1e controle, grote ophoging medicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
elisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 13:44

1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door elisa »

Hallo allemaal,

Op 19 jan. dit jaar is bij mij een traagwerkende schildklier geconstateerd mijn waardes waren toen.

T4 vrij thyroxine 11,4 (normaalwaarde 12/22)
TSH 16 (normaalwaarde 0,4/4)
Vitamine D 27 (moet boven de 50)

Vitamine B12 is ook geprikt deze was aan de lage kant maar wel binnen de normaalwaardes. De waarde is 157 (normaalwaarde 145/569)
Volgens de huisarts was de B12 waarde prima binnen de normaalwaarde en hoeft verder niks mee gedaan te worden.

Voor de vitamine D is D-Cura voorgeschreven van 150.000 IE in 1x. Twee weken later moest ik starten met dagelijks 800IE Cholecalciferol voor de komende drie maanden.
Voor de Schildklier moest ik starten met 0,025 mg Thyrax DuoTab.
De huisarts wilde graag na 4 weken weer bloedprikken + controle. Inmiddels heb ik vernomen dat het beter is dit pas na 6 weken te doen.


Vandaag kreeg ik de eerste controle uitslag bij de huisarts. Zelf voelde ik nog helemaal geen verschil kwa vermoeidheid en andere klachten.
Dit kwam overeen met de uitslagen, die waren namelijk.

T4 13,.. (normaalwaarde 12/22)
TSH 15 (normaalwaarde 0,4/4)

De huisarts heeft nu 0,150mg Thyrax voorgeschreven na het lezen van de nieuwe richtlijnen.
Ik ben overeengekomen met de huisarts de volgende controle pas na 6 weken te doen in plaats van 4.
Het volgende bloedonderzoek word ook de Ferritine en CRP geprikt. (Deze bloeduitslagen konden bij de eerste bloedafname niet bepaald worden.)

Zijn er meer mensen die in één keer zo'n grote verhoging van de dosis hebben gekregen? De huisarts had samen met de nieuwe huisarts in opleiding de nieuwe standaard erbij gepakt voor de schildklier en daar staat het in beschreven. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door Teun »

Per persoon wisselt de dosering, ook het gewicht speelt een rol. Men start meestal bij mensen onder de 60 zonder hartklachten het liefst met een hoge dosis. Hierbij wordt er gemiddeld van uitgegaan dat iemand 1,6 mcg nodig heeft per kilo lichaamsgewicht. Nu weet ik niet hoeveel je weegt, maar met dit sommetje kun je een beetje berekenen waar je ongeveer uit zou kunnen komen.
Helaas is het niet zo dat dit helemaal opgaat, maar in ieder geval een uitgangspunt om te starten. Dus je zou zelf al een beetje kunnen kijken of dit bij jou past. 25 mcg is echt veel te weinig.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door Teun »

Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door Kiek »

De huisarts bedoelt vast 100 µg.
Dat is een normale startdosis voor gezonde jonge mensen.
In verband met de sterkere levothyroxine-pillen van de afgelopen jaren is 100 µg beter te handelen dan 150 µg.

Twee voorbeelden:
- mijn echtgenoot heeft geen schildklierfunctie, weegt 80 kg (hij zegt 78..) en slikt nu 125 µg per dag. Vroeger tot 300 µg.
- ik heb geen schildklierfunctie, ik weeg 59 kg, en slik nu 75 µg per dag. Vroeger ooit 125 µg met een kruimel Cytomel erbij.

Ga maar snel naar 100 µg.
De richtlijn is gemaakt in de slappe-pillen-tijd! Die 1.6 µg of 1.8 µg x kg is niet meer juist.
Er wordt geen rekening gehouden met de werkelijke effectiviteit anno 2018.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
floreke
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018, 11:56

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door floreke »

Hi Elisa, Ik heb een beetje vergelijkbare waardes als jij. Mijn dokter heeft mij idd met 0,100 laten starten. groetjes floor
elisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 13:44

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door elisa »

Bedankt allemaal voor de reacties en de handige links. Ik weeg 105 kg. 105x1,6=168 De start dosering mocht echter niet hoger dan 0,150mg dus heb ik dat voorgeschreven gekregen. Over 6 weken na het controleren van de bloedwaardes weten we dan hoe het er voor staat en wat er eventueel aangepast moet worden.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door mamavan2 »

Ik ben met 100 mcg gestart en had een T4 van 2.0 toen ik startte. 150 mcg ineens lijkt mij een pittig hoge dosering om mee te beginnen. Hoe voel jij je erbij?
elisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 13:44

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door elisa »

Even een kleine update tussendoor. Ik slik nu inmiddels 6 weken 150mcg Thyrax. De laatste dagen voel ik me heel trillerig, met name mijn handen. Ook trilt er de hele tijd een spier in mijn ooglid. Kwa vermoeidheid etc. voel ik geen verschil, dat zal ook nog wel even duren.
Eind van de week moet ik weer bloedprikken, ik ben erg benieuwd wat de waardes nu zijn. De tabletten vitamine D van 800IE moet ik slikken tot de zomer. Ik ben wel benieuwd of het gebruikelijk is om in de zomer te stoppen met vitamine D? De huisarts heeft ook niet aangegeven dat het nodig is om de waardes nog een keer te laten prikken.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door Teun »

Anders ga je toch morgen bloedprikken, die paar dagen maken voor de waardes niet uit maar dan zou je voor het weekend al uitslagen hebben en eventueel je dosis aan passen. Je zo trillerig voelen lijkt me ook niet fijn en zit je misschien toch te hoog met je dosering. Wat vermoeidheid betrefd, dat kost inderdaad veel tijd.
elisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2015, 13:44

Re: 1e controle, grote ophoging medicatie

Bericht door elisa »

Vandaag bij de huisarts geweest voor de uitslag. De schildklier werkt nu inderdaad te snel, de medicatie is terug gesteld.
Even op een rijtje (alle keren bloedprikken op zelfde tijdstip, zonder medicatie):

17.01.2018
T4 vrij thyroxine 11,4 (normaalwaarde 12/22)
TSH 16 (normaalwaarde 0,4/4)
Na deze uitslagen begonnen met 0,025 mg Thyrax DuoTab

16.02.2018
T4 vrij thyroxine 13,4 (normaalwaarde 12/22)
TSH 15 (normaalwaarde 0,4/4)
Medicatie verhoogd naar 0,150 mg Thyrax DuoTab

05.04.2018
T4 vrij thyroxine 30,8 (normaalwaarde 12/22)
TSH 0,04 (normaalwaarde 0,4/4)

Mijn medicijnen zijn nu verlaagd naar 0,112.5 mg Thyrax Duotab
Plaats reactie