Assiexx hypo na bevalling

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Assiexx »

Ik zal me even voorstellen. Ik ben nieuw hier en heb al 15 jaar last van een trage schildklier door bevalling zoon. Ik zie in mijn verhaal nogal wat overeenkomsten met Gerbera. Ik krijg mijn schildklier al jaren niet goed ingesteld. Kamp al 8 jaar met ernstige slaapproblemen vanwege hyperen. Terwijl mijn TSH momenteel 7,1 is.

Je zou dan zeggen dat ik schildklierhormoon tekort kom maar zodra dat ik bij slik (en dat doe ik dan echt heel voorzichtig), begin ik ontzettend te hyperen met als gevolg 0,0 kan slapen. Mijn FT4 is 17,1. Dus die is wel goed. Maar eigenlijk voel ik me nooit goed. Als ik iets minder hormoon (ik slik Tirosint) slik, ga ik me depressief voelen, krijg ik opgezwollen ogen en verrek ik van de jeuk (en ga zo maar door).

Maar ga ik meer slikken ga ik weer megahyperen en slaap ik totaal niet. Zo ben ik al minstens 8 jaar aan t tobben, weer een neetje eraf en dan weer erbij. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd door diverse artsen. Getest op ADHD, psychosomatische therapie gehad, accupunctuur, slaaptherapie gevolgd etc. Dokters dachten vaak dat het psychisch was. Aangepraatte burnout etc. En ondertussen weet ik dat het toch echt met de schildkkier te maken hebt.

Actieve dingen kan ik vaak niet ondernemen want dan slaap ik daarna niet. Zo ook niet sporten (ook al is dit in de ochtend). Geen caffeine drinken want zelfs daar reageer ik zo heftig op, dat ik zelfs van 1 bak koffie de hele nacht niet slaap. Kiek jij hebt zoveel kennis. Misschien dat jij me nog iets kan adviseren? En Gerbera, volgens mij veel herkenbaarheid? Tot een jaar of 8 geleden slikte ik cytomel. Toen had ik nog hele lage TSH waardes maar uiteindelijk voelde ik mezelf niet goed meer met cytomel en ben er mee gestopt. Nu is het zo, dat ik cytomel ook niet meer kan verdragen. Zelfs al neem ik een piepklein kruimeltje, dan zit ik van hyperigheid al tegen het plafond. Ook mijn endocrinoloog weet niet meer wat hij met mij aanmoet. Dus wat nu nog vraag ik mezelf af. Ondertussen ben ik hier veel aan het lezen om wijzer te worden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Teun »

Assiesxx misschien is het handig om een eigen draadje te maken i.p.v. Dit onder dit item te plaatsen.
Dan over hyper voelen terwijl je nog een tsh in hypo waardes hebt. Dit herken ik wel en ik ben ook een tijdje steeds bezig geweest met weer omlaag en weer omhoog etc. Toen ik via de cardioloog wist dat de klachten van hartkloppingen etc. waardoor ik o.a. niet meer goed sliep en geen energie meer had, welke ik bij de hyper plaatste niet aan mijn hart lag en weer over zouden gaan als ik wel goed ingesteld zou zijn heb ik de tanden op elkaar gezet en niet meer geminderd met de dosering totdat ik wel goede waardes had en..... ik me echt beter voelde. Dus misschien moet jij er ook doorheen en zorgen dat je waardes goed worden en jij je goed gaat voelen. Dat je ft4 nu wel goed is wil niet zeggen dat deze veel hoger gaat worden als je tsh gaat dalen, dit heb ik tenminste ervaren.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Kiek »

Hallo Assiesxx, en de anderen,

Overschat mijn kennis niet, Assiesxx.
Soms probeer ik ideeën waarover ik lees in een praktische context te plaatsen.
Losschudden van vastgeroeste 'theorieën' van de behandelaars.
Maar soms verwar ik ook TSH met FT4 en andersom.
Dus, blijf kritisch!

Zorg dat je de achtergrond kent van de argumenten van je behandelaar.
Lees de richtlijn.
Dien hem/haar van repliek, om zijn/haar kennis aan te vullen of op te poetsen.
Dan heb je kans op feedback en op een betere behandeling.
Voor jou, en ook voor andere schildkliermensen in die praktijk.

Je schrijft over een veranderingen van oudere FT4/TSH-waarden en je nieuwe waarden.
Heb je ze tot je beschikking?
Wil je ze op het forum plaatsen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gerbera
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2017, 10:01

Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Gerbera »

Bedankt voor je ervaring Assiexx.
Gedeeltelijk herken ik je verhaal. Toch heb ik me ook lang 'goed (100% streef ik al jaren niet meer naar en is ook niet realistich) gevoeld tijdens de zwangerschappen en redelijk daartussen.
Een eigen topic, zou ik je ook aanraden, jou lijf is tenslotte niet de mijne en we kennen elkaars voorgeschiedenis en medische achtergrond niet ;)

Gisteren endocrinoloog gesproken:

Dinsdagochtend ga ik daar bloedprikken en neem daarna een nieuwe dosis 88 mcg.
Spannend..
De endocrinoloog gaat er toch vanuit dat we de TSH aan moeten houden, en ik heb zelf ook het idee dat ik eerder hypo ben dan hyper.
"we kunnen altijd nog terug" sja, zo blijf je bezig...Een langere tijd even niets doen kan soms ook verstandig zijn, om even te 'stabiliseren' maar hoe ik me nu voel is dat eigenlijk ook geen optie.

Gevraagd of de oorzaak in de hypothalamus zou kunnen liggen?
Dit komt zelden voor, zij had zelf ooit 1 patiënt gehad. Het is volgens haar niet logisch. Ik zou dan veel meer klachten moeten hebben.
Wat ik zelf heb gelezen is, dat dat laatste niet helemaal klopt, maar goed.
Het zou toch ook raar zijn als ik EN Hashimoto heb EN ook nog een aandoening bij/in de hypothalamus?

Het meest voor de handliggend is een verstoring veroorzaakt door antistoffen.
Afwachten wat de meetapparatuur bij een ander lab gaat zeggen van mijn ft4.

'Wordt vervolgd maar weer.

Hoeveel porties geduld moet je soms wel niet hebben als (schildklier)patiënt :roll:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Assiexx hypo na bevalling

Bericht door laura »

hallo Assiexx,

Dit is jouw nieuwe draadje.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Assiexx »

Dank je Laura! Ik moet nog een beetje wegwijs worden op dit forum. En bedankt voor jullie reacties! Ik heb het nu een jaar of 15 aan mijn schildklier en heb me in het verleden ook zeker wel goed gevoeld. Helaas de laatste 8 jaar niet meer. Eergisteren m'n bloeduirslagen gehad en m'n TSH is van 7.1 naar 12,6 gegaan. Dit terwijl mijn medicatie niet is aangepast. Mijn FT4 is niet veel veranderd, iets gezakt naar 16,9. Hoe ik me voel klopt wel met de TSH. Ik voel me ontzettend moe, totaal geen energie. Dinsdag afspraak met huisarts. Intussentijd de tirosint ophogen naar 88 mg 3 dgn en 1 dag 101 mg. Ik word iedere dag wakker met padogen 🐸. Niet zo fijn. Flink coolpacken. Ik hoop gewoon de balans te kunnen vinden tussen goed voelen maar ook nog te kunnen slapen. Kiek ik heb helaas geen waardes meer van vroeger (dus voor 8 jaar geleden) misschien kan ik ze bij m'n huisarts nog opvragen. Ik weet wel dat m'n TSH toen juist heel laag was. Lager dan 0,01. M'n FT4 zou ik niet meer weten. Endocrinoloog heeft me pas geleden op T3 laten prikken, weet niet wat de waarde was maar die kwam ik volgens hem tekort. In hoeverre ze op de T3 kunnen prikken?
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Assiexx »

Ondertussen lees ik goed mee met jouw verhaal Gerbera. En idd we hebben we ieder ons eigen verhaal maar jouw verhaal kan mij zeker op ideeen brengen om andere dingen aan te kaarten bij mijn endocrinoog. Antistoffen etc had ik nog nooit van gehoord. Ik hoop voor jou dat je er snel achterkomt waar het precies aan ligt dat je maar niet goed ingesteld wordt...
Assiexx
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2018, 22:07

Re: Assiexx hypo na bevalling

Bericht door Assiexx »

Schiet me nu te binnen dat ik de laatste weken op advies van de arts de betablokker metroprolol ben gaan gebruiken. 2 x 25 mg voor het slapen gaan. Zou dat er mee te maken kunnen hebben dat mijn TSH is verhoogd? Ze heeft dit voorgeschreven omdat ik ondanks een te trage schildklier last blijf houden van hyperverschijnselen en ik hierdoor misschien beter kan slapen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Assiexx hypo na bevalling

Bericht door laura »

Dat klinkt (nog) niet goed hoe je bent ingesteld.

Lees dit eens: https://schildkliertje.blogspot.nl/2013 ... ld-te.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie