Lang verhaal.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Remco
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2018, 21:55

Lang verhaal.

Bericht door Remco »

Hallo allemaal,

Na jaren wat vage klachten van vermoeidheid, maag darm , spierklachten waar eigenlijk weinig uitkwam heb ik een jaar geleden alles op alles gezet om me beter te gaan voelen. Ik ben krachttraining en een beetje cardio gaan doen.
Dit ging eigenlijk best aardig maar de klachten bleven wel helaas...

Helaas rookte ik al dik 20 jaar en dit was dus de volgende stap.. in oktober in 1 x gestopt waar ik best trots op was. Na een paar weken stoppen vond ik de resultaten tegenvallen maar dacht, gewoon doorgaan het heeft tijd nodig.

Begin december voelde ik mij eigenlijk steeds slechter. Mensen zeiden dat ik grauw zag, traplopen en sporten resulteerde in ademnood( veel erger als toen ik rookte) Mn huid werd veel droger( niet tegen te smeren) en Mn hals voelde opgezet en pijnlijk. Energie was van redelijk naar enorm slecht gegaan. Auto wassen was al teveel . Darmen lagen zo goed als stil( niet aan de gang te krijgen.

Nu ben ik ook door de omstandigheden weer gaan roken helaas( zag het nut er niet meer van) tot mijn eigen verbazing ben ik in 1 week tijd enorm opgeknapt. Heb ineens weer een beetje een kleur en alles is enorm verbeterd. Kan nu weer Mn werkdag vol maken( bouw) en Mn energie is voor mijn gevoel nu enorm verbeterd.

Omdat ik dit heel vreemd vond ben ik aan het zoeken gegaan en kwam dus uit op Mn schildklier.(roken kan een schildklierziekte verbloemen)

En dan nu mijn vraag( he he ) . Weet iemand of de eventuele afwijking aan Mn schildklier te testen is terwijl ik nog rook of moet ik weer stoppen eerst totdat ik mij( als het klopt) weer veel beroerder voel en dan testen? Dus heeft het roken ook invloed op de testresultaten?

Voor degene die dit verhaal helemaal heeft willen lezen, alvast bedankt
Remco
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2018, 21:55

Re: Lang verhaal.

Bericht door Remco »

Bedankt voor je reactie,

Helaas ben ik de afgelopen maand diverse keren bij de huisarts geweest omdat het totaal niet goed ging. Zelfs naar de huisartsenpost gereden midden in de nacht. Deze check uiteraard de vitale dingen en stuurt mij weer terug naar de huisarts. Mede ook omdat de klachten altijd vaag waren de laatste jaren verschillende diagnoses gehad. De 1 zegt fibromyalgie, de ander pds , nog een ander vermoeidheid syndroom.... tja ze weten het dus niet echt. Door deze geschiedenis word ik naar mijn idee veel minder serieus genomen. mijn klachten van de hals en keel worden bijvoorbeeld afgedaan als irritatie van maagzuur( zeer zelden last van) en er word niet gevoeld of gekeken. Dus ben bang dat er onvoldoende naar mijn verhaal word geluisterd en er een standaard test word gedaan.

Mocht er door weer te stoppen meer mogelijkheid zijn op een juiste uitslag na een maand dan vind ik dat het overwegen waard.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Lang verhaal.

Bericht door Teun »

Hallo Remco,
Je hoort inderdaad vaker dat de diagnose hypothyreoidie gesteld wordt nadat mensen een aantal maanden gestopt zijn met roken net alsof dat dan een trigger is. Er is geen bewijs voor. Maar dat je door roken geen schildklierafwijking hebt is natuurljk niet zo.
Door te stoppen met roken kun je je ook belabberd voelen, daar kan het natuurlijk ook mee samen hangen. Ook door het gemis van nicotine voelen mensen zich soms erg beroerd en ook door te stoppen met roken kun je tijdelijk obstipatie en opgeblazen gevoel krijgen.
Waarom vraag je de huisarts niet om je schildklierwaardes te prikken of je nu wel of niet rookt? Uit je verhaal haal ik niet dat dit al eens gedaan is.
Succes en beterschap.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Lang verhaal.

Bericht door pga »

Hoi Remco.

Wellicht handig dit artikel van de collega huisartsen eens mee te nemen als je langs je huisarts gaat.
Het rookfenomeen zou bekend moeten zijn .
''In deze klinische les bespreken we twee patiënten bij wie kort nadat ze met roken zijn gestopt een hypothyreoïdie ontstaat. Bij de eerste casus raakt de hypothyreoïdie in remissie als de patiënte weer gaat roken en ze wordt opnieuw hypothyreood als ze tien jaar later weer met roken stopt. De NHG-Standaard en de NIV-richtlijn Schildklierfunctiestoornissen maken geen melding van een verband. In de literatuur zijn gegevens terug te vinden over het verband tussen schildklierfunctiestoornissen en rookgedrag. Rokers hebben een verlaagde kans op hypothyreoïdie en subklinische hypothyreoïdie. De eerste drie jaar nadat mensen met roken zijn gestopt is de kans op het ontstaan van hypothyreoïdie verhoogd, het eerste jaar zelfs met een factor 7. Ook blijkt hyperthyreoïdie bij rokers significant vaker voor te komen. Een pathofysiologisch mechanisme is ten dele opgehelderd. Na stoppen met roken komt het de novo ontstaan van antistoffen tegen thyreoperoxidase (betrokken bij de aanmaak van schildklierhormoon) en thyroglobuline (het transporteiwit van het schildklierhormoon) relatief vaker voor. Het lijkt erop dat roken beschermt tegen het ontstaan van deze antistoffen. Hoe we dat moeten verklaren is nog niet duidelijk. Vooralsnog luidt het advies dat huisartsen bij mensen die onlangs zijn gestopt met roken extra alert moeten zijn op klachten die kunnen passen bij hypothyreoïdie en laagdrempelig schildklierfunctieonderzoek moeten doen.''
Casus A
Patiënt A is een 43-jarige vrouw die de huisarts bezoekt omdat ze hulp wil bij stoppen met roken. Ze is zeer gemotiveerd. Eén ding wil ze echter wel graag weten: ‘Krijg ik het weer aan mijn schildklier als ik met roken stop?’ De huisarts reageert verbaasd en mevrouw vertelt dat haar schildklier tien jaar geleden onvoldoende ging werken na een eerdere stoppoging, met alle klachten van dien, waaronder gewichtstoename. Zij heeft toen een half jaar levothyroxine gebruikt. Na afbouw hiervan bleef de schildklier goed werken, maar volgens de patiënte kwam dat omdat ze weer was gaan roken. De huisarts is niet op de hoogte van een mogelijke relatie en stelt haar gerust.
Beschouwing
In beide casus ontwikkelen de patiёntes een hypothyreoïdie nadat ze zijn gestopt met roken. Bij patiёnte A raakt de hypothyreoïdie zelfs in remissie als ze weer met roken begint en recidiveert deze als ze jaren later opnieuw met roken stopt. Haar huisarts blijkt van een mogelijke relatie niet op de hoogte.
https://www.henw.org/archief/volledig/i ... roken.html
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Lang verhaal.

Bericht door Teun »

Remco ben je alweer bij de arts terug geweest. Ik ben heel benieuwd naar je vervolgverhaal ook m.b.t. roken/niet roken.
Plaats reactie