0-26.0.

16/2/17 Tsh 1.9 en ft4 19.8
31/3/17 Tsh 3.0 en ft4 19.6
14/6/17 Tsh 2.4 en ft4 23.3
11/9/17 Tsh 5.9 en ft4 18.1
3/11/17 Tsh 1.5 en ft4 23.2

Kan jij hier iets mee Kiek?
Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Yola schrijft:
Niks veranderd aan het prikken altijd in de ochtend en na het slikken vd medicatie.

Hallo Yola,

Schildklierhormonen hebben bij gezonde schildklieren een 24-uurs dynamiek.
Mensen die afhankelijk zijn van schildklierhormonen, en op vaste tijden L-T4 slikken, zorgen zelf voor een 'artificiële' dynamiek.

Nu prik jij op het meest dynamisch moment van de schildklierhormonen:
net een scheut schildklierhormoon binnengekregen, waardoor de stijging van de FT4 gestart is, waarbij daling van de TSH plaatsvindt.
Wil je echt inzicht in de waarden: voorkom de bepaling tijdens deze dynamiek, en zorg voor een kijk op een stabiel moment:

's morgens vroeg, zonder levothyroxine, in hetzelfde lab.
Neem de levothyroxine mee, en slik je pillen direct na prikken.

Voordat je schildklier eruit werd gehaald, zijn je TSH/FT4 geprikt.
Hoe hoog zijn die waarden?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yola
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017, 11:48

Re: Tsh en ft4 vraag aan Kiek

Bericht door Yola »

Hallo Kiek,
Ik ben voor het eerst geopereerd in 2008. Geen idee wat toen mijn waarden waren en of ik dat kan achterhalen nog. Ik ga morgen de poli daarover bellen.

De volgende keer ga ik eerst prikken en dan slikken.
Plaats reactie