"Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
bloemetje1975
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2018, 11:04

"Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door bloemetje1975 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het TSH: de laatste keer TSH was 2.27, maar ik voel mij al langer niet goed: ontzettend moe, wil alleen maar slapen, een depressie heb ik ook, die wel behandeld is, broze nagels en dito haar. Mijn vraag is of je TSH "normaal" kan zijn, terwijl je Hashimoto hebt. Mijn huisarts wil het anti-TPO niet prikken (wordt niet vergoed door verzekeraar). Hoe hebben jullie dit aangepakt? Voor andere mensen die dit ook ervaren nog even dit: via bloedwaarden.nl kun je ZONDER tussenkomst van de huisarts je TPO antistoffen (en andere schildklierwaarden ) laten prikken. En wanneer laten jullie TSH prikken, in de ochtend of in de middag? Bedankt voor jullie antwoorden!!!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo bloemetje1975,

Die anti- TPO is niet belangrijk, bloemetje.
En je TSH is prachtig met 2.27 mU/l.
Laat niet zonder tussenkomst van je arts lab prikken.
Laat je niet misleiden door commerciële labs.
Dat zijn profiteurs van de onrust van mensen.

Vage klachten kunnen te maken hebben met je leefwijze.
Kijk dus eens zeer kritisch naar je leef- en voedingspatroon.
Schrap binnen drastisch, en beweeg buiten veel.
Gratis advies.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
bloemetje1975
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2018, 11:04

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door bloemetje1975 »

Heel erg bedankt, Kiek, voor uw reactie! Dan weet ik in ieder geval voldoende. Dan hoef ik er niet mee aan het werk. Ik wens u een fijne dag voor wat ervan over is. Met vriendelijke groet, Bloemetje.
Sorano
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:38

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Sorano »

Kiek schreef: 24 jan 2018, 13:28 Hallo bloemetje1975,

Die anti- TPO is niet belangrijk, bloemetje.
En je TSH is prachtig met 2.27 mU/l.
Laat niet zonder tussenkomst van je arts lab prikken.
Laat je niet misleiden door commerciële labs.
Dat zijn profiteurs van de onrust van mensen.

Vage klachten kunnen te maken hebben met je leefwijze.
Kijk dus eens zeer kritisch naar je leef- en voedingspatroon.
Schrap binnen drastisch, en beweeg buiten veel.
Gratis advies.

Sterkte!
Kiek
Hoe kom je hier nou bij ? Juist een TSH zegt vaak weinig , de antistoffen zeggen veel meer.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Onbekende Sorano dendert binnen met:
Juist een TSH zegt vaak weinig

In aansluiting op BB1100 zou ik graag nog melden dat een TSH héél véél zegt.
Natuurlijk moet je dan wel weten welk niveau, wanneer en bij welke omstandigheden goed past.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Teun »

Sorano kun jij duidelijker uitleggen waarom jij dit zegt? Tsh en ft4 hebben alles met de diagnose van al dan niet een schildklierafwijking te maken. Bij mijn weten wordt de anti tpo aansluitend bepaald als er afwijkingen in de waardes van beiden zijn, anders helemaal niet. Dit bevestigd in het algemmen enkle dat het een auto immuun aandoening is.
Enkel een verhoogt anti tpo zegt niets.
Ik zou dus heel graag willen weten op welke grond jij juist zegt dat tpo bepalend is en tsh niets zegt.
Sorano
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:38

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Sorano »

BB1100XX schreef: 08 jul 2018, 10:12
Sorano schreef: 07 jul 2018, 19:34 Hoe kom je hier nou bij ? Juist een TSH zegt vaak weinig , de antistoffen zeggen veel meer.
Een TSH van 2.27 is perfectly normal voor iemand met een gezonde schildklier.
Van de anti TPO weet men (de medische wetenschap) nog niet wat het exacte verband is met de schildklier.

Je kan hierover de huisartsen richtlijn raadplegen mocht je geintereseerd zijn.

Bij blijvende klachten lijkt het mij raadzamer om breder te zoeken naar een verklaring van de klachten en je niet blind te staren op 1 mogelijkheid.
Er is een breed scala aan klachten die bij een berg aan aandoeningen past.
Nogmaals een normale TSH zegt niet altijd iets .. denk hierbij aan een secundaire aandoening , ten tweede krijg je eerst Hashimoto en daarna pas een traag werkende schildklier en nooit andersom ... dus als er antistoffen in je lichaam zit heb heb je gewoon een auto immuun aandoening ... zo moeilijk is dit toch niet?
Sorano
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:38

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Sorano »

Ohja en sinds wanneer moeten we huisartsen serieus nemen ? De meeste weten een hoop geen eens, met allen respect. Bedoel het niet rot tegenover jou.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Teun »

Oke, de HAshimoto is er eerst, en door de hashimoto wordt inderdaad de schildklier a.h.w. vernietigd. Hierdoor gaat je schildklierfunctie verloren, waardoor je behamdeld moet worden met schildklierhormoon. Meestal gebeurd die vernietiging langzaam. Dus je hebt de diagnose hashimoto, maar geen klachten en afwijkende schildklierwaardes. Wat voor zin heeft het dan om te behandelen?
Het enigste wat er m.i. dan gebeurd is dat je door deze medicatie je schildklier sneller om zeep helpt. Dus ik denk toch echt wel dat zowel de tsh en ft4 de bepalende waardes zijn voor behandeling en niet tpo. Menigeen heeft ook geen verhoogd tpo maar wel een vertraagde schildklier. Dus ook dan weer belangrijk om juis de schildklierwaardes te hebben.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: "Normale waarde" TSH: toch Hashimoto?

Bericht door Kiek »

Oke, de HAshimoto is er eerst, en door de hashimoto wordt inderdaad de schildklier a.h.w. vernietigd. schrijft Teun.

Er wordt van Hashimoto gesproken als er TPO-antistoffen gevonden worden.
De regeling van anti-TPO is onbekend.
Ik denk dat ergens in je lijf (hier schildklier) een ontsteking aan de gang is, waardoor antistoffen opkomen om de boel te beschermen.
Antistoffen ruimen de oorzaak van de ontsteking weg.
De antistoffen vernietigen het weefsel dus niet.
Sommige mensen hebben antistoffen tot in duizenden met een perfect werkende schildklier.

En sommige mensen hebben een voorbijgaande lichte verhoging van TSH.
Bloemetje heeft een normale waarde.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie